Semesterkänsla i vardagen under sommaren! Tipstråd

Lingon

Trådstartare
Jag tänkte att det hade varit roligt med tråd där vi kan ge varandra tips och idéer på semesterkänsla i vardagen nu under sommaren. Speciellt tänker jag såna aktiviteter som är billiga/gratis då så mycket är rätt dyrt nu. Småsaker som kan ge lite härlig återhämtning i vardagen eller en vanlig ledig dag. Som inte kräver lång planering eller restid. Jag kan börja med sånt jag kommit på men jag känner att jag vill ha fler tips och idéer och jag kan väl inte vara ensam om det?

-Fixa en termos med te/kaffe och frukost och åka till ett trevligt ställe (för min del havet) och äta sin frukost där
-Tidigt morgondopp innan jobb om vädret tillåter (jag är inte vinterbadare!)
-Besöka lokala museum
-Picknick-middag i fin natur nära hemmet efter jobbet
 
Kul tråd :)

Vi ser mkt tv på kvällen, men försöker strunta i det nån dag i veckan å läsa bok/spela brädspel ist, känns lite mer som ledighet då. Låter kanske fånigt, men när man är trött/stressad etc är det, iaf för oss, så enkelt att slå på TVn. Så nu tvingar vi oss att stänga av den. Får dessutom känslan av lov av bibliotekets böcker och tidningar... Vilket leder mig till att besöka bibliotek är också trevligt 😊

Gör isbitar och ha i vattnet till kvällsmaten, spara det kalla kaffet från frukosten och gör iskaffe på em/ nästa morgon

Städa ut och "shoppa" i din egen garderob, kanske du hittar nån kul semester outfit längst bak nånstans, kolla lite youtube tutorials och se om du kan tänka om hur du använder vissa plagg och klä upp dig till "fin middag" ute hemma i solen 😎☀️

Ta med ett litet fotbad ut till solen och låtsas att du sitter med fötterna i poolkanten på nån fancy resort samtidigt som du lyssnar på nått bra i öronen och ligger å slumrar
 
Om man tänker semester från jobbet: Jag hade en kollega som använde uttrycket "kvällssemester" under en sommar när vi jobbade tillsammans och några andra kollegor redan gått på semester och vi hade nån vecka kvar tills det blev våran tur att få semester. Det låter kanske lite knäppt, men bara det ordet gjorde att det kändes lite lättare att jobba på när andra var lediga. För oftast är det ju många timmar kvar av dygnet efter avslutat arbetsdag där det går att hinna med nåt "somrigt", trots att den riktiga semestern inte börjat än. Tex åka och kvällsbada, ta en promenad, sitta i kvällssolen och läsa bok och måla naglarna, eller liknande.
(Och självklart beror det ju på hur mycket man orkar/vill göra efter avslutat arbetspass innan det är dags att sova igen. Men för oss blev det ett begrepp som gav en känsla av att tjuvstarta semestern innan den egentligen börjat)

Andra, mer "hemester-aktiviteter"
- Att faktiskt ge sig själv en slappdag, hel eller halv eller nån timme där det är okej att inte göra något ordentligt. En bra film/serie och lite fika mitt på dagen fast det är fint väder tycker jag är vardagslyx. Dvs att inte behöva jaga sommarvärmen och fånga dagen för att man "borde" och istället unna sig vila.
- Lite samma som ovan, men med annan valfri aktivitet. Göra klart ett pussel, sy, storkok eller vad som helst man är sugen på men som kanske inte hinns med eller prioriteras en vanlig arbetsvecka.
- Gå till närmaste park eller mysigt ställe och äta/dricka något gott.
- Minigolf i fint väder är sommarkänsla för mig. Många städer har frisbeegolf/discgolf banor också. Kräver iofs en egen frisbee, men om man inte lyckas kasta bort i ett träd 🙈 så räcker det nog med en eller två?
- Göra egen isglass
 
Morgonkaffe på farstubron i solskenet.

Ett glas vin (eller kopp ört-té på kvällen ute på gräsmattan).

Vara ute så mycket det bara går, läsa bok i skuggan, gå barfota i en skog, yoga på gräsmattan, kvällsdopp, lunchrast i närmaste park, etc.
 
Jag jobbar en del hemifrån och brukar om det är fina dagar på sommaren på lunchen ta med mig en matlåda med sallad och en filt och äta utomhus. Bor i lägenhet utan balkong.

Ta med picknick efter jobbet är slut och gå eller åka iväg till något mysigt ställe med en filt och en bok.

Om man kan flexa sluta tidigare en solig dag och ta en långpromenad.

På helgen vid fint väder så brukar jag vissa dagar åka ut i skärgården och bada.. Går upp riktigt tidigt, tar med matsäck och kommer ut dit och är ensam på bryggan, är en helt grymt härlig känsla. Tar ett bad och sitter sen och intar min frukost i en tyst och tom skärgård. Helt underbart.
 
Tidigt imorse cyklade jag ner till piren med en liten frukost och en termos gott te. Först ett litet dopp i havet. Underbart!! Det var helt stilla och vattnet var härligt! Sen frukost med underbar havsutsikt. En riktigt bra början på dagen! Nu jobb resten av dagen. När jag växte upp tyckte jag väl inte att stan var så rolig men nu känner jag mig väldigt lyckligt lottad som bor i en så fin stad och att jag kan få semesterkänsla i vardagen med så enkla medel!
 
Jag har börjat med att dricka pina colada smoothie på kvällen (dricker sällan alkohol) och den ger mig sköna semester vibbar ☀️😎👌

Gör den på:
Ananas på burk
Isbitar
Kokosmjölk
En skvätt ananas juice
Ibland blir det en frusen halv banan med om jag vill ha den extra söt
 
Jag har börjat med att dricka pina colada smoothie på kvällen (dricker sällan alkohol) och den ger mig sköna semester vibbar ☀️😎👌

Gör den på:
Ananas på burk
Isbitar
Kokosmjölk
En skvätt ananas juice
Ibland blir det en frusen halv banan med om jag vill ha den extra söt

Det låter fantastiskt!! :heart Det måste jag testa! Det borde ju funka med stavmixer
 
Jag har börjat med att dricka pina colada smoothie på kvällen (dricker sällan alkohol) och den ger mig sköna semester vibbar ☀️😎👌

Gör den på:
Ananas på burk
Isbitar
Kokosmjölk
En skvätt ananas juice
Ibland blir det en frusen halv banan med om jag vill ha den extra söt

En fråga: använder du samma kokosmjölk som man har till matlagning eller annan sort?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Inredningstråden, del 2
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp