Thelma
Trådstartare
Kan ni räta ut ett av mina många frågetecken? Och en liten dispyt mellan mig och sambon.
Jag har lärt mig, via mina sporadiska studier i jägarexamen,
(obeservera fruktansvärt sporadiska) att anledningen till att hunddjur i vilt tillstånd kan tillgodogöra sig energin i bytesdjurens(växtätare) magsäckar är pga att de även äter vommen och dess bakterieflora/ensymer som bryter ned växterna till näring som även då vargen (tex) kan tillgodogöra sig.
Med detta i åtanke har jag utfodrat min extremt lättfödda labrador med frukt och grönsaker just som "bukfylla", MEN jag har varit sparsam med bananer eftersom jag trott att de ger för mycket energi. Dock anser min sambo att hundar som inte äter vom inte kan tillgodogöra sig frukt & grönskare öht.
Två funderingar ang detta.
* OM det stämmer, det här med vommen, Var kommer då barf-ideologin in i det hela. Den bygger väl på köttben + grönsaker. Däremot har jag aldrig hört talas om att VOM ingår.
* Kan en hund tillgodogöra sig all energi som finns i tex bananer?
Jag har lärt mig, via mina sporadiska studier i jägarexamen,
Med detta i åtanke har jag utfodrat min extremt lättfödda labrador med frukt och grönsaker just som "bukfylla", MEN jag har varit sparsam med bananer eftersom jag trott att de ger för mycket energi. Dock anser min sambo att hundar som inte äter vom inte kan tillgodogöra sig frukt & grönskare öht.
Två funderingar ang detta.
* OM det stämmer, det här med vommen, Var kommer då barf-ideologin in i det hela. Den bygger väl på köttben + grönsaker. Däremot har jag aldrig hört talas om att VOM ingår.
* Kan en hund tillgodogöra sig all energi som finns i tex bananer?