SD-politiker skriver anonymt på hatsajter

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare annan1
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 910
  • Visningar Visningar 42 358
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: SD-politiker skriver anonymt på hatsajter

" Jag driver ju med dem, med hela den här grejen och refererar tillbaka till när jag blev dömd för att hotat Jimmie Åkesson. De behöver inte ta det här på allvar, precis på samma sätt som jag inte tar hot från dem på allvar. Hade jag gått och angripit dem med ett järnrör hade det varit en sak, men jag gör det metaforiskt och svarar på deras hotpolitik, säger han till SVT."

Ja och det var många SA-män som hävdade att man bara sa och inte menade..
Han får väl som alla andra ta ansvar för vad som kommer ur bröluckan:D

Du har inget emot flyktingar? Det ger inte dina inlägg nåt sken av.
Hur vill du lösa dina sk invandrarproblem då?

*jag tar bort det där*

Du tycker jag går för långt. Förstår du inte själv vad en röst på SD kan ställa till med?
förstår du inte att de "sanningar" du beskriver skapar problem? Att rasism inte för något gott med sig?
Att det är jättedumt att generalisera och döma ut folk pga deras kultur och ursprung?
Är det så svårt att förstå?

Senast ändrad:

jag tycker det är en helt annan grej än det du beskrev.
Sen var det Kartellens text och de kan man ha åsikter om.
Kanske inte Timbuktus smartaste taktiska drag men jag kan förstå att man i hans position blir frustrerad.

och hellre en sångtext än ett järnrör.

*jag tar bort det där*

Du tycker jag går för långt. Förstår du inte själv vad en röst på SD kan ställa till med?
förstår du inte att de "sanningar" du beskriver skapar problem? Att rasism inte för något gott med sig?
Att det är jättedumt att generalisera och döma ut folk pga deras kultur och ursprung?

Jag har öht inte nämnt något om invandrare jag har sagt att jag anser att hänga ut personer i pressen är FEL.

Jag har INTE försvarat det de sagt eller gjort utan bara invänt mig emot tillvägagångssättet att röja deras identitet. Jag anser att folk måste få kunna vara anonyma om de vill och jag ser det farliga i att ha ett storebro samhälle där man måste tycka på ett speciellt sätt för att få uttala sig! Du ser inte de problemen det gör jag!

Kanske inte Timbuktus smartaste taktiska drag men jag kan förstå att man i hans position blir frustrerad.

Du tycker det är ok eller inte? En text? En uppmaning till våld i en sångtext är alltså inte samma sak som en text på ett forum.

En sång som spelas på radio eller en kommentar på ett forum som bl.a. Jag aldrig ens varit på..

Om du ändå kunde inse att det skrivna ordet kan skada långt mycket mer än ett järnrör.

Genom att sänka sig till pöbelns nivå så blir man ett med pöbeln. oavsett vad man tänkte och vilka intentioner man har.

*jag tar bort det där*

Att lyfta fram problemen och sakligt ventilera dem är lika viktigt för en frisk debatt som att inte plasta in och dölja en varande sår.

Jag stöder absolut inte SD, men genom att försöka dölja problemen gör du inte de drabbade en tjänst, tvärtom SD får bara mer vatten på sin kvarn

Det är egentligen bara att konstatera att invandrings o flyktingpolitiken har misslyckats, trots alla goda intentioner. Vi har två val att göra.
1 stoppa huvudet i sanden och skita i allt
2 Försöka finna konstruktiva lösningar som både tillfredsställer etiska, moraliska och ekonomiska krav.

Och det sistnämnda når vi inte utan att diskutera och ventilera olika möjligheter.

Det är nog bara du som ser likheten mellan att önska livet ut flyktingbarn och ngn kapitalist.
varje liv är värdefullt och ska respekteras oavsett om det är ett spädbarn, tonåring eller en gammal konservativ tjurgubbe som jag;)

som markägande brukare så har jag ju tillhört primärmålet för generationer av kommunister

Du tycker det är ok eller inte? En text? En uppmaning till våld i en sångtext är alltså inte samma sak som en text på ett forum.

En sång som spelas på radio eller en kommentar på ett forum som bl.a. Jag aldrig ens varit på..

Nu ska vi se här ... Textraden du beskärmar dig över lyder alltså:

"Dunka Jimmie gul och blå, hissa i en flaggstång"

Och den tycker du är värre än än när politiker med uppdrag i sitt parti skriver t ex:

"Har du HIV, stanna kvar i afrika och dö..."

Kan man inte hitta någon övergiven tundra eller nåt och skicka alla ziggisar dit så att de kan skapa sitt eget samhälle istället för att suga ut andras?"

Det är bättre att beväpna oss etniska Svenskar. Helst med Glock 17 för oss herrar och Glock 19 för damerna. Så vi kan skydda oss mot berikarna."

"Grottmänniskorna "slöddret", "negern", "avelskossorna" och "bidragsparasiterna".

Är det konstigt att haggan tycker det? Konstigt att alla pk idioter bor på fina ställen i Stockholm".

"Snyft...dessa fattiga stackars tiggare, fy för dem som är så naiva så de ger pengar till dessa personer. Det skulle inte falla mig in att ge en krona till dessa, däremot har jag snubblat på deras ´muggar´ några gånger, ganska kul faktiskt, då blir de snabbt friska från div. sjukdomar som de påstår sig ha. Funkar varje gång."

"Hoppas att de svälter sig till döds!"

"Men det går snabbare för regeringen att utplåna befolkningen om man smittar der den med bögpest, eller HIV som det så fint heter. Det tar tydligen för lång tid att svälta ihjäl pensionärerna och arbetslösa. Fy fan för Reinfeldt och hans gangstrar."

varje liv är värdefullt och ska respekteras oavsett om det är ett spädbarn, tonåring eller en gammal konservativ tjurgubbe som jag;)

som markägande brukare så har jag ju tillhört primärmålet för generationer av kommunister
Men skriv det då på avpixlat....Eller menade du att för att jag anser det är skilland på att önska livet av flyktingbarn och ngn kapitalist så anser jag inte att allas liv är värdefullt eller?

Senast ändrad:

Fy fan vilka hjärtlösa jävla as det finns.

Och det är verkligen helt rubbat att fokus direkt läggs på hur förskräckligt det är att dessa personer blivit "avslöjade". Och det är verkligen helt jävla stört att SD får sympatier för det här. Stackars, stackars SD-politiker - alla är så elaka mot dem.

Ja. Det hade varit hjärtlöst av vem som helst. Och detta är av sverigedemokraternas företrädare, folk som har uppdrag för dem. Som den här, som sitter i sin kommuns fullmäktige:

"Du kan ta negern ut djungeln, men du kan aldrig ta djungeln ur negern."

"Hets mot folkgrupp är i mina ögon en av dom finaste utmärkelser man kan ha i sitt cv. Fullt jämförbar med Pour le Mérit, Riddarkorset av järnkorset, eller Serafimerorden."

"Det fanns en avlusningsstation i sydvästra Polen på 40-talet. Den är numera nedlagd. Kan det vara det som är problemet ?"

"Frågan blir mer och mer aktuell för varje dag som går. Hade verkligen Adolf så fel ?"

Som sagt: en fritidspolitiker med uppdrag för SD - partiet med nolltolerans mot rasister, partiet som bara är kritiskt mot invandringspolitiken.

Man får gärna rapportera om någon uppmanar till våld, är misstänkt för hets mot folkgrupp eller liknande. Men man bör inte hänga ut personen med namn och bild förrän personen är dömd. Detta är ju något som i regel redan gäller för t.ex våldtäktsmän så det ser jag inte som något konstigt.
Jämförelsen med att hänga ut brottslingar håller inte eftersom man från tidningens håll inte hängt ut någon som brottsling. (Även om vissa kommentarer som publicerats innehåller uppmaningar till våld och/eller kan tolkas som hets mot folkgrupp så är det inte brottsaspekten som ligger i fokus i rapporteringen, utan själva orden).

Näthat rör sig ofta på gränsen för vad som är lagligt men näthat i sig är inte nödvändigtvis brottsligt och det är just näthat och rasism bland kommentarerna som man rapporterar om. Med vinklingen att man vill peka på vilken typ av människor som kan stå bakom näthatet, i det här fallet då SD-politiker och människor som har en viss ställning i samhället. Alltså tvärtemot vad man brukar hävda kring näthat, att det är unga, missanpassade män som ligger bakom.

Det behövs ingen brottsrubricering för att göra journalistik av näthat. Den här typen av kommentarer är såpass destruktiva att de talar för sig själva och har ett nyhetsvärde som de är. Politikerna och de offentliga personerna möter inte kritik för något påstått brott utan för de ord de skrivit - innehållet i deras kommentarer.

Så vill du poängtera att publiceringen var fel så fungerar det nog bäst att hålla sig till att anonymiteten hos de här "offentliga personerna" avslöjades, nyhetsvärdet finns där oavsett eventuella brott och tidningen har inte heller anklagat någon för brott.

Senast ändrad av en moderator:

Det är uppenbart att det är mindre allvarligt att näthata (lagligt eller ej) än att våldta någon. Om man inte inte hänger ut våldtäktsmän bör man inte heller hänga ut näthatare. Och vad skulle det finnas för positiv effekt av att hänga ut näthatare överhuvudtaget? Den enda anledningen jag kan se är att försöka skrämma folk till tystnad och det är inte värdigt en demokrati.

Sen förstår jag inte riktigt vart du vill komma om jag ska vara ärlig. Jag har aldrig påstått att det behövs någon brottsrubricering för att göra journalistik av näthat. Och jag har hållit mig till att kritisera just att anonymiteten röjs, inte nyhetsvärdet.

Som sagt: en fritidspolitiker med uppdrag för SD - partiet med nolltolerans mot rasister, partiet som bara är kritiskt mot invandringspolitiken.

Ja men precis. Och det är ju verkligen inte en enda enskild planta i partiet det handlar om, utan så många. Och ändå hävdar folk att de inte alls är rasistiska.

Vad ska man behöva göra för att anses som rasist liksom? När det inte räcker med att hota folk med järnrör, önska livet ur flyktingbarn & tycka att Hitler var en bra prick?!

Vad ska man behöva göra för att anses som rasist liksom? När det inte räcker med att hota folk med järnrör, önska livet ur flyktingbarn & tycka att Hitler var en bra prick?!

Exakt. Nä, rasister är de ju inte. Nån av dem skyller på att han hade lite innanför västen, någon annan på att man kan bli lite taggad när man sitter och skriver på nätet. Och så han som skyllde sina inlägg på sin egen 12-åriga dotter då. HAN står inte för sina vedervärdiga åsikter - det ska HON göra. Det är så att man mår illa.

Sen förstår jag inte riktigt vart du vill komma om jag ska vara ärlig. Jag har aldrig påstått att det behövs någon brottsrubricering för att göra journalistik av näthat. Och jag har hållit mig till att kritisera just att anonymiteten röjs, inte nyhetsvärdet.
Jag tolkade det som att du tog fasta på brottsaspekten när du tog upp våldtäktsmän, domar och polis, det framstod lite som att du antydde att man hängde ut näthatarna som om de var brottslingar. Och att det var fel eftersom ingen blivit dömd.

Då påpekade jag att de inte anklagats för brott av tidningen, och att det dessutom finns ett nyhetsvärde oavsett eventuella brott. Alltså att din jämförelse med brottslingar inte riktigt var relevant.

Exakt. Nä, rasister är de ju inte. Nån av dem skyller på att han hade lite innanför västen, någon annan på att man kan bli lite taggad när man sitter och skriver på nätet. Och så han som skyllde sina inlägg på sin egen 12-åriga dotter då. HAN står inte för sina vedervärdiga åsikter - det ska HON göra. Det är så att man mår illa.

Ja men det är klart, får man sig en öl eller två blir väl alla lite mer eldiga än vanligt & då är det ju lätt att det kommer en liten groda. No biggie.

:banghead:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
27 571
Senast: alazzi
·
Äldre http://www.expressen.se/nyheter/gavleimam-var-med-i-hemlig-jihadist-grupp/ Det jag länge antagit och gissat mig till har nu även... 15 16 17
Svar
326
· Visningar
18 987
Senast: julgrisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka