Semester som uteblir?

Enligt semesterlagen har alla rätt till 4 veckors semester - oavsett om den är betald eller obetald. Antalet betalda dagar beror på hur många man hunnit tjäna in.
Enligt in chef sa löneassistenten att det bara är två veckor, är det inte så att det är olika för hur mycket man jobbar, t.ex. som jag som jobbar halvtid?
 
Semesterlagen säger:
4 § En arbetstagare har rätt till tjugofem semesterdagar varje semesterår. Om anställningen påbörjas efter den 31 augusti under semesteråret, har arbetstagaren rätt till endast fem semesterdagar.
..
7 § Antalet semesterdagar med semesterlön beräknas på följande sätt. Från de dagar arbetstagaren har varit anställd hos arbetsgivaren under intjänandeåret (anställningstiden) subtraheras de dagar då arbetstagaren varit helt frånvarande från arbetet utan lön. Frånvaro som beror på semesterledighet, permittering, korttidsarbete eller ledighet som enligt 17–17 b §§ är semesterlönegrundande, liksom arbetsfria dagar som infaller under sådana frånvaroperioder, ska dock räknas in i anställningstiden. Differensen divideras med antalet dagar under intjänandeåret. Kvoten multipliceras med tjugofem. Om ett brutet tal då uppstår, avrundas detta till närmast högre hela tal. Lag (2013:950).

Semesterdagar utan semesterlön

8 § En arbetstagare får avstå från rätt till semesterledighet som inte är förenad med semesterlön.

En arbetstagare ska på begäran lämna arbetsgivaren besked om sina önskemål när det gäller utläggningen av semesterledighet utan semesterlön eller i vilken omfattning arbetstagaren önskar avstå från sådan ledighet. Besked behöver inte lämnas innan arbetsgivaren har meddelat hur många semesterdagar utan lön arbetstagaren har eller kan beräknas få rätt till.

Har semesterledighet utan lön lagts ut med anledning av arbetstagarens besked enligt första stycket, får arbetstagaren inte senare avstå från ledigheten utom i fall som anges i 13 §. Lag (2009:1439).
---
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument...ingssamling/Semesterlag-1977480_sfs-1977-480/

Jobbar man halvtid har man då inte heltidslön under semestern. Har man 20 dagar betald semester och tar fyra veckors ledighet (20 dagar) har man ju sin vanliga halvtidslön under semestern.
 
Men vaddå klantat på din lön? Förstår ärligt inte
Byter man lönesystem, meddelar alla anställda flertalet gånger att det INTE påverkar oss på annat vis än att istället för att fylla i arbetstiderna på papper som förr så ska vi göra det via dator och sedan ändå ändrar så att jag, som ju borde räknas som en av de anställda, faktiskt blir utan lön den månaden, så anser jag att de har klantat till det. OM jag fått information om det här innan det skedde så hade jag kunnat ändra så jag inte var tjänstledig under den månaden så att jag faktiskt visst hade fått lön. Den informationen fick jag inte.
 
@Lovisaleonora självklart vet jag att jag inte får heltidslön under semestern när min tjänstgöringsgrad inte ens är heltid. Det har jag inte påstått och det är inte det som är problemet heller här.

Jag är nog dum i skallen men jag hittar inte i din citerade text hur många obetalda semesterdagar jag har rät till i vilket fall.
 
Det står först i inlägget:

4 § En arbetstagare har rätt till tjugofem semesterdagar varje semesterår. Om anställningen påbörjas efter den 31 augusti under semesteråret, har arbetstagaren rätt till endast fem semesterdagar.
 
Ge dig tjänstledigt med kort varsel.
Det var inte frågan. Frågan var om jag kan få tjänstledigt utan lön utan att ha någon anledning, t.ex. som när jag studerade. Tjänstledighet med kort varsel är det inte heller tal om då ledigheten redan är fixad och godkänd sedan tidigare egentligen fast som obetald semester, dessutom har jag inte semester nu utan om tre veckor och vikarie är fixad.
 
Och svaret är: ja, du KAN få tjänstledigt men de BEHÖVER inte ge dig tjänstledigt. De är inte tvingade att göra det.

Tjänstledigt med kort varsel blir det, eftersom ledigheten som är beviljad är semester.
 
Och svaret är: ja, du KAN få tjänstledigt men de BEHÖVER inte ge dig tjänstledigt. De är inte tvingade att göra det.

Tjänstledigt med kort varsel blir det, eftersom ledigheten som är beviljad är semester.
Ja det är ju det roliga... ledigheten som är beviljad är ju semester...

Men jag ska föreslå ett byte i så fall, vikarie och så är ordnat, säger de nej så har vikarien inget jobb som han blivit lovad av dem, så det ska ju inte vara några problem att göra så ,tycker jag.
 
Absolut, jag tycker att du ska föreslå det om du ser det som fördelaktigt. Du kan inte få mer än avslag.

Personligen hade jag från början krävt rättelse omgående, när det blev fel vid systemskiftet. Då hade det blivit mer rätt nu till semestern, misstänker jag. Två fel blir inte ett rätt..
 
Ja jag jobbade ju typ halva månaden precis som jag alltså gjort hela tiden. Men i och med bytet ändrades det att man inte får lön i efterskott utan samma månad det gäller, så de dagarna som jag var ledig i mars drogs ju i efterskott (i april) och de dagar jag var ledig i april drogs i april. Alltså blev det som att jag varit ledig en hel månad när jag egentligen bara hade varit ledig halva mars och halva april, typ så.

Den här informationen fick jag inte. Ingen fick den, inte ens min chef alltså. Det har istället hela tiden hetat att vi inte påverkas, och att dagar inte dras i efterskott har inte sagts något om.

Hade jag däremot fått den informationen, bara två veckor tidigare så hade jag överhuvudtaget inte begärt tjänstledighet i april månad och då hade allt väl flytit på som vanligt. När jag upptäckte detta med lönen hade jag ju redan varit ledig de här dagarna så det var inget jag kunde ändra på på det viset.
 
Absolut, jag tycker att du ska föreslå det om du ser det som fördelaktigt. Du kan inte få mer än avslag.

Personligen hade jag från början krävt rättelse omgående, när det blev fel vid systemskiftet. Då hade det blivit mer rätt nu till semestern, misstänker jag. Två fel blir inte ett rätt..
Ja jag har hellre två veckors obetald semester och en veckas tjänstledighet utan lön än 2 veckors obetald semester. Det är för lite med bara två veckor för mig just nu :(
 
Ja jag jobbade ju typ halva månaden precis som jag alltså gjort hela tiden. Men i och med bytet ändrades det att man inte får lön i efterskott utan samma månad det gäller, så de dagarna som jag var ledig i mars drogs ju i efterskott (i april) och de dagar jag var ledig i april drogs i april. Alltså blev det som att jag varit ledig en hel månad när jag egentligen bara hade varit ledig halva mars och halva april, typ så.

Den här informationen fick jag inte. Ingen fick den, inte ens min chef alltså. Det har istället hela tiden hetat att vi inte påverkas, och att dagar inte dras i efterskott har inte sagts något om.

Hade jag däremot fått den informationen, bara två veckor tidigare så hade jag överhuvudtaget inte begärt tjänstledighet i april månad och då hade allt väl flytit på som vanligt. När jag upptäckte detta med lönen hade jag ju redan varit ledig de här dagarna så det var inget jag kunde ändra på på det viset.
Om ändringen var från lön i efterskott till lön innevarande månad så borde ju det blivit dubbel lön, annars tappar du ju en månadslön. Eller var det bara avdragen som ändrades?
 
Det var nog bara avdragen som ändrades. Allt annat verkar stämma i alla fall, det var just att det blev 22 dagar som drogs istället för 11 som det skulle bli (har jag för mig).
 
Det står först i inlägget:

4 § En arbetstagare har rätt till tjugofem semesterdagar varje semesterår. Om anställningen påbörjas efter den 31 augusti under semesteråret, har arbetstagaren rätt till endast fem semesterdagar.
Hur blir det med resten av ens inkännande semesterdagar? Jag fick anställning senare än 31 augusti förra året, men enligt arbetsgivaren så får jag ca 2 semester dagar i månaden=jag betydligt fler semesterdagar.
 
@tictac
Jag vet inte om vi bara tänker olika här, men det kan omöjligt stämma att en deltidsanställd bara få hälften så många betalda semesterdagar. Jag har i alla fall rätt till 28 betalda semesterdagar varje år, anställningsgrad 50%.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag får inte spara semester mer än till sista mars. När jag väl har jobb vill jag jobba eftersom det kan ta slut när som helst med...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 456
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 203
Senast: Enya
·
  • Artikel
Dagbok Vet inte ens vart jag ska börja. Har varit sjuk i diverse dom senaste 2 månaderna, bland annat 2 omgångar halsfluss. Semestern inleddes...
Svar
0
· Visningar
561
Senast: miumiu
·
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 227

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp