Sele till shettis

aglaonema

Trådstartare
Vet någon hur hööks fairfield sele är i storlek ska ha den till en shettis men undrar lite om shetland blir tillräckligt stor och hur den är i storlek ponny?
 
Har nu då skickat efter selen i storleken shettis men den gick inte ens att spänna runt magen på några av mina shettisar. Borde nu då skicka efter den i storlek ponny det är bara det att svansremmen och bröstan blir nog stora då för dom passade bättre än selen. Borde jag tolka det som att mina shettisar är för tjocka 😂
 
Finns det nånstans man kan köpa till brösta och svansrem till storlek ponny om dom blir för långa eller hur gör man?
 
Om du vill köra din ponny är det bättre att köpa en sele med lös brösta och draglinor. Den selen från Hööks är tyvärr inte idealisk för körning. Det är svårt nog ändå att inte få tryck av bröstan över bogspetsarna på en shetlandsponny. Att då dessutom ha en fast brösta är inte idealiskt.
Du kan hitta mer information om olika selar och vagnar i den här tråden https://www.bukefalos.se/threads/fakta-om-olika-selar-och-vagnar.903382/
 
Jag har nyss köpt shettis och hade liknande problem med sele. Jag bytte till storlek ponny och har fått lösa det med massvis med nya hål. Framförallt svanskappan var för lång i nya selen men å andra sidan enklast att åtgärda. Om jag inte redan gjort hål i selen så hade jag hellre investerat i en loksele. Jag tycker de passar bättre på shettisar och en komplett bröstsele tar väldigt lång tid att spänna för, min har inte ens snabbspännen för skaklarna.
 
Jag har nyss köpt shettis och hade liknande problem med sele. Jag bytte till storlek ponny och har fått lösa det med massvis med nya hål. Framförallt svanskappan var för lång i nya selen men å andra sidan enklast att åtgärda. Om jag inte redan gjort hål i selen så hade jag hellre investerat i en loksele. Jag tycker de passar bättre på shettisar och en komplett bröstsele tar väldigt lång tid att spänna för, min har inte ens snabbspännen för skaklarna.
Från att jag leder ut ur stallet till att jag sitter i vagnen på väg från stallplanen tar det nån minut endast. Fästa skaklar, 2 spännen för draglinor och 2 spännen för baksele.

Vad är det som du tycker tar tid ?
Vill tillägga att jag aldrig i livet skulle köra i sådan sele som nämns in ts
 
Från att jag leder ut ur stallet till att jag sitter i vagnen på väg från stallplanen tar det nån minut endast. Fästa skaklar, 2 spännen för draglinor och 2 spännen för baksele.

Vad är det som du tycker tar tid ?
Vill tillägga att jag aldrig i livet skulle köra i sådan sele som nämns in ts
Som jag sa så har inte min sele snabbknäppning för skaklarna så först ska skakelöglorna spännas och så bukgjorden, sedan draglinorna och till slut bakselen. De ponnier jag körde som ung hade den enkla typen av bröstsele där man alltså bara spände fast skaklarna i en ring men jag håller med dig om att hästarna ska ha bra utrustning så därför köpte jag en komplett men det är ju betydligt meckigare.
 
Som jag sa så har inte min sele snabbknäppning för skaklarna så först ska skakelöglorna spännas och så bukgjorden, sedan draglinorna och till slut bakselen. De ponnier jag körde som ung hade den enkla typen av bröstsele där man alltså bara spände fast skaklarna i en ring men jag håller med dig om att hästarna ska ha bra utrustning så därför köpte jag en komplett men det är ju betydligt meckigare.
Jag selar inomhus. Dvs spänner fast själva selen mm sen går vi ut parkerar framför vagnen. Sätter fast skaklarna även jag har öglor. Sen draglinorna och bakdelen.
 

Liknande trådar

Utrustning Ni med samshield hjälmar se hit! Sitter och ska köpa en ny hjälm och är väldigt sugen på en samshield men har lite svårt att bestämma...
Svar
7
· Visningar
317
Senast: MiniLi
·
Utrustning Bröstan på min sele var med om en liten olycka och behöver sys ihop igen (och ersätta lite läder) men jag känner att jag inte skulle...
Svar
1
· Visningar
350
Senast: yamyam
·
Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 322
Senast: Squie
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 320
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp