Semestertips i Stockholm med omnejd!

I och med att du nämnde övernattning så skulle jag rekommendera Grinda i Stockholms skärgård. Båt går tex från Strandvägen med antingen Strömma (210 kr per vuxen, resan tar ca 1 h 20 min) eller Waxholmsbolaget (resan tror jag tar 2 h men biljetten är något billigare).

Var ute på Grinda i helgen och vi hade hyrt stugor. Stugorna har kyl, frys, spis och micro men inget rinnande vatten. Finns även pensionat samt hotell om man vill lyxa till det. Grinda är verkligen en supermysig ö! Hyr man stuga kan man laga mat där men sen kan man även äta på pensionatet (tex frukost för 95 kr per person), på Värdshuset eller på en ytterligare lunch restaurang. Tror tex kajak och padel finns till uthyrning. Bastun finns också.

För tips i Stockholm:
- Skansen 😊. Supermysigt tycker jag. Har man tanke på att åka dit mer än en gång under ett år så rekommenderas årskort. Med årskort får man även 10% rabatt på nästan allt inne på skansen.
- Junibacken
- Hammarbybacken har en del sommaraktiviteter för barn (och även för äventyrslystna vuxna)

Ska se vad mer jag kan komma på.
Ser att jag skrev padel gällande Grinda, menade sup. Man kan bla hyra sup och kajaker där.
 
Parkteatern är alltid roligt. I år tror jag de har cirkustema. Helt gratis och det enda är att komma i god tid så man får en bra plats. Parkera sig på lämplig plats med en picknick och njut av det förhoppningsvis bra vädret. De har föreställningar både på kvällarna och på dagen för de lite mindre.
 
Nu närmar sig semestern. Ekonomin är kanske inte på topp. Har ni några tips om utflykter osv man kan hitta på i Stockholm och kanske ett par timmars bilresa därifrån? Övernatta någonstans? Roliga aktiviteter både för en femåring och en mormor som ska underhållas? Hjälp mig med idéer! :)


Om du vill gå en del på museer och andra sevärdheter så kan jag tipsa om kulturarvskortet. Det kostar 250 kronor, gäller ett år från inköpet om du köper det i deras app på mobilen. Det ger 50 procent rabatt på inträdte på massa sevärdheter över hela landet.

https://www.svensktkulturarv.se/kulturarvskortet/
 

Liknande trådar

Fritid Jag ska ha en längre semester i jan/feb och är sugen på att göra något annat än det jag brukar (åka skidor). Tankarna på vad jag ska...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 949
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 625
Senast: Saigon
·
Relationer Min svärfar miste relativt plötsligt sin partner tidigare i vintras. De har varit tillsammans så gott som hela sina liv. Ensamheten...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 925
Senast: Halona
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 343

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Svensk politik nr 3
  • Vinterföräldrar 22/23

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp