Semestra i Norrland

Utan bil blir det jättesvårt med fjällen, och rent allmänt svårt häruppe om ni inte vill bo i schtaaan.

Jag rekommenderar att ni budgeterar för att hyra en bil. Annars är det väl typ Pite Havsbad som är tillgängligt (ligger fint strand/kust-reservat i anslutning till området), men ni får ändå svårt att åka och handla mat.

Bil är (i stort sett) ett måste, åtminstone om ni vill se mer av Norrland.

Om ni inte är erfarna vid fjäll rekommenderar jag Abisko eller Riksgränsen.

Om ni vill klara er utan bil och har hyfsad kondition (och eventuella barn åtminstone är över 12 år), är det en fantastisk upplevelse att vandra Kungsleden mellan Abisko-Nikkaluokta. Det finns även guidade turer upp på Kebnekaises. Behövs god kondition, men ingen större vana av fjäll sedan innan.

Ni tar då tåget till Abisko, vandrar till Nikkaluokta, tar bussen till Kiruna. Sedan kanske ni är några dagar i Kiruna. Det finns bussar, även om bil underlättar… sedan tar ni tåget från Kiruna.

Om ni är mer vana rekommenderar jag Sarek.

Någon gång i mitt liv hoppas jag kunna vandra i Sarek.

Fast det finns ju flera fina fjällsjöar? Ser magiskt ut på bilder iaf och folk badar ju.
Det går utmärkt att bada!
Vattnet är rent, det behövs inga reningstabletter, bara att dricka vattnet direkt.

Men, vattnet är kallt, kommer direkt från glaciärerna….

Jag som är född där uppe badade hela somrarna. Vattentemperaturen ligger på omkring 15 grader, kallare ju högre upp i fjällvärlden du kommer.

Det går utmärkt att bada!
Vattnet är rent, det behövs inga reningstabletter, bara att dricka vattnet direkt.

Men, vattnet är kallt, kommer direkt från glaciärerna….

Jag som är född där uppe badade hela somrarna. Vattentemperaturen ligger på omkring 15 grader, kallare ju högre upp i fjällvärlden du kommer.
De senaste åren har vi (tyvärr) kunnat ligga i och simma i Kalixälven, strax nedanför Nikkaluokta. Hoppas de varma somrarna är tillfälliga men är rädd att det mer handlar om klimatförändringar 😥

Vanliga somrar doppar jag mig, men simmar inte alls.

De senaste åren har vi (tyvärr) kunnat ligga i och simma i Kalixälven, strax nedanför Nikkaluokta. Hoppas de varma somrarna är tillfälliga men är rädd att det mer handlar om klimatförändringar 😥

Vanliga somrar doppar jag mig, men simmar inte alls.
Nu är det 20 år sedan jag flyttade från Kiruna, klimatförändringarna märks tydligare ju längre norrut man kommer.

När jag växte upp var det minusgrader från november-mars. Nu är det tyvärr väldigt vanligt med rejält skiftande temperaturer och + grader även vintertid.

Vattnet är nog tyvärr varmare nu.

Jag är personligen rejält orolig för klimatförändringarna. Jag som är född och uppväxt i Kiruna verkligen ser hur klimatet förändras, det är skrämmande.

Om inte Lapplandspilen är nedlagd så kan man åka från Stockholm buss hela vägen upp till Tärnaby/Hemavan och gå södra delen av Kungsleden, antingen som dagsturer eller varför inte till Ammarnäs? Man kan åka lift från Hemavan upp till leden om man vill och sedan väntar fantastisk natur. Gott jökelvatten att dricka i alla bäckar.

1748178715018.webp

Utan bil blir det jättesvårt med fjällen, och rent allmänt svårt häruppe om ni inte vill bo i schtaaan.

Jag rekommenderar att ni budgeterar för att hyra en bil. Annars är det väl typ Pite Havsbad som är tillgängligt (ligger fint strand/kust-reservat i anslutning till området), men ni får ändå svårt att åka och handla mat.
Lokalbussen går mellan havsbadet och stsn så handla mat är inget problem.

Jag gillade Abisko mycket när vi var där. Går ju att bo på turiststationen och gå dagsturer i området. 😊

Abisko är jättefint på hösten, många fina leder för dagsturer.

Abisko är jättefint! Kanske inte så jättetrevligt att bada där men miljön är fantastisk 😍
Nära till Narvik med tåg, Riksgränsen osv

Bil är (i stort sett) ett måste, åtminstone om ni vill se mer av Norrland.

Om ni inte är erfarna vid fjäll rekommenderar jag Abisko eller Riksgränsen.

Om ni vill klara er utan bil och har hyfsad kondition (och eventuella barn åtminstone är över 12 år), är det en fantastisk upplevelse att vandra Kungsleden mellan Abisko-Nikkaluokta. Det finns även guidade turer upp på Kebnekaises. Behövs god kondition, men ingen större vana av fjäll sedan innan.

Ni tar då tåget till Abisko, vandrar till Nikkaluokta, tar bussen till Kiruna. Sedan kanske ni är några dagar i Kiruna. Det finns bussar, även om bil underlättar… sedan tar ni tåget från Kiruna.

Om ni är mer vana rekommenderar jag Sarek.

Någon gång i mitt liv hoppas jag kunna vandra i Sarek.

Ska definitivt titta närmare på Abisko och Kungsleden. Är Kiruna en stad värd att besöka?

Vi är i rimlig kondition och reser utan barn. Någon större fjällvana vill jag dock inte påstå att vi har.

Om inte Lapplandspilen är nedlagd så kan man åka från Stockholm buss hela vägen upp till Tärnaby/Hemavan och gå södra delen av Kungsleden, antingen som dagsturer eller varför inte till Ammarnäs? Man kan åka lift från Hemavan upp till leden om man vill och sedan väntar fantastisk natur. Gott jökelvatten att dricka i alla bäckar.

Visa bifogad fil 168161

Hemavan är fantastiskt fint!

Ska definitivt titta närmare på Abisko och Kungsleden. Är Kiruna en stad värd att besöka?

Vi är i rimlig kondition och reser utan barn. Någon större fjällvana vill jag dock inte påstå att vi har.
Hela gamla Kiruna håller ju på att rivas.
En helt ny stadskärna är byggd.
Allt beror ju på tycke och smak … jag tycker nya Kiruna är skitfult.

Kyrkan ska flyttas 19-20 augusti. Ska livesändas. Väl värt att se i verkligheten, men redan nu är nog alla hotell fullbokade.

Kiruna är ändå väl värt ett besök. Även Jukkasjärvi är värt ett besök (går bussar). Vintertid drar ju Ishotellet.

Du behöver inte ha tidigare fjällvana för att vandra Kungsleden och (med guide) gå upp på Kebnekaises. Är en oförglömlig upplevelse. Du behöver ha grundkondition och kunna bära ryggsäck på 15-20 kg.

Du måste ha bra skor, kängor. Utrustningen är dyr. Du behöver tält, sovsäck, friluftskök och självklart mat. Vatten behöver du inte bära med dig.

Kläder såklart, inklusive regnkläder. Augusti är en bra månad att vandra, men vädret kan skifta fort.

Ibland ordnas vandringar Abisko-Nikkaluokta, inklusive topptur till Kebnekaise. De brukar vara dyra.

Men det ÄR en oförglömlig upplevelse och har du råd och tillräcklig bra grundkondition klarar du dig.

Man går vanligtvis ca 2-3 mil om dagen. Varierad terräng. Tyvärr mycket sten. Stigen är väl upptrappad. Ingen större risk att gå vilse. Brukar vara mycket folk och mycket fjällovana människor, tyvärr.

Nu är det 20 år sedan jag flyttade från Kiruna, klimatförändringarna märks tydligare ju längre norrut man kommer.

När jag växte upp var det minusgrader från november-mars. Nu är det tyvärr väldigt vanligt med rejält skiftande temperaturer och + grader även vintertid.

Jag är personligen rejält orolig för klimatförändringarna. Jag som är född och uppväxt i Kiruna verkligen ser hur klimatet förändras, det är

Jag är personligen rejält orolig för klimatförändringarna. Jag som är född och uppväxt i Kiruna verkligen ser hur klimatet förändras, det är skrämmande.
Håller med, det är skrämmande!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka