Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Behöver man ge hästen extra tillskott av selen. Ger min häst hö och hösilage samt Vitafor Solid mineraler. Är det då nödvändigt att ge extra selen? Tokosel är det receptfritt nu? Vad kostar det?
Min häst är en 6-årig valack.
Jag skulle ju inte påstå det, att mineralerna ger fullständig täckning av selen. Ofta är mineraler uträknade att komplettera färdigfoder vad gäller behovstäckning, och fabrikanter vill gärna att man fodrar med mycket sådant så att de kan/får sälja. Så jag skulle granska ingående hur mycket detta mineralfoder ger, och kan snudd på förhand säga att Tokosel är ett utmärkt komplement.
Men behovet av selen är ca 0,2 mg per dag per 100 kg häst, och vitafor solid som hon ger innehåller 20 mg/kg selen, behövs väl inget extra frö säg en 500 kg häst om hon bara ger mer än 50 g om dagen. Eller ska man täcka upp extra utöver behovet?
Väg på våg eller läs på säcken hur mkt en dl väger. 60 g täcker precis dagsbehovet (1,2 mg), så ger du mer än så är det ok. Är du osäker om det räcker kan du köpa tokosel på apoteket som du ger en gång i veckan.
Det är ju viktigt att du har analys på hö och räknat ut foderstater innan du börjar ge din häst extra selen, oftast så har dom underskott av det men det är absolut inte bra att dom får i sig för stora mängder...
Var inne på apoteket idag, dom sa att Tokosel är receptbelagt...
Har funderat på extra selen men det kan ju ge förgiftning, så man ska nog vara försiktig...
Vi ger chevinal plus & foderjäst, är väl det som innehåller selen och e-vitamin, är väl inte så mkt i annat foder?
Hej hej,
Min veterinär var ute hos mig i förra veckan och gav min dräktiga en vaccination mot stelkramp inför fölning nästa månad. Han sa att i våra områden, så måste ALLA avelsdjur ha extra selen pga "sura" marker.
Eftersom jag har selen i kraft/mineral som jag ger, så sa han att jag ska ge en halv dos Tokosel i veckan. Dvs. halva rekommenderade dosen. Men att det var absolut nödvändigt att ge henne detta.
Och dumma jag åkte på en blåsning på apoteket och köpte den största burken, för jag visste inte hur stort ett mått var, men av erfarenheten blir man vis har jag hört
För övrigt så stod det i beskrivningen att det ska ganska mycket till för att överdosera. Så ger man sina hästar kraft/mineraler så kan man gott ge en halv dos tokosel utan att riskera förgiftning. I vart fall om man ska tro på veterinären och beskrivningen?
Det var iallafall receptfritt när jag köpte det för ett par dagar sedan...
Okej. Frågade idag när jag hämtade t medicin till mig själv, då sa tanten jag gick till att det är receptbelagt när jag frågade.. Men dom har kanske inte alltid koll heller, vet inte.
Om veterinärer tycker att man ska ge det trots mineraler så kanske det inte är helt fel att köpa då! Om man nu kan på mitt apotek
*kl* Jo alla avelsdjur måste ha extra (svårt att hitta mineralblandning som täcker upp behovet), men täcks behovet av ditt mineralfoder till en normal fritidshäst måste man inte. Ger man inte mineral eller att det inte täcks ordentligt av den mängd du ger kan man ju ge ½ dos tokosel, men det är inte absolut nödvändigt om hästen redan får det den behöver. Men å andra sidan inte farligt att överdosera lite heller i så små mängder.
Längst ner står det:
Förpackningar och priser
Oralt pulver Vitt pulver
800 gram plastburk, receptfri, 287.50 kr. Pris med recept 253.50 kr
2000 gram plastburk, receptfri, 635 kr. Pris med recept 509 kr
Med andra ord är det billigare att få det på recept...
Man kan även köpas receptfritt..
De kan väl inte ha olika regler om vad som gäller, om det är receptfritt eller ej i olika kommuner??
Hon slog upp det på Fass i sin dator...
Fast hon kan ju läst fel, ingen aning..
Finns ju selen & E-vitaminer på Lantmännen tex att köpa också annars, vet inte om det är stor skillnad.