Selträning

Apollo

Trådstartare
När kan man börja träna att ha sele på kaninen, och när kan man börja hoppa så smått med dom. :confused:
Våran hona är 3 månader.
 
Jag tycker man bör vänta tills kaninen är 4 månader innan man börjar låta den skutta runt i sele med en efter som håller i kopplet. Men från 3 månader kan man börja FÖRSIKTIGT vänja kaninen vid selen. Jag vet att många har kaniner som är yngre n 4 månader i sele men jag tycker man kan vänta tills fyra månader så att kaninens kropp ska ha changs att växa till sig lite mer.

Hoppträning kan man börja med när kaninen är trygg i selen och mot dig springande/gående bakom. Dock tidigast vid fyra månader.
 
hmm...
jag satte sele på min kanin när hon var 8-9 veckor. men bara sele då och inget koppel. bara för att hon skulle vänja sig..sen efter nån vecka så satte jag kopplet på och d var aldrig några problem....
hoppa grorde jag inte förrän hon va typ 3-4 månader. men hon tyckte inte att d va så kul så vi la ner det...
 
Satte nog på sele på min kanin förräns vid 10 veckor, hoppa lite msååt vid 3-4månader, minns inte riktigt men ungefär nåt sånt var de...
 
min kanin hade sele på sig första gången då han bara va 6 veckor, inga problem, sen fick han hoppa över små hinder när han var 2½ månad
 
Tycker att du kan prova med sele nu.
Ett tips, sätt en bit resårband närmast selen och fäst sedan kopplet i det, så "drar" du inte för mycket i början.

Jag provade min ena kanin i sele när hon var tio veckor, den veckan provhoppade jag henne med. Därefter fick hon två veckors "vila" från allt med selar och hoppning för att det skulle "smälta" in. Så ska jag också göra min den bebis jag har hemma nu, 11 veckor gammal.
Lite som med unghästar man släpper på bete! :D
 

Liknande trådar

Övr. Katt Ska snart börja gå ut med min katt i sele har jag tänkt. Vi måste bara träna lite med sele först 😅 Han är ju annars en innekatt...
Svar
4
· Visningar
432
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Jag har två innekatter som jag vill kunna börja ha ute, till en början i kontrollerad form, och vill därför vänja dem vid sele. Den ena...
Svar
12
· Visningar
579
Hundhälsa Först och främst. Vi har varit hos veterinären. Hunden har fått mediciner. Allt är "bra". Men jag pallar tydligen inte psykiskt att mina...
Svar
13
· Visningar
1 576
Senast: tanten
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
610
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp