Senskada alternativt gaffelbensskada?

J

joneya

Detta fick jag helt oväntat höra från min hovis idag: "har han haft några skador ni vet om?", "varför jag frågar är för att det är väldigt typiskt att hålla bakbenen sådär av en häst som haft en gaffelben eller senskada".

Hästen ifråga har varit mycket problematisk att träna (minsta lilla obalans, lite för mycket, för ofta eller för hårt och så har vi en halt häst). Visst, gammal skada har vi trott att det är, men vi har inte fått höra om vad han skulle kunna ha haft för skada (de skänkte bort honom för att han "inte hade gnistan", kanske ljög de, eller så vet de inte om eventuell skada?).

Låt oss säga att det är som hovslagaren misstänker, att han har haft en sådan skada (på sena eller gaffelben). Hur skulle den kunna påverka honom idag? Läker hästar helt från dessa skador eller?

Eftersom vi inte har en aning om varför han har sådana problem med sina ben så kan man inte mera än att gissa. Men är det kanske som hovisen säger? Det var VÄLDIGT typiskt denna typ av skada enligt honom.

Jag vill helt enkelt ha info om dessa typer av skador.

M.v.h. från Joneya
 
Om du misstänker sen- eller gaffelbandsskada så få benen ultraljudade.

En senskada eller gaffelbandsskada kan vara "kronisk", dvs den läker aldrig riktigt. Även en utläkt skada kan ge problem, ärrvävnad kan ligga och störa.

Enda sättet att få svar är ett ultraljud.

Min har haft en gaffelbandsskada, fortfarande "rädd" om det bakbenet när man lyfter benet, och ömmar en aning för direkt tryck på gaffelbandsfästet. Dock UL:Ad flera ggr och allt är läkt och okej, möjligen finns där ärrvävnad som är dold, men eftersom han inte har problem med träning etc av det så har jag/vi inte bekymrat oss mer, men equiatrikern påpekade det ju direkt, att han ömmade en aning för tryck där..
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
12 865
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 209
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hör mig för om någon varit med om liknande och vill dela med sig av sin erfarenhet kring det. Bakgrundsinformation: Min häst fick en...
Svar
15
· Visningar
1 925
Senast: ll.96
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 132
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp