Bukefalos 28 år!

Sen kastrering, vilket är bäst?

huggabugga

Trådstartare
Hej!

Jag har köpt en shettis hingst på 10 år.
Jag köpte honom för att mina mindre barn skulle få rida honom och lära sig utvecklas ihop med denna ponny. Förra ägaren sa att han inte var så hingstig i beteendet men vi har upptäckt att han är ganska hingstig i hagen (även då vi bara har valackar) och har varit lite hingstig vid ridningen så han rest sig på bakbenen när det kommer andra hästar. Annars snäll i hanteringen men lite hingstig och vill blåsa upp sig när det kommer andra hästar.
Pga detta beteende vill jag kastrera honom och hoppas att han kanske taggar ner lite för barnens skull.
Ni med erfarenhet av snarlika eller likadan hästar. Har era blivit bättre efter kastrering även om det är senare kastrerade?

Vilken kastrering är att föredra hemma stående eller på klinik liggande under narkos?

Tack på förhand!
 
Hej!

Jag har köpt en shettis hingst på 10 år.
Jag köpte honom för att mina mindre barn skulle få rida honom och lära sig utvecklas ihop med denna ponny. Förra ägaren sa att han inte var så hingstig i beteendet men vi har upptäckt att han är ganska hingstig i hagen (även då vi bara har valackar) och har varit lite hingstig vid ridningen så han rest sig på bakbenen när det kommer andra hästar. Annars snäll i hanteringen men lite hingstig och vill blåsa upp sig när det kommer andra hästar.
Pga detta beteende vill jag kastrera honom och hoppas att han kanske taggar ner lite för barnens skull.
Ni med erfarenhet av snarlika eller likadan hästar. Har era blivit bättre efter kastrering även om det är senare kastrerade?

Vilken kastrering är att föredra hemma stående eller på klinik liggande under narkos?

Tack på förhand!


Stående kastrering. Snabbare och enklare, kortare konvalescens.

Min blev något lugnare efter kastrering (12 år) men han var rätt stadig även före.

Övriga hästar har kastrerats som unga.
 
Hej!

Jag har köpt en shettis hingst på 10 år.
Jag köpte honom för att mina mindre barn skulle få rida honom och lära sig utvecklas ihop med denna ponny. Förra ägaren sa att han inte var så hingstig i beteendet men vi har upptäckt att han är ganska hingstig i hagen (även då vi bara har valackar) och har varit lite hingstig vid ridningen så han rest sig på bakbenen när det kommer andra hästar. Annars snäll i hanteringen men lite hingstig och vill blåsa upp sig när det kommer andra hästar.
Pga detta beteende vill jag kastrera honom och hoppas att han kanske taggar ner lite för barnens skull.
Ni med erfarenhet av snarlika eller likadan hästar. Har era blivit bättre efter kastrering även om det är senare kastrerade?

Vilken kastrering är att föredra hemma stående eller på klinik liggande under narkos?

Tack på förhand!


När vår iskandshäst kastrerades var det liggande och distriktsveterinären som utförde den hemma i stallet. Sen ut i gräshage och rörelse tre till fyra gger per dag för att minska svullnad.
 
Äldre hästar (6 år och uppåt) brukar rekommenderas kastreras på klinik p.g.a risken för större blödningar ju äldre de blir. Det är betydligt dyrare men säkrare.

Distriktarn hos oss sa att de kan göra det hemma, stående men jag skulle känna till riskerna och att de rekommenderade klinik. Jag gjorde på klinik. Han blev valack på två veckor. Detta gäller dock inte alla äldre hingstar.
 
Äldre hingst bör man kastrera liggande och täckt (där man syr ihop såret). Risken för det blir komplikationer med inte bara blödning utan även att tarmpaketet kan ramla ut är stor. Ju mer välutvecklad en hingst är ju större är risken.
Så är det barnens ponny hade jag aldrig ens funderat på att göra det stående med risken att sedan hitta den med tarmarna på golvet dagen efter.
Leta här på Buke så finns en gammal tråd skapad av en mamma som råkade ut för just det. Enligt den tråden hade ingen talat om riskerna för henne innan ingreppet. Efteråt stod dom med en familj med hemska minnen, ingen ponny och ingen ersättning från försäkringen eftersom den inte tog komplikationer i samband med kastrering.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi har en valack som igentligen är 8 år, men mer som 6 i huvudet. Kenta som han heter, är otroligt snäll att hålla på med, han är...
Svar
2
· Visningar
779
Senast: skiesabove
·
  • Artikel
Radannons Hjälper en vän omplacera en häst. Vacker skimmelvalack, 12 år. Ca 155cm mankhöjd. Har varit riden tidigare i livet, men mest stått...
Svar
0
· Visningar
893
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Min nya älskling är väldigt fäst vid sina kulor. Så pass fäst att dom inte fanns att finna när han skulle kastreras liggande på...
Svar
4
· Visningar
1 334
Senast: valegro
·
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 787
Senast: Joro253
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp