Varför är det inte trevligt att bada där?
Det är högfjäll, inga stränder liksom.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Varför är det inte trevligt att bada där?
Fast det finns ju flera fina fjällsjöar? Ser magiskt ut på bilder iaf och folk badar ju.Det är högfjäll, inga stränder liksom.
Det går utmärkt att bada!Fast det finns ju flera fina fjällsjöar? Ser magiskt ut på bilder iaf och folk badar ju.
De senaste åren har vi (tyvärr) kunnat ligga i och simma i Kalixälven, strax nedanför Nikkaluokta. Hoppas de varma somrarna är tillfälliga men är rädd att det mer handlar om klimatförändringarDet går utmärkt att bada!
Vattnet är rent, det behövs inga reningstabletter, bara att dricka vattnet direkt.
Men, vattnet är kallt, kommer direkt från glaciärerna….
Jag som är född där uppe badade hela somrarna. Vattentemperaturen ligger på omkring 15 grader, kallare ju högre upp i fjällvärlden du kommer.
Nu är det 20 år sedan jag flyttade från Kiruna, klimatförändringarna märks tydligare ju längre norrut man kommer.De senaste åren har vi (tyvärr) kunnat ligga i och simma i Kalixälven, strax nedanför Nikkaluokta. Hoppas de varma somrarna är tillfälliga men är rädd att det mer handlar om klimatförändringar
Vanliga somrar doppar jag mig, men simmar inte alls.
Fast det finns ju flera fina fjällsjöar? Ser magiskt ut på bilder iaf och folk badar ju.
Som jag skrev så tänkte jag inte på temperaturen då jag själv badar året runt i Jämtland. Dvs -15 i luften och nån plusgrad i vattnet är helt okej för mig.Om det är ovanligt varmt väder, riktig värmebölja, så visst. Men är det normalt så är luften max +15C och sjön +5C![]()
Jag tar gärna tips då jag är i området ibland![]()
Jag tänkte på att vattnet är så kallt. Det blir liksom aldrig varmt i Torneträsk. Vet inte hur det ser ut med sandstränder i området men var nere och kikade på ett ställe vid Abisko och då var det stenstrand.Varför är det inte trevligt att bada där?
Lokalbussen går mellan havsbadet och stsn så handla mat är inget problem.Utan bil blir det jättesvårt med fjällen, och rent allmänt svårt häruppe om ni inte vill bo i schtaaan.
Jag rekommenderar att ni budgeterar för att hyra en bil. Annars är det väl typ Pite Havsbad som är tillgängligt (ligger fint strand/kust-reservat i anslutning till området), men ni får ändå svårt att åka och handla mat.
Nää? "någonstans i de nordligare", hade det stått "nordligaste" hade jag inte föreslagit Åre![]()
Jag gillade Abisko mycket när vi var där. Går ju att bo på turiststationen och gå dagsturer i området.![]()
Abisko är jättefint på hösten, många fina leder för dagsturer.
Abisko är jättefint! Kanske inte så jättetrevligt att bada där men miljön är fantastisk
Nära till Narvik med tåg, Riksgränsen osv
Bil är (i stort sett) ett måste, åtminstone om ni vill se mer av Norrland.
Om ni inte är erfarna vid fjäll rekommenderar jag Abisko eller Riksgränsen.
Om ni vill klara er utan bil och har hyfsad kondition (och eventuella barn åtminstone är över 12 år), är det en fantastisk upplevelse att vandra Kungsleden mellan Abisko-Nikkaluokta. Det finns även guidade turer upp på Kebnekaises. Behövs god kondition, men ingen större vana av fjäll sedan innan.
Ni tar då tåget till Abisko, vandrar till Nikkaluokta, tar bussen till Kiruna. Sedan kanske ni är några dagar i Kiruna. Det finns bussar, även om bil underlättar… sedan tar ni tåget från Kiruna.
Om ni är mer vana rekommenderar jag Sarek.
Någon gång i mitt liv hoppas jag kunna vandra i Sarek.
Om inte Lapplandspilen är nedlagd så kan man åka från Stockholm buss hela vägen upp till Tärnaby/Hemavan och gå södra delen av Kungsleden, antingen som dagsturer eller varför inte till Ammarnäs? Man kan åka lift från Hemavan upp till leden om man vill och sedan väntar fantastisk natur. Gott jökelvatten att dricka i alla bäckar.
Visa bifogad fil 168161
Hela gamla Kiruna håller ju på att rivas.Ska definitivt titta närmare på Abisko och Kungsleden. Är Kiruna en stad värd att besöka?
Vi är i rimlig kondition och reser utan barn. Någon större fjällvana vill jag dock inte påstå att vi har.
Nu är det 20 år sedan jag flyttade från Kiruna, klimatförändringarna märks tydligare ju längre norrut man kommer.
När jag växte upp var det minusgrader från november-mars. Nu är det tyvärr väldigt vanligt med rejält skiftande temperaturer och + grader även vintertid.
Vattnet är nog tyvärr varmare nu.
Jag är personligen rejält orolig för klimatförändringarna. Jag som är född och uppväxt i Kiruna verkligen ser hur klimatet förändras, det är
Håller med, det är skrämmande!Nu är det 20 år sedan jag flyttade från Kiruna, klimatförändringarna märks tydligare ju längre norrut man kommer.
När jag växte upp var det minusgrader från november-mars. Nu är det tyvärr väldigt vanligt med rejält skiftande temperaturer och + grader även vintertid.
Vattnet är nog tyvärr varmare nu.
Jag är personligen rejält orolig för klimatförändringarna. Jag som är född och uppväxt i Kiruna verkligen ser hur klimatet förändras, det är skrämmande.