Semester under nyår, vad gäller?

nyponros

Trådstartare
Jag är fast anställd inom kommunal hemtjänstverksamhet, och har sökt semester nyårsafton och nyårsdagen. Jag har sparade semesterdagar och lade ut om semestern den 12/11. Än har inte chefen behandlat min ansökan. Jag påminde i torsdags och fick svaret att listorna inför jul och nyår blivit färdiga just och snart skulle de läggas ut i vårt resursprogram. H*n tillade att det är inte säkert att det kommer gå eftersom det är väldigt få som vill jobba nyår och våra timvikarier växer inte på träd, men att h*n ska göra vad h*n kan. Jag blir stressad av att inte få besked och undrar vad som gäller. Nu ska h*n på konferens måndag och tisdag och då kommer ingenting hända, och jag tänker att lägger man ut om semestern tre veckor innan nyår är det klart att alla vikarier redan blivit bokade eller planerat annat... Hur länge får chefen vänta?
 
Tyvärr är det ingen rättighet att vara ledig över storhelgerna när man jobbar i vården det beror ju på hur många fler av dina kollegor som har ansökt att ha semester . När man jobbar inom åldringsvården så brukar vi försöka se till att ha åtminstone halva personalgruppen med ordinarie kvar och resten vikarier. Julen är för många äldre en helg förknippad men ganska mkt oro och ångest de undrar om det ska komma någon o hälsa på dem osv så de behöver verkligen se kända ansikten som kommer o hjälper dem.
Jag jobbar på vårdboende de e mkt som ska klaffa anhöriga på besök fina kläder på de boendena julbord till lunchen samt ta hand om alla som blir extra oroliga.
Vi brukar försöka ställa upp för varandra o byta pass med varandra så folk kan vara lediga. Nu vet jag inte hur långt i förtid man måste lämna in om föräldraledighet men annars går ju de alltid före så även om du sökt sem i god tid kan det komma någon o ta ut föräldradagar o bli ledig före dig iaf..... ( men tror faktiskt att det är 2mån innan om jag inte är helt fel ute)
 
Det där kan regleras i kollektivavtalet, om ni har sådant. Förut tillhörde jag livs och där var det 4 veckor före som schemat måste sättas. Jag tror jag ligger på restaurangavtal nu och då är det 2 veckor som gäller.
 
Kollektivavtalet reglerar när du skall veta hur du jobbar... men rent generellt finns inget som säger att arbetsgivaren är skyldig att ge dig semester under en storhelg... Finns vissa ledigheter som arbetsgivaren inte kan neka (förutom din sommarsemester) och det är bl.a studieledighet (om man lämnar in i god tid före) lagstadgade föräldraledigheter etc... men rent kasst så kan arbetsgivaren neka semester.....
 
. Hur länge får chefen vänta?

Jag tror vi jobbar i samma kommun.
Min svärmor är bl a en av resursbokarna samt att jag själv numera går i långtidspoolen (tidigare i resursteam).

I vår kommun gäller ledighet först de som sökt föräldraledigt, sen vakanstjänster som ska fyllas, sen de tider som kräver extra personal och sist de som sökt semester. De som sökt föräldraledigt ska ha ledigt om de sökt minst 3 månader innan, och deras tider fylls med resursteamet eller timvikarier. Nu vet inte jag vilket resursteam som ingår hos dig men räkna med att halva styrkan är lediga jul, och andra styrkan arbetar nyår samt att de täcker flera arbetsplatser än din. Det är inte ens klart de som sökt föräldraledigt, så jag tror att du får vänta länge på ditt besked för resursförmedlingen arbetar för högtryck. De har , sist jag hörde, inte ens fått in alla tider som måste fyllas innan de kan kolla på semesteransökningar.
 
Jag tror vi jobbar i samma kommun.
Min svärmor är bl a en av resursbokarna samt att jag själv numera går i långtidspoolen (tidigare i resursteam).

I vår kommun gäller ledighet först de som sökt föräldraledigt, sen vakanstjänster som ska fyllas, sen de tider som kräver extra personal och sist de som sökt semester. De som sökt föräldraledigt ska ha ledigt om de sökt minst 3 månader innan, och deras tider fylls med resursteamet eller timvikarier. Nu vet inte jag vilket resursteam som ingår hos dig men räkna med att halva styrkan är lediga jul, och andra styrkan arbetar nyår samt att de täcker flera arbetsplatser än din. Det är inte ens klart de som sökt föräldraledigt, så jag tror att du får vänta länge på ditt besked för resursförmedlingen arbetar för högtryck. De har , sist jag hörde, inte ens fått in alla tider som måste fyllas innan de kan kolla på semesteransökningar.

Enligt försäkringskassan är det två månader innan föräldraledighet det ska anmälas. :)
 
Enligt försäkringskassan är det två månader innan föräldraledighet det ska anmälas. :)

Kan möjligtvis vara så att FK säger det, men i vår kommun inom vården gäller minst 3 månader innan för att få det godkänt till jul och nyår för att det är svårt att få vikarier till alla tjänster som ska tillsättas :)
 
Om du inte fått besked hade jag tolkat det som att det INTE blir någon semester. Inget besked = ingen semester. Det är ju ingen rättighet att få semester som man lagt in och sökt.
 
Kan möjligtvis vara så att FK säger det, men i vår kommun inom vården gäller minst 3 månader innan för att få det godkänt till jul och nyår för att det är svårt att få vikarier till alla tjänster som ska tillsättas :)

Kollade upp nu och huvudregeln är två månader men om annat regleras i kollektivavtal så är det ok, så då har ni säkert gjort så. :)
 
Kollade upp nu och huvudregeln är två månader men om annat regleras i kollektivavtal så är det ok, så då har ni säkert gjort så. :)

Jag tror att minst 3 månader innan bara gäller runt jul och nyår hos oss, just för att det är svårt att täcka med vikarier. I vår kommun (som jag hittat att Nyponros också arbetar i, vi har gemensamma bekanta på instagram :p,) så bokas alla jobb via en resursförmedling. De är 4 anställda vars arbetsområde täcker äldreboende & hemtjänst i hela kommunen. Det fungerar så att man söker till chefen, och chefen i sin tur skickar in arbetstider till resursförmedlingen som kollar med de vikarier som finns på den arbetsplatsen. Om det inte finns vikarier den arbetstiden så går turen tillbaka till chefen som då får fatta beslut om att tex begära in personal eller neka semester.

När jag sökte föräldraledigt i somras så var det bara 2 månader innan :up:
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag är trött på krånglet med min lön och semesterdagar som kommunens nya lönesystem ställer till med. Nu är det problem igen och det gör...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 521

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Tamråttor flyttar in

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp