ako

Trådstartare
Funderar på att skaffa en sele som variation på promenaderna. Hade aldrig någon till gamla hunden men man måste ju hänga med lite i tiden 😉.
Vill förstås ha en bekväm och ergonomisk och har kollat på Dog Copenhagen comfort walk ”pro” eller densamma men ”air” i slutet och undrar vad Bukepanelen tycker 😊?
 
Funderar på att skaffa en sele som variation på promenaderna. Hade aldrig någon till gamla hunden men man måste ju hänga med lite i tiden 😉.
Vill förstås ha en bekväm och ergonomisk och har kollat på Dog Copenhagen comfort walk ”pro” eller densamma men ”air” i slutet och undrar vad Bukepanelen tycker 😊?

Jag har båda de selarna och tycker om båda väldigt mycket. Tror jag tycker Air sitter bäst på min hund, men gillar absolut båda 👌👍
 
  • Gilla
Reactions: ako
Min sambo har air varianten till sin labbe och den sitter väldigt bra. Gott om plats bakom armbågarna och bra kvalité. Tror hon haft den i två år nu och visst, det syns att den är använd, men den ser inte sliten ut trots att den används på varje promenad, varje dag, året om genom regn, snö, snår i skogen, gyttjebad osv. Hade min hund kunnat ha en "vanlig" sele hade jag utan tvekan kunnat tänka mig en likadan.

20210513_151815.jpg
 
  • Gilla
Reactions: ako
Det där med sele beror ju så väldigt mycket på hundtyp! En sele som är utmärkt på en hund kan vara bedrövlig på en annan osv.

Därför tänker jag att det bästa är att kolla efter en sele som ser ut att vara av bra modell, gärna ställbar, och sedan prova den. I princip alla selar som säljs i kända djuraffärer håller bra kvalitet, så det skulle jag inte oroa mig för.
 
Jag är också i sel-djungeln. Valpen (ESS) går nu i en Feel Active Outdoor men på honom är den på gränsen till tight i armbågarna, och jag tycker också att den sitter för långt upp på halsen på honom. Har två Line-selar från Non-stop dogwear som ligger på Posten och väntar, hoppas att någon av dem sitter bättre. Kan återkomma med recension :)

Har också kikat lite på en sele från Anny-X som kallas Fun. Vet inte om detta är något nytt märke, har inte sett det innan, men den selen är typ motsvarande Non-stop dogwears sele, men den är ställbar även i halsen. Ser billigare ut i materialet dock, men så länge den håller och sitter bra, så...
 
  • Gilla
Reactions: ako
Funderar på att skaffa en sele som variation på promenaderna. Hade aldrig någon till gamla hunden men man måste ju hänga med lite i tiden 😉.
Vill förstås ha en bekväm och ergonomisk och har kollat på Dog Copenhagen comfort walk ”pro” eller densamma men ”air” i slutet och undrar vad Bukepanelen tycker 😊?
Jag har Dog Copenhagen Air efter tips här på buke. Hade supersvårt att hitta en passande sele till min ena tik med bred bröstkorg, och vägrar ha sele som ligger över bogen eller sitter i armhålan och därmed stör rörelserna. Air satt som en smäck!

Alla mina tre har varsin Air och min pappa köpte också en till sin dvärgschnauzer. Mycket nöjda, särskilt den nya uppdaterade versionen ☺️
 
Funderar på att skaffa en sele som variation på promenaderna. Hade aldrig någon till gamla hunden men man måste ju hänga med lite i tiden 😉.
Vill förstås ha en bekväm och ergonomisk och har kollat på Dog Copenhagen comfort walk ”pro” eller densamma men ”air” i slutet och undrar vad Bukepanelen tycker 😊?
Jag "har" båda (eller har köpt båda till mina föräldrars hundar) och tycker båda är okej, men absolut bäst är Air. Den sitter som en smäck (Pro sitter liite långt fram) och kan knäppas upp i halsen. Blir dessutom inte lika tung om hunden badar ;)
 
  • Gilla
Reactions: ako
Jag köpte en feel active i dag. Kändes som om den satt bra på hunden och han var nöjd. Har dock inte riktigt koll på hur hårt den ska sitta utan spände lite på känn…
 
Jag är också i sel-djungeln. Valpen (ESS) går nu i en Feel Active Outdoor men på honom är den på gränsen till tight i armbågarna, och jag tycker också att den sitter för långt upp på halsen på honom. Har två Line-selar från Non-stop dogwear som ligger på Posten och väntar, hoppas att någon av dem sitter bättre. Kan återkomma med recension :)
Kan meddela att Line-selarna gav gott om utrymme i armhålan, men att de på honom satt ännu längre upp på halsen än vad hans Feel active-sele gör, så det blev retur på dem tyvärr.

Är det någon som har någon åsikt om halshöjden på Feel Active vs. Dog Copenhagen? Jag upplever att det på honom är främst för att ryggbandet är för kort i förhållande till bandet mellan frambenen.
 
Här är en bra representation av Line från Non-stop dogwear. Hög i halsen men gott om plats i armhålan.
 

Bifogade filer

  • 20210722_140933.jpg
    20210722_140933.jpg
    465,7 KB · Visningar: 38
  • Gilla
Reactions: ako
Hur blir det om du tar en större storlek?
Jag tror att det blir alldeles för stort. Jag beställde den storleken som han enligt hemsidan skulle ha + storleken större. På bilden bär han den större storleken. Jag tyckte redan nu att remmen mellan frambenen satt alldeles för slappt, och tror nog också att magremmen hamnar för långt bak om jag skulle gå upp ännu en storlek.

Jag behöver nog satsa på en sele som är ställbar även i halsen, som är sydd lite annorlunda än den han har nu, så bröstplattan kommer lite längre ner.
 
Jag tror att det blir alldeles för stort. Jag beställde den storleken som han enligt hemsidan skulle ha + storleken större. På bilden bär han den större storleken. Jag tyckte redan nu att remmen mellan frambenen satt alldeles för slappt, och tror nog också att magremmen hamnar för långt bak om jag skulle gå upp ännu en storlek.

Jag behöver nog satsa på en sele som är ställbar även i halsen, som är sydd lite annorlunda än den han har nu, så bröstplattan kommer lite längre ner.
Det är synd att Line selen inte går att ställa i halsen, tre av våra funkar bra med den men inte den fjärde. Till den fjärde har jag en Dog Copenhagen Pro som går att ställa i halsen, hade jag köpt ny nu så hade jag valt en Air istället, Pro blir så himla blöt när de badar.
 
Jag tror att det blir alldeles för stort. Jag beställde den storleken som han enligt hemsidan skulle ha + storleken större. På bilden bär han den större storleken. Jag tyckte redan nu att remmen mellan frambenen satt alldeles för slappt, och tror nog också att magremmen hamnar för långt bak om jag skulle gå upp ännu en storlek.

Jag behöver nog satsa på en sele som är ställbar även i halsen, som är sydd lite annorlunda än den han har nu, så bröstplattan kommer lite längre ner.
Det är så synd att det är många selar som saknar ställning i halsen. Det var ett av mina krav när jag köpte sele; att den är ställbar både i halsen och runt bröstkorgen för att kunna få till en optimal passform.
 
Funderar på att skaffa en sele som variation på promenaderna. Hade aldrig någon till gamla hunden men man måste ju hänga med lite i tiden 😉.
Vill förstås ha en bekväm och ergonomisk och har kollat på Dog Copenhagen comfort walk ”pro” eller densamma men ”air” i slutet och undrar vad Bukepanelen tycker 😊?
Jag hade en pro men min hund avskydde den då hålet för huvudet var för tight när man skulle ta på den. Annars satt den bra men när hunden inte vill ta på sig den hjälper inte det.
 
Jag tror att det blir alldeles för stort. Jag beställde den storleken som han enligt hemsidan skulle ha + storleken större. På bilden bär han den större storleken. Jag tyckte redan nu att remmen mellan frambenen satt alldeles för slappt, och tror nog också att magremmen hamnar för långt bak om jag skulle gå upp ännu en storlek.

Jag behöver nog satsa på en sele som är ställbar även i halsen, som är sydd lite annorlunda än den han har nu, så bröstplattan kommer lite längre ner.
Vad tror du om en sån här? ställbar överallt tänker jag att är bra :)
1430.jpg
 
  • Gilla
Reactions: ako
Vi har en sådan till Tistla, vi är väldigt nöjda då den är både enkel och ställbar. :up:
Har funderat på att köpa en sådan själv, för att ha ovanpå alla tusen lager med vintertäcken till damerna :p De selar jag använder annars är väldigt bra, men lite bökiga att ställa om.
 
Vad tror du om en sån här? ställbar överallt tänker jag att är bra :)
1430.jpg
Jag har faktiskt kikat på den! Älskar att den är ställbar överallt. Men Dante går i princip alltid i långlina så jag vill ha en sele som inte glider runt eller halkar snett. På det sättet är faktiskt den han har nu superbra. Tycker nog också att den sitter bättre och bättre ju mer han växer, så jag tror nog ändå att han får behålla den ett tag till.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 454
Senast: Roheryn
·
  • Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
832
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Hej gänget! Jag är förkyld och har för mkt tid och därför passar jag på att ställa en fråga /göra em tråd 🤣. Som några vet så skaffade...
2
Svar
26
· Visningar
3 884
Övr. Hund Jag har ingen att bolla med och tänkte därför höra med er. Jag har nyss beställt sele till Malte, men vet inte riktigt hur de ska sitta...
Svar
4
· Visningar
844
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp