Bukefalos 28 år!

Semesterkänsla, vad är era bästa tips

makarontanten

Trådstartare
Två pass kvar, sen ropar jag in semestern :-)

I år har jag inte en endaste dag planerad för aktivitet, vilket känns otroligt skönt, men jag vet också att jag kommer bli rastlös vissa dagar. Så ni med hundar, vad hittar ni på för roliga saker på semestern där hunden kan vara med er. Förstår att en del av er åker på kurs och läger, men det är inte aktuellt för mig, då ekonomin inte heller är den bästa i år. Träning, långpromenader mm ägnar vi oss alltid åt, så det är liksom vardag och inte något jag behöver tips på heller. Tänker mer på vad man kan hitta på i övrigt som är lite soft, härligt för hund och ägare utan att kosta massor.

Exempel på aktiviteter vi brukar göra, men som kanske inte är så kul alla dagar i veckan och lite efter väder:

Ute i skogen och plockar svamp, gärna med lite fikakorg och många timmar.

Enslig badstrand där hunden är lös, både med annan hund för lite bus, samt ensamma med bad och sol för oss båda. Jag läser en bok, hunden bara är.

Långpromenader/vandring med kompis som har hundar och ser oss omkring på sevärdigheter i området, kanske tar en fika om vi går förbi något mysigt cafe och kan sitta ute med hundarna.

Åker ut och grillar med icke hundfolk. Hunden är med, är lös och strosar omkring om det är ok med omgivningen.

Ungefär där tar mina ideer slut. Vad kan man mer hitta på? :-)
 
Det jag planerat att göra är att åka iväg till nya platser och gå långpromenader. Jag går oftast i samma områden hela, hela tiden, framförallt de dagar då jag jobbar. Att då bara ta sig till andra sidan stan för att gå där, eller åka en kvart åt annat "nytt" håll kan göra väldigt mycket.

Sedan håller jag också på med ett "spel" som heter Turf. Det är en app som man laddar ner till mobilen där man ska ta olika små zoner (kräver alltså smartphone). Mobilen känner av var man är med gps och ska man ta sig till de olika små platserna. Många zoner är inne i städer, men många är också vid olika sevärdheter, längs fina promenadstråk osv. Jag har någon liten tanke om att ta så många nya, unika zoner som möjligt under tiden jag är ledig. (för varje zon får man poäng när man tar den och en liten poäng för varje timme man har den. Sedan kan man få medaljer om man tex har många zoner samtidigt eller tar många unika zoner. Med poängen kan man antingen försöka klättra på topplistor eller bara hålla på för egen skull för att det är kul)

Jag ska även åka till kennel och pussa valpar när jag är ledig, men det är såklart inget som alla kan göra :p Om man har facebook kan man ju leta efter någon grupp för hundägare i samma område som där man själv bor (eller ett område man vill utforska) och fråga efter promenadsällskap. Kanske är perfekt läge att träffa lite nya hundägare och hundar?
 
Två pass kvar, sen ropar jag in semestern :-)

I år har jag inte en endaste dag planerad för aktivitet, vilket känns otroligt skönt, men jag vet också att jag kommer bli rastlös vissa dagar. Så ni med hundar, vad hittar ni på för roliga saker på semestern där hunden kan vara med er. Förstår att en del av er åker på kurs och läger, men det är inte aktuellt för mig, då ekonomin inte heller är den bästa i år. Träning, långpromenader mm ägnar vi oss alltid åt, så det är liksom vardag och inte något jag behöver tips på heller. Tänker mer på vad man kan hitta på i övrigt som är lite soft, härligt för hund och ägare utan att kosta massor.

Exempel på aktiviteter vi brukar göra, men som kanske inte är så kul alla dagar i veckan och lite efter väder:

Ute i skogen och plockar svamp, gärna med lite fikakorg och många timmar.

Enslig badstrand där hunden är lös, både med annan hund för lite bus, samt ensamma med bad och sol för oss båda. Jag läser en bok, hunden bara är.

Långpromenader/vandring med kompis som har hundar och ser oss omkring på sevärdigheter i området, kanske tar en fika om vi går förbi något mysigt cafe och kan sitta ute med hundarna.

Åker ut och grillar med icke hundfolk. Hunden är med, är lös och strosar omkring om det är ok med omgivningen.

Ungefär där tar mina ideer slut. Vad kan man mer hitta på? :-)
Göra samma saker fast i nya områden? Har du tillgång till bil?,buss? Cykel?
Kanske som föreslogs ovan få kontakt med människor som bor i nya områden?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 619
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 409
Senast: Praefatio
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 168
Senast: hundtant
·
Hundträning Hej alla hundmänniskor! Jag skulle behöva råd! Har precis blivit jourhem åt en 4 årig kille från Rumänien då de som adopterade honom...
2
Svar
33
· Visningar
3 579
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ta studenten
  • Vad är det här?
  • Vinterföräldrar 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Fästingmedel på innekatt
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

  • Trollet rymmer
  • Insektsmedel
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp