Semester som uteblir?

Jag är anställd på halvtid och under sommaren (när skolan jag jobbar på är stängd) brukar jag gå upp till heltid. Det ska jag dock inte göra mer än 6 dagar denna sommaren så det ska ju inte ha någon betydelse för problemet. :)
Problemet kommer nog sig av att jag fick lägga semesterdagar på april månad istället för att kunna ta ut alla som betald semester i sommar. Om jag har förstått folk i tråden rätt vill säga. :o:D
 
Ja men du får ju 50% av heltidslönen de dagarna :)
Fast om man bara är , som jag anställd på halvtid så kan man ju inte få mer semester betald än den tjänstgöringsgrad som man ju redan har?

Om jag inte pluggar utan jobbar alla dagar jag ska jobba så har jag som andra 25 betalda semesterdagar om året, men jag får ju inte betalt som om det vore heltidsdagar de dagarna, precis som jag inte får betalt för heltid när jag bara jobbar halvtid.
 
Fast om man bara är , som jag anställd på halvtid så kan man ju inte få mer semester betald än den tjänstgöringsgrad som man ju redan har?

Om jag inte pluggar utan jobbar alla dagar jag ska jobba så har jag som andra 25 betalda semesterdagar om året, men jag får ju inte betalt som om det vore heltidsdagar de dagarna, precis som jag inte får betalt för heltid när jag bara jobbar halvtid.

Jag svarade den jag citerade :)
 
Oj, ursäkta. Jag ska tänka på det till nästa gång. Blir man inte citerad får man inte svara. Bra att veta.
 
Ja men du får ju 50% av heltidslönen de dagarna :)

Det var det jag tänkte att jag och tictac säkert tänkte olika, för antalet dagar är ju detsamma oavsett anställningsgrad, men däremot är det ju såklart bara halva semesterdagar egentligen (fast ja, alltså hela halvdagar :D ).
 
@tictac
Jag vet inte om vi bara tänker olika här, men det kan omöjligt stämma att en deltidsanställd bara få hälften så många betalda semesterdagar. Jag har i alla fall rätt till 28 betalda semesterdagar varje år, anställningsgrad 50%.

Som @lil-sis skriver, om man jobbar 50% så antingen får man 13 dagar betalt och 12 betalt, eller 25 dagar med halv betalning. Jag var inte säker på hur det fungerade för jag har hört båda sätten, men det kan bero på om man har en halvtidstjänst så blir det så att man får 25 dagar med betalning enligt halvtidstjänst, men om man har en heltidstjänst men är tjänstledig 50% så får man 13 dagar betalt och 12 obetalt.

Jag har en heltidstjänst, men när jag var delvis föräldraledig så blev det några obetalda dagar pga jag ju inte jobbat heltid, jag fick inte 25 betalda med lägre dagslön.
 
Eftersom man ALLTID har rätt till 25 semesterdagar enligt lag, innebär det att man med halvtidstjänst har rätt till halv fulltidsbetalning under sina 25 semesterdagar, såvida man har tjänat in full betald semester. Annars har man rätt till 25 dagar varav några obetalda, med inskränkning av ovanstående i lagen (att man börjat sent på semesteråret).
 

Liknande trådar

Samhälle Jag får inte spara semester mer än till sista mars. När jag väl har jobb vill jag jobba eftersom det kan ta slut när som helst med...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 456
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 203
Senast: Enya
·
  • Artikel
Dagbok Vet inte ens vart jag ska börja. Har varit sjuk i diverse dom senaste 2 månaderna, bland annat 2 omgångar halsfluss. Semestern inleddes...
Svar
0
· Visningar
561
Senast: miumiu
·
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 227

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp