SD-politiker skriver anonymt på hatsajter

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare annan1
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 910
  • Visningar Visningar 42 358
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: SD-politiker skriver anonymt på hatsajter

Fast om samma saker som det som skrevs yttrades av maskerade stollar ute på stan, Expressen började granska dem och upptäckte att mycket av det som yttrades kom från ett tiotal sd-politiker - då hade det ju varit samma sak. Och ett självklart avslöjande.

Ja, jag menar inte att det är skulle vara juridiskt fel att avslöja, jag funderar mer på vad jag tycker om det kontra möjlighet till anonym diskussion på internet.

Å andra sidan tycker jag man får ansvara för sin egen anonymitet när man önskar livet ur barn.

Jag lyckas inte riktigt bestämma mig för vad jag tycker. Möjlighet att diskutera anonymt tror jag har många fördelar. Jag skulle förmodligen vara mer negativ om de som outats inte var så kroniskt svåra att sympatisera med.

För att inte vara en hycklare får jag nog säga att det var fel. Fel, men framförallt bra.

Jo jag känner också lite så. Det är bara de som har fel åsikter som skall få hängas ut helt klart.

Jag pratar inte heller om juridik (den har förresten Expressen säkert klar för sig) utan om journalistik. Vad jag menar är att Internet inte är så centralt - det journalistiska arbetet och syftet med det är detsamma som om sd-arna torgfört sina åsikter i masker ute på gatan.

Men ser du inte poängen med att avslöja grovt rasistiska inlägg från representanter för ett parti som säger sig ha nolltolerans mot rasism?

Jag pratar inte heller om juridik (den har förresten Expressen säkert klar för sig) utan om journalistik. Vad jag menar är att Internet inte är så centralt - det journalistiska arbetet och syftet med det är detsamma som om sd-arna torgfört sina åsikter i masker ute på gatan.

Ja, du har nog rätt. Det vore lite annorlunda om det var ett ljusskyggt privat forum, och inte allmänt uppviglande. Och... även om det hade ett privat forum så hade det varit ett bra (ännu bättre) avslöjande vad gäller SD-politiker, men då hade det åtminstone kanske varit tveksamt att identifiera alldagliga barnhatande fiolentusiaster[äh-1].

Skönt! Nu har jag fog för att tycka det jag tycker. :)

Däremot tycker jag att de kan ha fog för att vara missnöjda med Disqus.

[äh-1: Hjärnsläpp, visst var hon också företrädare för partiet? Men visst var det några "mindre viktiga" som listats också? Äh strunt samma, det kan de gott ha.]

Senast ändrad:

Disqusdelen har jag noll koll på och skulle förmodligen inte förstå den ens om jag läste på:D. Jag har hela tiden mest sett det här som vilket journalistiskt avslöjande som helst, att det äger rum på Internet beror liksom bara på att det där så mycket händer ...

Hjärnsläpp??

De som listades dag 2 var inte politiker alls. Och där är jag mer tveksam till vad jag tycker. De avslöjades som väldigt aktiva på rassesajterna för att de var offentliga personer i någon form - och vilken typ av offentlig person som är relevant att avslöja i det här sammanhanget kan man definitivt diskutera. Jag vet inte var jag själv skulle dra gränsen om jag ägde frågan.

Thomas Mattsson har i mitt tycke också svävat lite på målet om det där. Först såg jag honom säga att de avslöjades för att de i så hög grad var aktiva, sedan att de avslöjades för att visa att det inte bara är pöbel som sympatiserar med SD. Så jag vet inte om den publiceringen var lika genomtänkt som första dagens.

Men ser du inte poängen med att avslöja grovt rasistiska inlägg från representanter för ett parti som säger sig ha nolltolerans mot rasism?

Jo det är ju det jag menar. Det är skönt att de som hängdes ut har så fel åsikter.

Men är vi förvånade över att Sverigedemokrater tycker så? Det riktigt jävliga är att det verkar dra röster att företrädare uttalar sig så. Det är det som gör mig mest förfärad faktiskt.

Jo det är ju det jag menar. Det är skönt att de som hängdes ut har så fel åsikter.

Men är vi förvånade över att Sverigedemokrater tycker så? Det riktigt jävliga är att det verkar dra röster att företrädare uttalar sig så. Det är det som gör mig mest förfärad faktiskt.

Sätt dig vid ett vanligt fikabord på en vanlig arbetsplats så får du höra åsikter som nästan får öronen att trilla av, och det från "tvättäkta jobbare o sossar"

Om blott en bråkdel av dessa verkligen lägger sin röst där munnen är, så lär SD gå bra nästa val:banghead:

Nej, man har inte rätt att vara anonym överallt, försök komma in på ett flygplan, på ett hotell, hem till någon prvatperson, in på en konferens mm utan att identifiera dig, och försök hindra någon från att känna igen dig.

Nej det finns ingen lag som garanterar dig anonymitet någonstans. Vist på de flesta ställen behöver du inte uppge namn men igenkänd kan du bli ändå. I enstaka sammanhang är du granterad anonymitet, men det är inte genom någon lag.

På internet befinner du dig inte i rent fysisk bemärkelse, du sitter på tåget, hemma i soffan eller på flygplatsen. Någon anonymitet garanteras inte över huvudatget på internet, tvärt om, ofta varnas man att allt man gör är spårbart. Vill du vara anonym får du själv fixa en förklädnad eller lita på att någon annan gör det.

Om du ska övertyga mig om din rättighet att vara anonym på internet (eller på stan) så visa på den/de lagparagrafer som du grundar din åsikt på. Jag är övertygad om att någon sådan inte finns.

Det finns fortfarande inget som säger att du inte får vara det och har rätt att vara det om du vill.

Det är väl löjligt att ta upp flygplansresande etc i detta för det är inte det jag menar vilket du borde förstå!

Du kan skriva under pseudonym i tidningar tex.

Ja, den gången var det tryggast så för mig och min familj. Hade jag inte känt mig hotad så hade jag valt att inte vara anonym eftersom det anses trovärdigare, det blir mer tyngd bakom anmälan om man vågar uppge sitt namn. Om man uppger namnet så går det sedan inte ta tillbaka utan socialen är skyldig att uppge vem anmälaren är, om de får frågan.

Har kollat upp, och det samma gäller för polisanmälningar. Polisen kan inte utlova anonymitet, utan du kan bli kallad som vittne vid ev rättegång.

Är liksom Lobelia nyfiken på vad du grundar din argumentation på?

Saken att få rätten att vara anonym. Hade du velat bli röjd i den situationen?

anonymiteten på nätet är avhängigt din egen kompetens, anonymiteten i pressen är avhängigt tidningens moral.

Det ska bli intressant att se vart det leder...

Det finns fortfarande inget som säger att du inte får vara det och har rätt att vara det om du vill.

Det är väl löjligt att ta upp flygplansresande etc i detta för det är inte det jag menar vilket du borde förstå!

Ja fast när du skriver under pseudonym i en tidning finns en ansvarig utgivare som tar ansvar för vad som står i tidningen, och kan därigenom välja vad som ska publiceras.

Och nä, jag har inte rätt att inte bli igenkänd. Jag kan anstränga mig för att dölja min identitet när jag yttrar mina åsikter men om nån, trots lösmustasch på torgmötet eller "hemligt" nick på internet, ändå lyckas räkna ut att det är just jag så är det ingen kränkning av mina rättigheter.

Om du nu trots att flera försökt förklara för dig hur det ligger till ändå vill hävda att du har rätt till anonymitet, undrar jag var du hittar stöd för det annat än dina egna åsikter?

KL

Lobelia, mandalaki och många andra, tack för att ni orkar :bow:

Det finns ingen tidning som skulle publicera en anonym insändare. De kan publicera den under pseudonym men tidningen behöver veta vem som skrivit. Alltså är du inte anonym.

Som du redan fått höra: det finns vissa processer där du garanteras anonymitet men det finns ingen generell rätt att vara anonym.

Det är du som påstår att man alltid har rätt att vara anonym, helt utan att varken tala om var rätten skulle komma ifrån och hur det ens är praktiskt möjligt att kunna utnyttja rätten.

Ditt exempel med möjligheten att skriva insändare som anonym som en rättighet att vara anonym faller på att du inte ens har rätt att publicera något alls i en tidning (om du inte äger den) samt att den ansvariga utgivaren tar på sig ansvaret för det som skrivs istället för dig. Normalt sett är man heller inte anonym inför tidningen.

Jag påtalar tillfällen du inte har rätt att vara anonym samt att det så gott som aldrig går att garntera anonymitet och därmed så faller rätten till anonymitet platt.

Kan du istället för att upprepa att du har rätt till anonymitet tala om vem som ger dig rätten och hur det är praktiskt möjligt?

Senast ändrad:

Ja, jag kom på att den barnhatande fiolentusiasten jag nämnde faktiskt var SD-representant när jag menat tvärtom.

Då fattar jag vad du menade med hjärnsläpp. Ja, hon var väl suppleant i partistyrelsen, tror jag. Och hoppas att flyktingbarn ska svälta ihjäl. Nice kombo.

Vad det visar är väl att en av tio faktiskt har sådär ruttna åsikter. Och det är ju bedrövligt.

Men det som är bra är att ju fler sådana här avslöjanden, desto svårare är det att hävda att man röstar på SD för att de har så bra kritik mot invandringspolitiken.

Att prata om avlusningsstationer i Polen, tycka att Alfred inte hade så fel, glatt beskriva hur man brukar sparka omkull tiggares muggar, uppmana personer med hiv att stanna i Afrika, prata om "grottmänniskorna, "slöddret", "negern", "avelskossorna" och "bidragsparasiterna" - det kan man inte längre kalla "kritik mot invandringspolitiken". Det bygger på ren rasism och den som inte skräms bort av det får tåla att bli sedd som rasist.

Hermelin har rätt. Om du skriver en insändare som en tidning vill ta in så får du skriva under signatur om du vill, men du måste meddela ditt namn till redaktionen (som inte publicerar det). Alltså är du inte anonym. Ditt namn syns bara inte i tidningen.

Här är exempel på en standardformulering:

Vi förbehåller oss rätten att korta och redigera texten.
Du måste bifoga namn, adress och telefonnummer.
Inlägg som innehåller angrepp på namngiven person måste undertecknas med för och efternamn.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
27 591
Senast: alazzi
·
Äldre http://www.expressen.se/nyheter/gavleimam-var-med-i-hemlig-jihadist-grupp/ Det jag länge antagit och gissat mig till har nu även... 15 16 17
Svar
326
· Visningar
18 987
Senast: julgrisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka