SD vill påverka den offentliga konsten (Utbruten från vad gör vi, del 105)

Räcker att du ser denna "fula" väggmålning för att det ska få negativa konsekvenser för dig.

Det är därför det är så viktigt med attraktiv gatumiljö och vackra omgivningar, eftersom det får oss människor att må bättre.

Det finns många som tycker väggmålningen är fin. I mina ögon, vedervärdig. Men jag har förståelse för konst och är inte särskilt lättstött. Vad den skulle ha för negativa konsekvenser för mig är obegripligt.

Som sagts flera gånger i tråden, vad som är vackert och attraktivt är mycket individuellt.
 
Kan du visa upp lite forskning på de negativa konsekvenser med konst?

Har ingen lust att lägga tid på folk som inte vill bilda sig. För den som är intresserad är det bara att googla. Det är varken nytt eller kontroversiellt att det estetiska får hälsomässiga konsekvenser för människor.
 
Har ingen lust att lägga tid på folk som inte vill bilda sig. För den som är intresserad är det bara att googla. Det är varken nytt eller kontroversiellt att det estetiska får hälsomässiga konsekvenser för människor.

Jag älskar att bilda mig. Hittar dock ingenting som säger att konst ger negativa konsekvenser i någon större omfattning på samhällsnivå. Upplys mig gärna.
 
Har ingen lust att lägga tid på folk som inte vill bilda sig. För den som är intresserad är det bara att googla. Det är varken nytt eller kontroversiellt att det estetiska får hälsomässiga konsekvenser för människor.
Ja, och konst brukar ju ses som något som förskönar och förbättrar. Vad är det för konst du pratar om, som enbart förfular i allas ögon?
 
Rent generellt håller jag med de flesta i tråden, bara för att jag inte begriper vitsen med viss konst så ska den givetvis ändå få finnas och visas upp i det offentliga rummet.
Men, med en liten reservation, ibland behöver man (i mitt tycke) kanske göra lite bättre avgöranden om var man hänger viss konst. Jag jobbade en gång på ett ställe som många tycker är jobbigt att besöka och av någon outgrundlig anledning hade de som bestämmer vilken konst som visas var, lyckats hitta en stor samling dystra och ångestframkallande tavlor och hängt alla på samma våning typ.
Är inte det bara klantigt? Jag har sett ett väntrum för en klinik för infertilitetsutredningar, där det hängde softade bebisfoton på väggen. Inte helt klockrent, kan jag tycka, där hade vän nån inte riktigt tänkt hela vägen.
 
Hur skulle den forskningen se ut, menar du? Det är ju du själv som driver tesen att konst har negativa konsekvenser, du kan väl inte begära att andra ska gräva fram forskning som bevisar dina teser?
Nej, det gör jag inte.

Jag driver tesen att man endast ska lägga skattepengar på konst, som ger dokumenterad positiv effekt på folkhälsan.
 
Rimligtvis måste den som vill göra något kunna påvisa nyttan med det. Det råder ingen omvänd bevisbörda.

Hur rimligt är det i andra sammanhang att lägga resurser av skattemedel på sådant som inte har någon påvisad positiv effekt.
Uppenbart jätterimligt, eftersom vi fixar allt möjligt för skattepengar utan att bevisa effekterna. Det behöver inte vara bevisat, det räcker att tillräckligt många vill ha något och röstar på politiker som vill genomföra det för att något ska hända. Nära där jag bor finns ett skogsområde, t ex, jag ger blanka katten i om just det skogsområdet har bevisat goda effekter för folkhälsan - jag gillar det, och det räcker för mig, för att vilja ha kvar det och för att rösta på politiker som vill bevara det.

Jag uppskattar skogen oavsett om jag vet att den har dokumenterat god effekt. Jag vet att jag gillar den, och det räcker. Mission accomplished, liksom.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp