Seniorkoll?

Crossline

Trådstartare
Jag var hos veterinären här om dagen för den årliga vaccineringen. Veterinären tyckte att jag skulle boka in dom för en seniorkoll. Mina katter är 8 år båda två och friska så när som på att den ena katten har lite problemtänder, vilket jag ville boka tid för att åtgärda. Veterinären tyckte seniorkoll först, sen åtgärda tänderna.

Är det dags? Om inte, när är det dags? Hur resonerar ni?

Ps: min ena katt är ganska aggressiv hos veterinären och är svår att undersöka. Svårt att känna igenom katten och så alltså. Veterinären föreslog seniorkoll och att röntga katten, för att ”se om det finns något konstigt i magen”, eftersom hen inte kunde klämma och känna på magen. Gör man det, röntgar utan symtom för att kanske hitta något? Katten upplever jag som fullt frisk. Kändes lite säljigt.
 
Senast ändrad:
Jag var hos veterinären här om dagen för den årliga vaccineringen. Veterinären tyckte att jag skulle boka in dom för en seniorkoll. Mina katter är 8 år båda två och friska så när som på att den ena katten har lite problemtänder, vilket jag ville boka tid för att åtgärda. Veterinären tyckte seniorkoll först, sen åtgärda tänderna.

Är det dags? Om inte, när är det dags? Hur resonerar ni?

Ps: min ena katt är ganska aggressiv hos veterinären och är svår att undersöka. Svårt att känna igenom katten och så alltså. Veterinären föreslog seniorkoll och att röntga katten, för att ”se om det finns något konstigt i magen”, eftersom hen inte kunde klämma och känna på magen. Gör man det, röntgar utan symtom för att kanske hitta något? Katten upplever jag som fullt frisk. Kändes lite säljigt.

Vid 8 års ålder hade jag absolut gjort seniorkoll och fått tänderna kollade. FORL/TP är vidrigt :( Plus att har de ngt problem är det lättare med ev behandling om den sätts in tidigare.
 
Jag var hos veterinären här om dagen för den årliga vaccineringen. Veterinären tyckte att jag skulle boka in dom för en seniorkoll. Mina katter är 8 år båda två och friska så när som på att den ena katten har lite problemtänder, vilket jag ville boka tid för att åtgärda. Veterinären tyckte seniorkoll först, sen åtgärda tänderna.

Är det dags? Om inte, när är det dags? Hur resonerar ni?

Ps: min ena katt är ganska aggressiv hos veterinären och är svår att undersöka. Svårt att känna igenom katten och så alltså. Veterinären föreslog seniorkoll och att röntga katten, för att ”se om det finns något konstigt i magen”, eftersom hen inte kunde klämma och känna på magen. Gör man det, röntgar utan symtom för att kanske hitta något? Katten upplever jag som fullt frisk. Kändes lite säljigt.
Jag hade kollat tänderna och låtit det vara så.
 
Nej, man brukar inte röntga buken om katten är frisk. Är katten besvärlig att undersöka är det bättre att skicka med gabapentin hem som katten kan få innan nästa besök, då brukar de gå bra att hantera.

Jag har kört på seniorkoll från 10 års ålder, men om din katt har problem med tänderna och behöver fixa dem är det absolut rimligt med iaf ett blodprov innan tandåtgärd.
 
Vid 8 års ålder hade jag absolut gjort seniorkoll och fått tänderna kollade. FORL/TP är vidrigt :( Plus att har de ngt problem är det lättare med ev behandling om den sätts in tidigare.
Jo, det är misstanke om FORL, så det ska kollas upp och gås vidare med.
Jag hade kollat tänderna och låtit det vara så.
Lite så tänker jag också.
Nej, man brukar inte röntga buken om katten är frisk. Är katten besvärlig att undersöka är det bättre att skicka med gabapentin hem som katten kan få innan nästa besök, då brukar de gå bra att hantera.

Jag har kört på seniorkoll från 10 års ålder, men om din katt har problem med tänderna och behöver fixa dem är det absolut rimligt med iaf ett blodprov innan tandåtgärd.
Katten får gabapentin innan besök, men är otrevlig ändå. Nästa gång blir det en annan dos och hoppas att det går bättre för katten.

Seniorkoll från 10 år tycker jag också låter rimligare, om någon hade frågat mig innan besöket. Katten med tänderna ska absolut följas upp, och då brukar det ingå blodprover. Det är den andra katten jag är mer fundersam till, gabapentin-katten. Vet inte om jag vill ta med henne på en seniorkoll när hon tycker att det är så besvärligt hos veterinären, när hon är frisk, glad och bekymmersfri.
 
Tänderna får man kontrollerera kontinuerligt själv, rött tandkött dags att boka.
Jag bokar hos dom som söver, röntgar för ev forl och tar tandsten och opererar ut ev tänder samma dag.
Finns dom som vill att man gör det i 2 steg röntgar en dag opererar en annan dag.
Dyrare samt 2 sövningar på äldre katt känns inte bra.
Seniorkoll om katten magrar av, kissar mycket eller humörförändring.
 
Jag har gjort seniorkoll från 8 års ålder på mina 2 äldsta. Blir troligen samma med de "yngre". Tänderna kollas alltid vid vaccination av de kliniker jag gått på, sen bokas det in nytt besök om nått är oroväckande.
Men mina är lätta hos veterinären, hade nån mått tydligt dåligt av veterinärbesök, hadr jag kanske gjort det på symptom istället.
 
Tänderna får man kontrollerera kontinuerligt själv, rött tandkött dags att boka.
Jag bokar hos dom som söver, röntgar för ev forl och tar tandsten och opererar ut ev tänder samma dag.
Finns dom som vill att man gör det i 2 steg röntgar en dag opererar en annan dag.
Dyrare samt 2 sövningar på äldre katt känns inte bra.
Seniorkoll om katten magrar av, kissar mycket eller humörförändring.
Det är mer skonsamt med två korta narkoser än en lång, särskilt hos en äldre katt.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 119
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 067
Senast: Skjøldur
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 302
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 147

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp