Sv: SD-politiker skriver anonymt på hatsajter
Så länge inget brott begås ska alla kunna yttra sig på lika villkor. Om man misstänker att det rör sig om ett brott så anmäler man det till polisen, blir personen dömd så blir hen uthängd per automatik då domar är offentliga handlingar. Att eftersöka någons identitet för att hjälpa polisen kan väl gå an, men inte för att hänga ut personen.
"Yttra sig", jag tycker du skönmålar det som skrivits lite nu, bagatelliserar. Det är också ett bagatelliserande av hatet att jämföra det med att "ventilera sina åsikter och tankar" som du gjorde tidigare. Du ger absolut sken av att ta väldigt lätt på det som skrivits, du skriver om att ventilera och yttra sig, men man kan inte riktigt betrakta det så lättsamt när det som skrivits är såpass hatiskt.
Men du tycker alltså att så länge ingen dömts i domstol ska man inte rapportera alls om människor som sprider hat, uppmanar till våld osv, utan att respektera deras anonymitet. Dvs man får inte som journalist söka upp näthatare för en kommentar utan ett domstolsbeslut bakom sig, enligt dig.
Jag kan till viss del förstå ditt resonemang (när det gäller de "offentliga personerna" men däremot inte politikerna, där finns det ett värde i att de avslöjas), dvs var det verkligen nödvändigt att de här "offentliga personerna" avslöjades som näthatare, rasister osv? Man skulle i deras fall kanske lika gärna kunnat rapportera om deras hat med deras anonymitet intakt.
Man har beskrivit syftet som att peka på att det inte bara är unga och obildade män i civilisationens ytterkant som gömmer sig bakom de här aggressiva anonyma användarna, utan att det är människor som i vissa fall har en högt uppsatt position i samhället. Utåt sett välanpassade, men som på internet under anonymitet tillhör de som sprider mest hat.
Jag tänker att man kanske egentligen inte hade behövt avslöja deras fulla identitet för att få fram det budskapet, men det är väl inte heller så att jag sitter och gråter över att de nu måste ta ansvar för vad de skrivit.
Men när det gäller politikerna finns det som sagt en klar poäng i att avslöja deras hat och deras identitet, även utan några domar, där finns det ett tydligt allmänintresse.