Bukefalos 28 år!

Se hit alla foder kunniga.....

Sv: Se hit alla foder kunniga.....

jag har betalat 335:- /20 kg för tillskottsfodret,Equipower(gröna säcken).1 kg dag,med havre,korn.använder det i dag.
jag har använt Race on(svarta säcken) från början ,och även provat Cool (blåa säcken.
hästarna är bra i magen av detta foder , aldrig stressade , heta .
och dessutom går det mindre foder ,väsentligt mindre.gav alldeles för
mycket från början .upplever detta typ av foder som riktigt rätt för hästarna.
 
Sv: Se hit alla foder kunniga.....

Tänkte skaka liv i denna tråd igen eftersom min foderleverantör precis har börjat ta hem Mitavite, tänkte prova det själv eftersom det har högt energivärde, ok proteinvärde och låg stärkelse. Är det någon som har provat fodret en längre tid och vad tycker ni?
 
Sv: Se hit alla foder kunniga.....

Men kära nån, de informerar inte om att fodret innehåller en substans – gamma oryzanol i riskliet- som är förbjuden i samband med tävling i Sverige. Hur seriöst är det? Kan rimligen bli häftiga skadeståndsanspråk vid ev stickprov.

Ser nu att det fr o m 2006 är förbjudet i hela FEI.
http://www.fei.org/Rules/Veterinary/Documents/AnnexIII-EquineProhibitedList.pdf
HH
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Se hit alla foder kunniga.....

Men kära nån, de informerar inte om att fodret innehåller en substans – gamma oryzanol i riskliet- som är förbjuden i samband med tävling i Sverige. Hur seriöst är det? Kan rimligen bli häftiga skadeståndsanspråk vid ev stickprov.

Ser nu att det fr o m 2006 är förbjudet i hela FEI.
http://www.fei.org/Rules/Veterinary/Documents/AnnexIII-EquineProhibitedList.pdf
HH

Jag har följt resonemanget lite grand och ser att man talar om två olika saker. Dels foder och tävling och dels foder för uppbyggnad av häst. Det förklarar också varför kända tävlingsryttare använder ex mitavite. Det uppges inte att de använder det på sina tävlingshästar!

Min följdfråga blir vad som händer med hästens organ?
Jag har ett 21 årigt sto som har svårt att hålla vikten och behålla muskler.
Det är frestande att prova Mitavite men hur kan hjärta, lever, njurar m.fl organ tåla denna belastning?:confused:
 
Sv: Se hit alla foder kunniga.....

nu blir jag mörkrädd!

Alltså har jag förstått det rätt nu: att foderet mitavite innehåller en förbjuden substans för tävlingshästar?

JAg ger detta foder till min tävlande travhäst. HAn har för visso inte hamnat för doping under tiden jag fodrat med det. Men skulle denna substans synas vid ett ev dopingprov?

Jag vet flera travhästar och för den delen ridhästar som får detta foder. Vore konstigt om inte någon av travhästarna som tävlar varit i dopingkontrollen och då borde de ju ha visat sig. :confused:
 
Sv: Se hit alla foder kunniga.....

Om det inte har ändrats sedan jag läste reglerna så är inte travsporten bland dem som klassat det som dopningsmedel. Utan det rör sig om de grenar som lyder under FEI d v s ridsports grenarna och vanlig körsport. Jag vet att man hade kontroller för just detta på det senaste VM:et i körning.
 
Sv: Se hit alla foder kunniga.....

ok, då ska jag ganska så lättad då?

VAd är det denna substans gör som kan vara skadligt för hästen? JAg tänkte på någon annan som undrade hur skadligt det var för njurar och organ bla. VAd är det för belastning vi pratar om?
 
Sv: Se hit alla foder kunniga.....

Jag kan inget om den här typen av foder, men är det inte helkasst ur miljösynpunkt att importera foder som är baserat på ris? (Särskilt när riset förmodligen verkligen behövs till människor som bor bra mycket närmare...)

Kan hästarna verkligen inte äta annat foder?
 
Sv: Se hit alla foder kunniga.....

Jag kan inget om den här typen av foder, men är det inte helkasst ur miljösynpunkt att importera foder som är baserat på ris? (Särskilt när riset förmodligen verkligen behövs till människor som bor bra mycket närmare...)

Kan hästarna verkligen inte äta annat foder?

:bow: Synd att inte fler tänker så. Vansinne att frakta saker fram och tillbka över hela jorden när det finns lika bra alternativ runt knuten. En häst äter ju dessutom flera kilo om dagen, blir stora fraktvolymer om detta foder ska bli populärt.
 
Sv: Se hit alla foder kunniga.....

Jag kan inget om den här typen av foder, men är det inte helkasst ur miljösynpunkt att importera foder som är baserat på ris? (Särskilt när riset förmodligen verkligen behövs till människor som bor bra mycket närmare...)

Kan hästarna verkligen inte äta annat foder?

Nu är det så att tråden är gammal och det här fodret var på väg hit när det var brist på spannmål i Europa. Sedan så är det riskli som används i fodret och inte själv riskärnan. Det är alltså en biprodukt som blir när man gör matris.
 
Sv: Se hit alla foder kunniga.....

ok, då ska jag ganska så lättad då?

VAd är det denna substans gör som kan vara skadligt för hästen? JAg tänkte på någon annan som undrade hur skadligt det var för njurar och organ bla. VAd är det för belastning vi pratar om?

Det är inte skadligt men vissa individer kan reagera på det på samma sätt som när man använder anabolasteorider. Det är vad som brukar kallas för en naturligt anabol. Ett problem är att inte alla svara likadant på den. Vissa får då en ökad tillväxt av muskler andra inte. Vissa (tanter i övergångsåldern) kan äta den istället för östrogen och slippa klimakteriebesvär andra inte. Med andra ord olika individer reagerar olika. Men de hästar som får en anabol effekt blir klart lättare att träna upp än de som inte får det. Vilket gör att det så kan klassas som dopning.
 
Sv: Se hit alla foder kunniga.....

Jag har följt resonemanget lite grand och ser att man talar om två olika saker. Dels foder och tävling och dels foder för uppbyggnad av häst. Det förklarar också varför kända tävlingsryttare använder ex mitavite. Det uppges inte att de använder det på sina tävlingshästar!

Min följdfråga blir vad som händer med hästens organ?
Jag har ett 21 årigt sto som har svårt att hålla vikten och behålla muskler.
Det är frestande att prova Mitavite men hur kan hjärta, lever, njurar m.fl organ tåla denna belastning?:confused:

Jag menar absolut inte att risklibaserat foder skulle vara generellt olämpligt. Tvärtom kan det vara utmärkt att göda hästar som inte tål mkt starkelse med. Valberg förordar det till korsförlamningshästar t ex. Men det har 2 baksidor:
1. det kan ha en anabol steroid effekt, därför ska man inte ge det till tävlande hästar
2. Om en häst redan har tendens till hormonrubbning typ Cushing eller nåt med sköldkörteln eller är dräktig skulle jag avråda från att ge ngn större mgd pga att man inte vet vad man gör med hormonsituationen.



HH
 
Sv: Se hit alla foder kunniga.....

Jag kan inget om den här typen av foder, men är det inte helkasst ur miljösynpunkt att importera foder som är baserat på ris? (Särskilt när riset förmodligen verkligen behövs till människor som bor bra mycket närmare...)

Kan hästarna verkligen inte äta annat foder?

Off topic men ändå..

Jag har svårt att förstå att det skulle vara negativt att använda fodermedel (och människomat) som transporteras långt från utvecklingsländer. Jag tycker det är jätteroligt att de får mer exportvaror som gör att fler får jobb både inom odling och förädlingssindustri i flera utvecklingsländer. Då får ju fler råd att köpa sitt eget ris t ex.HH
 
Sv: Se hit alla foder kunniga.....

Nu är ju det här en helt annan diskussion (en intressant sådan, men ändå). Jag har inte riktigt bildat en uppfattning i frågan heller, jag anser min inte veta tillräckligt.

Men jag anser nog att det är lite uppochner-vända världen när saker först ska fraktas ur ett land för att befolkningen i samma land alls ska få råd att köpa samma vara.
Men det är ju olika vad för syn man har på globaliseringen. Jag är inte så pro. Tror jag.;)
 
Sv: Se hit alla foder kunniga.....

Nu är ju det här en helt annan diskussion (en intressant sådan, men ändå). Jag har inte riktigt bildat en uppfattning i frågan heller, jag anser min inte veta tillräckligt.

Men jag anser nog att det är lite uppochner-vända världen när saker först ska fraktas ur ett land för att befolkningen i samma land alls ska få råd att köpa samma vara.
Men det är ju olika vad för syn man har på globaliseringen. Jag är inte så pro. Tror jag.;)

Och jag tror jag håller med.

Om nu u-länderna har så dåligt med mat, varför skicka den till oss, varför inte ta den själva?
Plus kostnaderna för transporter och vad transporterna gör för miljön.. Njae.. Jag är nog inte heller direkt för..

/ lavinia,
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 549
Foder & Strö Hej, har en hel del funderingar kring tillskott och foder. Det första jag funderingar kring är ifall Lucern skulle kunna vara ett bra...
2
Svar
29
· Visningar
3 070
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 152
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa Vår ena hund påbörjade allergiutredning för ett tag sedan. Vi gav henne RC Anallergenic under eliminationsdieten, och har så fortsatt...
Svar
5
· Visningar
780
Senast: hier
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Äter hundar småfåglar?
  • Barmarksdrag/canicross
  • Magsjuk hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp