Jag tror att man får jämföra med våra vilda djur ute i skogarna. Varför klarar de sig?Jo, det är ju ungefär så som evolutionen brukar funka så det känns som det mest rimliga. Då kvarstår bara frågan: kan man evolvera fram ett väldigt lågt behov av selen? Och om man kan det, varför behöver man då tillsätta selen till allmogeraserna? Det finns får som inte tål koppar, vissa raser, så det kan man tydligen ta fram djur som inte behöver (så mycket). Men selen ska man ge till alla, iallafall enligt vad jag känner till. Det känns som att det saknas något.
Om det stämmer att man gett/ger fisk (olja? Eller hela) till islandshästarna på Island så skulle det kanske täcka upp för behovet där? Jag känner dock inte till något sådant från övriga Skandinavien. Bara hört att det är något man gör på Island.
Då tänker jag att det kan bero på flera faktorer, både evolution (som i att de som föds med problem dör) och som du skrev tidigare, de blir inte så gamla att selenbrist får konsekvenser. Då har evolutionen sett till att de överlever tillräckligt länge.
Eller det är vad jag tänker verkar logiskt. Men jag är verkligen inte någon expert eller så