Sv: SD om ridsport!
Detta är ju totalt OT men inte sjutton utnyttjas en ishall bara av de som spelar hockey??
I vår ishall får konståkningsklubben mycket mer istid än kommunens hockeyförening. Och vilka är det som utövar konståkning? Inte är det killar i så stor omfattning i alla fall...
Lägg sedan till allmänhetens åkning som är flera timmar varje dag.
Nu kanske inte just Gimo har någon konståkningsklubb? men att generellt säga att man bara satsar på killar när man lägger pengar på en ishall är nog att ta i lite.
Nej, det finns ingen konståkningsklubb i Gimo. Det finns ingen konståkningsklubb i hela Östhammars kommun. Vår gruppledare i Kommunfullmäktige, som även sitter i Kommunstyrelsen, och som några gånger även fick tjänstgöra i Kommunstyrelsens arbetsutskott (där hon är ersättare) frågade efter mer information om vilka som utnyttjar hallen, vilka övriga föreningar som finns, vad de får av kommunen o.s.v. Det beslutsunderlag vi fick var långt ifrån "fullständigt" men lite fick vi i alla fall veta. Och visst har killarna mest istid. Gimo hockey har ett damlag (där Fritidsnämndens ordförandes döttrar spelar ...) och något "blandat" lag (med typ 2 tjejer och 22 killar). När det gäller allmänhetens åkning så skiljer sig hockeyklubbens uppgifter från kommunens uppgifter, men inte är det flera timmar per dag. Däremot utnyttjas ishallen under vissa perioder av skolan. Enligt bslutsunderlaget har flick/dam (inkl. matcher) 3 timmar istid per vecka i Gimo, av 52-65.
I debatten i Kommunfullmäktige fick just jag göra jämförelserna med ridsporten, eftersom jag "kan" de frågorna, men vi som var emot att kommunen ska betala för att bygga upp hallen (OBS vi är inte emot att det finns en ishall, bara att kommunen ska betala ALLT, hockeyklubben hade inte ens FÖRSÖKT få fram andra sponsorer) hade många fler argument än så. Även jag tog faktiskt upp annat, bl.a. att kommunen nyligen yttrat sig till Skolinspektionen att det skulle bli så dyrt för oss om lärarna på en liten byskola, som kommunen beslutat att lägga ner, fick driva skolan vidare som friskola. Kostnaden är ungefär lika stor per år som de ökade kostnaderna vi får för ishallen, och då tycker i alla fall jag att skolan är viktigare. Vi har också ett antal simhallar i kommunen, som kommer att måsta renoveras snart. Risken är stor att vi kommer att få lägga ner någon av dem, och även det tycker jag vore värre. Simkunnighet är trots allt livsviktigt på ett helt annat sätt än skridskoåkning, och även simhallarna är öppna för allmänheten och används under perioder av skolor.
Sen blev vinkeln i artikeln i UNT (den som SD-ordföranden reagerade på) väldigt fokuserad på genusperspektivet, men det beror på att journalisten trodde sig ha fått fram uppgifter som helt sa emot mina argument om sned fördelning av kommunens pengar. Fast det hade han inte.

Hans resonemang gick nämligen ut på att 1) kommunen ger mer pengar till ridsporten än till hockeyn (han hade glömt att räkna med de där miljonerna som kommunen betalar för ishallarna - i jämförelse med det är några tusenlappar mer i föreningsbidrag och LOK-stöd inte så mycket) och 2) det är många fler som spelar hockey än som rider (då hade han enbart räknat med Gimo RK, däremot med både Gimo hockey och ÖSK hockey, det finns minst tre andra ridklubbar i kommunen, men det är bara Gimo RK som bedriver lektionsverksamhet, för att delta i de andra klubbarnas verksamhet måste man ha tillgång till egen häst (eller lånad).
Något jag själv noterat i mina hemkommuner är att uppvaktningen från fotboll-/ishockeyhåll är mycket mer intensiv/aggressiv och krävande än från ridsporten. Jag vet inte hur det ser ut på andra håll men det känns lite som att det även inom detta område är så att den som gapar mest får mest.
Inte sällan finns även idrotternas representanter inom kommunfullmäktige, det skall inte påverka men jag tillåter mig själv att påstå att det faktiskt gör det.
Visst är det så. De som gapar mest och som råkar ha representanter i fullmäktige får bättre genomslag. Det är skevt och vad som behövs är ett mer objektivt system. Vilket verkar ha varit vad aktuell SD-ledamot gick igång på.
Så är det här också. Den som ber om pengar får ofta (men inte alltid). Jag har i stället (så gott det nu går när man inte får lägga egna förslag) jobbat för att vi ska göra en genomgripande analys för att se vilka vi sponsrar och hur mycket. Med en sån analys som grund skulle det inte spela lika stor roll vilka sporter de som sitter i Fritidsnämnden är engagerade i, och därför känns det som en smartare väg att gå än att bara jobba för att ridsporten ska få mer - det finns dessutom med stor säkerhet även andra sporter som får "för lite".