sedan jag blev av med korsetten har jag varit och kollat (röntgat & ortoped) ryggen ca vart annat/tredje år.
 
Jag slutade gå dit i 16-års åldern, då ansågs min rygg ha stabiliserat sig.

Varför kontaktar du dem inte om du är orolig?
 
Har liten scolios, men är inte opererad. Har egen häst och harridit sen jag var liten. Måste rida för att inte få ont i ryggen, har nu inte ridit på hela sommaren och det gjorde att jag fick gå till en naprapat och knäcka rätt bäckenet och ryggkotorna eftersom jag fick ont i ryggen...

Naprapaten ordinerade mer träning.
 
Det er helt utrolig hva jeg finner på dette forumet!!!! :bump: :bow:

Jeg har scoliose, som ble oppdaget ved en tilfeldighet da jeg røngtet ryggen i forbindelse med smerter i virvlene nederst i ryggen/hoften og isjas-smerter ned i benet etter at jeg løp 60-meter`n uten å varme opp... Selv tror jeg ar jeg røk et muskelfeste som nå ligger og klemmer på nerven, men det fant aldri legene ut av, her i Norge må man nemlig MASE (kjate) på de, og komme med forslag SELV, om hva det kan være, og hvordan det kan undersøkes :mad: Nok om det. De hadde hvertfall ikke funnet noen forklaring på smertene mine ut i fra røngtenbildene, og de sendte bildene til min faste lege, som da skulle fortelle meg at det var "ingenting". Mens jeg sitter der, ser legen min på bildene, og utbryter "Det var da VOLDSOMT!!!!!!!!!!"!! Jeg sitter der som et spørsmålstegn :confused: mens han viser meg bildene, og da ser jeg det selv, hele ryggraden min buler ut til den ene siden som en parantes ( , og han sier det kalles scoliose. Jeg ble henvist til spesialist, og han sa ikke så mye lurt, jeg burde visst verken ri eller stå snowboard, og jeg måtte ikke løfte tungt.og det var for sent å operere. Dessuten hadde jeg enda en skjevhet lenger oppe, men den gikk andre veien, og skyldtes et fall av noe slag!? (jeg datt ned fra et håndballmål med hodet først da jeg var 8 år, kanskje det var da?)

Javel? Det var det. Jeg fikk ikke noen henvisninger videre, ikke noe treningsopplegg, ingenting, hva kan jeg gjøre for at ryggen min skal holde til jeg blir 90? :confused:

Dette fikk jeg vite da jeg var ca 17, nå er jeg 24. Jeg har fortsatt som jeg alltid har gjort, med hester og snowboard, men jeg har endelig fått en god unnskyldning for å være "pysete" ;) Jeg har aldri likt de største utfordringene, som å ri "gale" hester, eller å hoppe på snowboard, så jeg har latt det være med god samvittighet (før følte jeg meg dum hvis jeg ikke turte ting) :)

Jeg har ikke vondt i ryggen, men kan kjenne at jeg lett blir sliten i den, hvis jeg står/ sitter i en anstrengende stilling. Isjassmertene kommer og går, men de forsvinner like fort som de kommer, og det varer bare i sekunder om gangen, så jeg er ikke plaget av de.

Jeg har ridd siden jeg var 11, og ikke fått vondt i ryggen av det. Kan merke noe isjas etter å ha ridd barbak.

Nå har jeg kjøpt meg egen hest -islandshest med myke gangarter. (men han må jo også trenes i trav...)

Denne tråden var det veldig morsomt å finne, for jeg har tenkt en del på den skjeve ryggen min i det siste, da en del saler har ligget skjevt på hesten... Jeg er ikke så sikker på at det er jeg som sitter skjevt, for det har jeg ikke merket med andre hester... Men så har jeg jo aldri vært så oppmerksom på det som nå heller...

Hva gjør dere "skjeve ryttere" for å ta hensyn til hestene deres? Jeg har blitt ordentlig skremt av å lese diverse saltilpasnings-bøker og internettsider i det siste, det kan jo nesten virke som jordens undergang dersom man sitter litt skjevt, salen er skjev eller ikke passer 110%...

Og så får jeg kanskje ta meg en tur til legen og sjekke ryggen igjen... Leser jo her at den kan bli skjevere...

Håper på mange svar og kommentarer på det jeg har skrevet!

Sverige har tydeligvis kommet MYE lenger enn Norge... ;)
 
Har nu varit i kontakt med skk på MAS där jag ska opereras. Tydligen måste jag vänta minst 1.5 år och det enda som kan påskynda väntetiden är att skoliosen ökar väldigt mycket. Jag blir så trött på det här, har konstant värk i ryggen som gör att jag spänner som i sin tur leder till att jag har enormt ont i nacke och axlar. :(

Jag frågande angående hästarna och ridning mm, fick detta som svar: De flesta kan efter en skolios operation rida men ibland kan detvara svårt klara tunga lyft. Jag går här och blir orolig att jag kommer få ge upp mycket efter operationen. Te x är ju nästan allt man gör i stallet tungt. Tunga lyft kan ju uppfattar olika. Jag tycker att det är tungt att lyfta en 20Litershink från marken med en hand, men andra kanske tycker att lyfta och bära sadeln är tungt.

Hur långt efter operationen har ni kunnat komma tillbaka till det "vanliga" livet? Blir orolig att jag kommer vara sjukskriven länge, tänk om jag har så ont att jag inte klarar av att sköta hästarna och allt som ingår i vardagslivet. Hoppas verkligen att jag överreagerar med det här... Vill inte bli en som behöver hjälp med allt! Jag kan ju inte blanda in alla andra i te x ridningen och hästarna.

Usch vad jobbigt det här är...
 
Hästar har alltid varit mitt liv. Har inte haft egen, men snart får jag hem min första egna :love: Däremot många medryttarhästar. Jag opererande som 14 åring, är idag 25. Jag höll upp med ridnmingen i ca 2-3 år sedan började jag igen. Dock rider jag rätt lugnt nu, hoppar inte såmycket eller rejsar med andra.Har dock ramlat av några gånger men det har inte hänt något med ryggen. Det jag har hört är att ryggen blir starkare. Jag är opererad från svanskotan till i höjd strax ovanför skuldrorna och jag har inga problem med stallarbetet. Mockar åt tre hästar, bär vatten, sadlar och det går bra, men i bland blir jag trött i ryggen. Vilar jag en kvart blir det bättre och jag kan fortsätta igen. Så inte kommer du behöva ge upp hästarna, allt kommer kanske ta lite längre tid men det är nog induviduellt. Men jag har då inte förlorat styrka, tvärtom så har jag blivit starkare i ben och armar.

Är du orolig över något så prata med ortopeden! Dufår oxå gärna fråga mig om du kommer på något!
Må så gott! :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min hund opererades förra veckan och nu vill jag höra hur det gått för andra hundar med samma diagnos. (Helst bara lyckohistorier...
Svar
6
· Visningar
733
Senast: cewe
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
689
Senast: Fiorano
·
Hästvård Har fått bilder på en häst igen och det visade sig när jag visade bilderna för min egen veterinär att den har en lös benbit på framsidan...
Svar
1
· Visningar
575
Senast: Mia_R
·
Mat Blev nyfiken på vad ni som gillar för sill äter för sill i påsk? Själv har jag varit på Saluhallen nu ikväll och köpt tre sorters sill...
2
Svar
28
· Visningar
494

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp