Selen förr i tiden

Bukefalos 30 år!

Jo, det är ju ungefär så som evolutionen brukar funka så det känns som det mest rimliga. Då kvarstår bara frågan: kan man evolvera fram ett väldigt lågt behov av selen? Och om man kan det, varför behöver man då tillsätta selen till allmogeraserna? Det finns får som inte tål koppar, vissa raser, så det kan man tydligen ta fram djur som inte behöver (så mycket). Men selen ska man ge till alla, iallafall enligt vad jag känner till. Det känns som att det saknas något.

Om det stämmer att man gett/ger fisk (olja? Eller hela) till islandshästarna på Island så skulle det kanske täcka upp för behovet där? Jag känner dock inte till något sådant från övriga Skandinavien. Bara hört att det är något man gör på Island.
Jag tror att man får jämföra med våra vilda djur ute i skogarna. Varför klarar de sig?
Då tänker jag att det kan bero på flera faktorer, både evolution (som i att de som föds med problem dör) och som du skrev tidigare, de blir inte så gamla att selenbrist får konsekvenser. Då har evolutionen sett till att de överlever tillräckligt länge.

Eller det är vad jag tänker verkar logiskt. Men jag är verkligen inte någon expert eller så 😅

Jag tror /gissar att en del av att selenbrist märks mer i våra dagar är aveln, djuren är större, kalvar o lamm föds större, och har mer muskelmassa och växer fortare.
Ja, på produktionsraserna förstår jag att det blir problem. Det är de inhemska, fjällkorna, allmogefåren med fler, som jag undrar över. De moderna raserna har väl tagits fram där det finns tillgång till selen (genom tillskott eller mer selenrika marker). Även russen och nordsvenskarna, men hästar verkar inte lika känsliga för selenbrist som iallafall får.

Jag tror att man får jämföra med våra vilda djur ute i skogarna. Varför klarar de sig?
Då tänker jag att det kan bero på flera faktorer, både evolution (som i att de som föds med problem dör) och som du skrev tidigare, de blir inte så gamla att selenbrist får konsekvenser. Då har evolutionen sett till att de överlever tillräckligt länge.

Eller det är vad jag tänker verkar logiskt. Men jag är verkligen inte någon expert eller så 😅
Förmodligen är det så?
Selenbrist hos får verkar ge dödfödda lamm och lamm som föds svaga och dör ganska snabbt. Det ger säkert symptom över längre tid också, men just att lammen inte överlever ens till slakt (samma år) tordes ju inte vara funktionellt.

Det kanske är så att allmogeraserna inte får lika många dödsfall av selenbrist och att de bara klarar sig bättre med tillskott, även om de klarade sig tillräckligt bra förr också. Jag tänker inte testa att ge mina allmogefår selenbrist i studiesyfte, men nog undrar jag hur man fått det att funka :)

Förmodligen är det så?
Selenbrist hos får verkar ge dödfödda lamm och lamm som föds svaga och dör ganska snabbt. Det ger säkert symptom över längre tid också, men just att lammen inte överlever ens till slakt (samma år) tordes ju inte vara funktionellt.

Det kanske är så att allmogeraserna inte får lika många dödsfall av selenbrist och att de bara klarar sig bättre med tillskott, även om de klarade sig tillräckligt bra förr också. Jag tänker inte testa att ge mina allmogefår selenbrist i studiesyfte, men nog undrar jag hur man fått det att funka :)
Jag kan även tänka mig att förr räknade man med ett visst bortfall i antalet lamm varje år även om det inte var optimalt.
Numera vill man ju få så mycket vinst som möjligt och vet man att dessa bortfall kan göras något åt så gör man det.

Liknande trådar

• Få i kräsen häst tillskott
  • Permanentbädd
  • Stulet paket
  • Hur hanterar ni andras missnöje?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026