SD-politiker skriver anonymt på hatsajter

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare annan1
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 910
  • Visningar Visningar 42 358
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: SD-politiker skriver anonymt på hatsajter

Ja fast hans poäng är alltså att det inte primärt är en fråga om internet. Expressen hade gjort samma sak om det gällt maskerade demonstranter på gatorna om omfattningen var den samma som hatet på nätet.

Folks dumhet
Man är ju inte anonym om man ställer sig på ett torg iklädd lösmustasch och skriker ut sitt budskap. Och man är mindre begåvad om man tror att man har rätt att kräva att betraktas som anonym i den situationen.

Folks brist på datorkunskap
De flesta i dagens samhälle förstår varför en lösmustasch på ett torg inte räcker. Men många förstår nog inte internets motsvarighet till en lösmustasch, eller varför den inte kan garantera anonymitet.
Men nu kanske de börjar lära sig :).

Rätten till anonymitet
Än så länge finns inga "riktiga lagar" på internet. Det går att lagstifta nationellt, men det kan viftas bort med att hemsidan där det (enligt svensk lags) brottsliga sker inte "bor" i Sverige. För att det ska gå att ha lagar som täcker hela internet, behöver vi ha ett rättsväsende som finns inuti internet. Som tar upp och representerar allt och alla som är online oavsett vars personen eller servern råkar befinna sig IRL. När vi har såna lagar, har vi fred på jorden.

Undrar hur det skulle gå till? Är det detta vi ska ha AI till? Den allsmäktiga moderatorn?

Jag vill inte ha några nya lagar eller någon ny supermoderator. Det duger bra för mig att vi diskuterar när och hur det är rätt att avslöja folk som är anonyma på nätet.

Är det politiker i ledande ställning så är det helt ok tycker jag men det bör inte slå alltför brett.

Jag vill inte ha några nya lagar eller någon ny supermoderator. Det duger bra för mig att vi diskuterar när och hur det är rätt att avslöja folk som är anonyma på nätet.

Är det politiker i ledande ställning så är det helt ok tycker jag men det bör inte slå alltför brett.

Rätt och fel är ju subjektivt, folk kan tycka olika om det :). Vill man ha ett "objektivt" rätt eller fel behövs lagstiftning.

Det är ju inte helt avvikande mot det jag länkar till. Och det jag länkar till är en krönika på ledarsidan och det du länkar till är från kultursidorna och där skrivs det ju friare.

Men jag tycker det visar att diskussionen behövs och svaret är inte självklar. Var drar man gränsen? Vem förtjänar att hängas ut och vem gör det inte.

Sen börjar jag resignera och tycker det här är lite tröttsamt. Hur stor nyhet är det att Sverigedemokrater är rasister?

Mot bakgrund av den påstådda nolltoleransen så är det mycket bra, granskande journalistik, tycker jag.

Jag tycker som dig, jag gillar inte invandringspolitiken något vidare ( vi har dock olika skäl för att ogilla den) men för den skull anser jag inte att alla måste ogilla den för att inte vara blinda och andra epitet du tillskrivit dem som inte delar din åsikt. Jag har över huvudtaget inte beskrivit dig som person, var får du det ifrån?

Vill belysa att jag tycker det är bra att hjälpa folk i nöd. Jag vill återigen belysa att jag inte ogillar invandrare. Jag vill återigen belysa att jag inte dömer någon person efter etnicitet.

Nej jag menar inte dig utan alla andra här som anse att jag är rasist, inte kan läsa och har allmänt svårt att förstå!

Nyheten är väl knappast den att SD är rasister utan att de blir påkomna med att vara det...igen.

För mig är svaret självklart, det ärhelt okej att genomskåda en förklädnaden så länge man inte gör olaga intrång, hackar någon sida eller motsvarande. När det gäller vad som publiceras eller inte så gäller samma regler som vid all publicering, personligen tycker jag man gick snäppet för långt, några av de de hängde ut kanske man skulle låtit bli, men det är en bedömningsfråga.

Tvärrt om, jag försöker definiera vad som är rimligt att omfattas av någon slags rätt till anonymitet. Jag förutsätter att man lever som i Sverige i ett fritt samhälle där alla inom rimliga gränser får uttala sig så länge man håller sig inom lagens råmärken och lagens begränsningar handlar om att skydda individer från trakasserier, stoppa uppvigling och förtal och inte om att hindra folk att uttrycka sin åsikt.

Vill man vara annonym i vårt moderna samhälle där det är tekniskt möjligt att se igenom det mesta måste man antingen befinna sig på en site som tar ansvar för vad man skriver och att det håller sig inom lagens råmärke eller som i gammla tider skaffa en effektiv förklädnad och riskera att bli avslöjad om man inte lyckas. Jag ser set inte som en självklar rättighet att få uttrycka sig anonymt. Innan interneteran så har det inte ens varit möjligt att hur som helst sprida vilka åsikter som helst anonymt. I Sverige har man länge fått tycka vad man vill, man har kunnat debattera anonymt via tidningar om de velat ta in debatten men i övrigt har man varit begränsad till mycket lokal spridning av åsikten eller att använda förklädnad.

Nu har vi internet och helt plötsligt ska folk kunna spy galla hur som helst utan att någon påtar sig ansvaret för det som skrivs, att det är inom lagens ram, eller att någon kan ens försöka att rycka av förklädnaden, avslöja e-postadressen, för gör man det så förhindrar man folk att utrycka sin åsikt. Sedan när blev det ett krav på att man ska kunna vara anonym för att få lov att uttrycka sin åsikt?

Vi har åsiktsfrihet i Sverige, men vi har banne mig inte någon allmän rätt att slippa ta ansvar för våra åsikter. Vill man vara anonym får man allt hitta någon annan som skyddar ens anonymitet och tar på sig eventuellt straffansvar ( ansvarig utgivare) eller riskera att bli avslöjad.

Nu menar jag inte att det är rätt av tidningar att hänga ut vem som helst för vilka åsikter som helst, men den risken är minnimal. Det finns inget allmänintresse i att avslöja att lbb fantiserar om att skjuta vagar eller Leaf fodrar med hö, det blir liksom inte mycket till nyheter. Det intressanta blir när folk propagerar, bedriver hets mot folkgrupp, bedriver hatkampanjer mot homosexuella, hänger ut ungdomar som blivt våldtagna och andra kontroversiella och ofta olagliga åsikter. Ska folk verkligen kunna uttrycka sådant utan att någon är villig att ta ansvar för det som skrivs? Eller har man rätt att försöka se vem som finns bakom förklädnaden?

Så det är alltså ok att knäcka ett hbtq-forums identiteter och lägga ut dem mot deras medlemmars vilja?
Om inte, varför det.
Det är en liten minoritet med speciella intressen, och det skulle nog sälja många lösnummer och ge media.publicitet = intäkter.....

Senast ändrad:

Och anonymitet har inte ett skit med yttrandefrihet eller demokrati att göra. Du hittar på att det skulle vara någon slags rättighet att uttrycka sig anonymt på internet. Men det är som sagt bara hittepå.

Det är väl självklart att du skall få vara precis så anonym du vill! Det är ju bara att gå till detta forum där du inte får säga vem en användare är eller ledtrådar till att folk skall kunna lista ut vem personen är.

Eller du anser att detta är något man kan bortse ifrån?

Och jo demokrati bygger på ett öppet samhälle där vem som helst skall kunna säga vad som helst utan att censureras, sedan är ju inte allt lämpligt att häva ur sig.

Så det är alltså ok att knäcka ett hbtq-forums identiteter och lägga ut dem mot deras medlemmars vilja?
Om inte, varför det.
Det är en liten minoritet med speciella intressen, och det skulle nog sälja många lösnummer och ge media.publicitet = intäkter.....

Varför skulle det sälja lösnummer?

Jämförelsen är absurd - förutsatt att inte hbtq-personerna skriver om att heteros bör utrotas, att de är parasiter, att man hoppas att heterobarn ska dö och uppmanar till att begå brott mot heteros.
Samtidigt som man offentligt tar avstånd från hetero-hat och är medlem i ett riksdagsparti som bygger på heterofobi.

Varför skulle det sälja lösnummer?

Jämförelsen är absurd - förutsatt att inte hbtq-personerna skriver om att heteros bör utrotas, att de är parasiter, att man hoppas att heterobarn ska dö och uppmanar till att begå brott mot heteros.
Samtidigt som man offentligt tar avstånd från hetero-hat och är medlem i ett riksdagsparti som bygger på heterofobi.

Jämförelsen har bara en sak gemensam..båda registren innehåller för vissa medlemmar känslig information. Och den ska egentligen ha dessa medlemmars tillstånd för publicering.

Och där ligger pudelns kärna. Ska en tidning publicera namn på personer i sammanhang där det är helt uppenbart att personerna i fråga in vill det.

Om inte, varför det.

I den mån det är okej att publicera uppgifterna över huvudtaget, jag kan inte riktigt se allmänintresset i det. För mig är den springande punkten om uppgifterna är etiska att publicera ( och det är något tidningen anser värt att publicera) och om man kommit över dem på laglig väg, inte exakt på vilket vis man fått tag i dem.

Senast ändrad:

Jämförelsen har bara en sak gemensam..båda registren innehåller för vissa medlemmar känslig information. Och den ska egentligen ha dessa medlemmars tillstånd för publicering.

Och där ligger pudelns kärna. Ska en tidning publicera namn på personer i sammanhang där det är helt uppenbart att personerna i fråga in vill det.

En tidning ska inte ta hänsyn till om folk vill få uppgifter publicerade, då kommer man inte kunna skriva ett kritiskt ord om någon, ingen vill framstå i dålig dager.

Pudlens kärna är snarare om man får bedriva undersökande journalistik via internet och på internet och vilka uppgifter man övér huvudaget får publicera oavsett källa.

För hur skulle det samhälle se ut om det vore förbjudet att vara politiskt obildad? Skulle vi skjuta sverigedemokrater, kommunister , AFA-anhängare och anhängare till folkfronten? eller spärra in dem?

Det samhället vill inte jag ha!

Ledsen om detta blir lite OT, men jag kan ärligt talat tycka att det börjar bli lite tjatigt att du ständigt klumpar ihop all politisk extremism och genom att avideologisera missar ganska mycket. Det blir lite problematiskt för att du sprider en bild som ofta är ganska osann.

http://www.dn.se/debatt/olika-slag-av-extremism-kraver-olika-slags-atgarder/

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
27 586
Senast: alazzi
·
Äldre http://www.expressen.se/nyheter/gavleimam-var-med-i-hemlig-jihadist-grupp/ Det jag länge antagit och gissat mig till har nu även... 15 16 17
Svar
326
· Visningar
18 987
Senast: julgrisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • GVFÖ 2025
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur