Bukefalos 28 år!

SD vill påverka den offentliga konsten (Utbruten från vad gör vi, del 105)

Med gröna ytor menar jag växter och planteringar. Det ger en ökad livskvalitet för människor som är i dess närhet. Det är också rimligt att kräva om man ska lägga skattemedel på det.
Det är helt klart politiskt att skapa grönytor, det har varit många politiska tvister om diverse grönytor. Sen är det en politisk markering att inte göra det så det blir riktigt knepigt om man betraktar dessa som konst.
 
Angående konst i kommuner... om konsten är "ute på gatorna" så tycker jag det borde finnas en valfri omröstning för kommuninvånare att rösta på förslag.

Jag är uppväxt i Norrtälje och de har (hade?) en utställning som heter "konst i ån" varje år med minst sagt märkliga inslag som ingen fattar och som ser förjvligt ut!
Jag har sett de konstverken i ån i Norrtälje under åren, och tycker tvärtom att de varit förvånansvärt bra. Ska man ta hänsyn till att befolkningen inte är konstkunnig och förstår sig på konst när man väljer, menar du? Det vore ju nedlåtande. ”Norrtäljeborna begriper sig inte på riktig konst, så de får nåt enkelt de kan förstå i sin å istället, så spar vi de bra verken till storstäderna istället” Det vore ju mycket värre.
 
En moderator har brutit ut detta från en annan tråd eftersom ämnet passar i en egen tråd.

Men var äääär det här :banghead:

Nu har SD-ledda Sölvesborg klampat vidare in i censuren
SVT igen:
"Sölvesborg vill se stora förändringar på kulturområdet. Nu vill den SD-ledda kommunen se ”klassisk och tidlös” offentlig konst i staden, och vill därför helt stoppa inköp av ”utmanande samtidskonst”. Under måndagen röstades förslaget igenom i kommunfullmäktige. "

Dessa SD-svin asså :(
 
Jag har sett de konstverken i ån i Norrtälje under åren, och tycker tvärtom att de varit förvånansvärt bra. Ska man ta hänsyn till att befolkningen inte är konstkunnig och förstår sig på konst när man väljer, menar du? Det vore ju nedlåtande. ”Norrtäljeborna begriper sig inte på riktig konst, så de får nåt enkelt de kan förstå i sin å istället, så spar vi de bra verken till storstäderna istället” Det vore ju mycket värre.

:confused::confused: vad menar du själv?

Jag tycker definitivt att "Norrtäljeborna", på frivillig basis, borde få vara involverade i vad som sätts ut i ån på somrarna. (Eller vilken kommun somhelst med konst ute på gatorna). Vad som hålls inom fyra väggar i konsthallar kan politiler och konstnärer gnabbas om själva och de som.vill kan välja att gå dit och titta.
 
Det var inte konstnärens önskemål utan mitt önskemål. Jag försökte hitta en kompromis i demokratisk anda. Jag viker mig om du på vetenskaplig grund kan styrka ditt påstående att buskar klippta som kukar har negativ inverkan på folkhälsan.

Rimligtvis måste den som vill göra något kunna påvisa nyttan med det. Det råder ingen omvänd bevisbörda.

Hur rimligt är det i andra sammanhang att lägga resurser av skattemedel på sådant som inte har någon påvisad positiv effekt.
 
@Khasa Kanske bäst att vi slutar ha statligt finansierade konstutbildningar också. Eller ska vi likt Nordkorea låta staten bestämma vad studenterna skapar?

Nej, jag mår illa av den här debatten. Sjukt obehaglig utveckling för demokratin. En armlängds avstånd, tack.

Är det en otäck utveckling av demokratin att man har konst folk faktiskt vill ha? Det oroväckande är när konstnärer kan sätta upp massa konstverk som ingen vanlig människa vill ha där.
 
@Khasa Kanske bäst att vi slutar ha statligt finansierade konstutbildningar också. Eller ska vi likt Nordkorea låta staten bestämma vad studenterna skapar?

Vad är ens problemet med detta? När staten eller kommunen köper bussar, flygplan eller tjänster sker det enligt tydliga riktmärken. Finns ingen anledning att detta inte skulle gälla för konst.
 
Är det en otäck utveckling av demokratin att man har konst folk faktiskt vill ha? Det oroväckande är när konstnärer kan sätta upp massa konstverk som ingen vanlig människa vill ha där.
Ja, det är en otäck utveckling. Konst är inte till för att behaga, konst är ett språk att förstå världen på. Det krävs vana att se på och förstå konst, precis som alla andra språk.

Jag tycker staten ska visa upp och sponsra all sorts kultur, inte bara den lättsmälta kulturen. Den sponsras så fint av de kommersiella krafterna redan.
Se på SVT och SR, de visar och spelar upp smala program och mer allmänna.
 
Kan du något alls om konst? Är du alls konstintresserad?

Känns lite som en neandertalare som argumenterar när jag läser dina inlägg.

Jag är intresserad av konst. Det skulle du förstå om du besökte mitt hem.

Att du anser att din syn på konst är rätt, gör den inte rätt. Det är din syn på konst. Jag har ett mer pragmatiskt förhållningssätt.
 
Vad är ens problemet med detta? När staten eller kommunen köper bussar, flygplan eller tjänster sker det enligt tydliga riktmärken. Finns ingen anledning att detta inte skulle gälla för konst.
Det finns det säkert, om inte annat budget ramar och vilken typ av konstverk man önskar, men att instruera inköparna att införskaffa menlösa konstverk som inte går att betrakta som politisk är inte vad jag önskar.
 
Låt medborgarna vara med och bestämma. Om nu alla vill ha menskonst så kan de få det.
Många folkomröstningar blir det.... och inte blir det konst för alla utan konst för mainstream.

Menar du att majoriteten ska bestämma vilken litteratur som ska köpas in på biblioteken också? Helt utan hänsyn till de med specialbehov och intressen, ingen smal litteratur eller konst?
 
Många folkomröstningar blir det.... och inte blir det konst för alla utan konst för mainstream.

Menar du att majoriteten ska bestämma vilken litteratur som ska köpas in på biblioteken också? Helt utan hänsyn till de med specialbehov och intressen, ingen smal litteratur eller konst?

Om det inte finns efterfrågan på några böcker ska de naturligtvis inte köpas in. Om de däremot läses fyller de sin funktion.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp