• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Bull Dozers Am. Bulldogs
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 980
B

Bull Dozers Am. Bulldogs

Vad gör veterinären i det akuta stadiet av en senskada?

Sv: Senskada

De kan ibland spruta benet samt ge antiinflammatoriskt.

Hittade detta som beskriver lite bättre.

"Vid AKUTA senskador (1:a dagen)
Bandagera benet hårt med t ex ett zincaband (finns på Apotek och liknar gips fast lite mjukare), detta måste ske omedelbart och bara sitta på i 10, absolut max 20 minuter. Kyl med kallt vatten i 10-20 minuter ovanpå bandaget.
Avlägsna därefter bandaget och lägg på ett nytt zincaband normalhårt, vilket innebär att man bara rullar på bandaget på benet och sedan stryker det jämnt. Lägg ALLTID längs hela skenbenet (från framknäet till kotan) så att det inte blir en åtstramning mitt på, det kan förvärra blödningen i senan.
Det kan vara bra att kontakta veterinär så att han/hon omgående kan ge ett antiinflammatoriskt preparat (ca 5 dgr). Hästen bör stå i box några dagar, t ex till dess att en veterinär kunnat undersöka skadans omfattning.

Undersökning bör göras 4-6 dagar efter första symptomen. Då kan man fastställa skadans omfattning genom att ultraljuda senan.
Om man undersöker med ultraljud för tidigt så är prognosen över omfattningen inte lika säker, dock bör ultraljudet göras INOM en vecka.
Ett zincaband kan sitta i 4-6 dagar utan att läggas om, förutsatt att det inte glappar eller stasar (trycker).
Om hästen är väldigt halt och inte belastar det skadade benet ska alltid den andra sidans motsvarande ben stödbandageras. Ett stödbandage läggs ända ned till hoven för att få full effekt. T ex om skadan sitter i höger bakben så stödbandageras vänster bakben.

Senskador behöver TID att läka, man kan eventuellt påskynda läkningen genom att injicera tuppkam (Hylartil) i senan. Detta bör göras inom en vecka efter den akuta behandlingen.

Senor innehåller fibrer, kollagenfibrer som i en frisk sena ligger längstgående med senan. När senan blir skadad så hamnar kollagenfibrerna i oordning, som "plocke-pinn". Hylartil påskyndar processen att lägga kollagenfibrerna till rätta.
Man har också sett att aktiv vila (kontrollerad skrittmotion) påverkar fibrerna positivt, de rätar snabbare ut sig än om hästen förblir stillastående och därigenom så ökar de möjligheterna för senan att hålla när hästen ska börja träna igen.
Beroende på skadans omfattning så får man räkna med 6-12 månaders konvalescens innan hästen kan vara i tävlingsmässigt skick igen. En del senskador är så svåra att prognosen är dålig för all framtid."

Tack för det utförliga och snabba svaret!

Och vad gör man åt en senskada om den inte upptäcks förrän några månader senare? Behandlas den med antiinflammatoriskt? Är det någon idé med stödjande bandage?

Känns lite underligt att en senskada upptäcks så pass sent? :confused: Någon borde sett att hästen varit halt och senan blir ju svullen vid senskada....? Men, nej. Jag tror inte antiinflammatoriskt hjälper när senskadan är så pass gammal. Men fråga en veterinär för säkerhets skull. Senskador tar väldigt, väldigt lång tid att läka och det är viktigt att man sköter om det rätt. Bandagering, nedkylning och VILA är viktigt.

hopp_o_galopp skrev:
Känns lite underligt att en senskada upptäcks så pass sent? :confused: Någon borde sett att hästen varit halt och senan blir ju svullen vid senskada....? Men, nej. Jag tror inte antiinflammatoriskt hjälper när senskadan är så pass gammal. Men fråga en veterinär för säkerhets skull. Senskador tar väldigt, väldigt lång tid att läka och det är viktigt att man sköter om det rätt. Bandagering, nedkylning och VILA är viktigt.

Hästen har ej kännts bra i hö. varv sedan ca två månader tillbaka. Upptäcker diffus svullnad och värme i vä. kota bak. Vet. kommer dagen efter. Kotan som jag kylde dagen innan är nu helt normal, visar ingenting på böjprov och är ohalt. Vet. säger hästen är så skev i sina ben (vilket han är) så han har säkert trampat fel och det är inget att bry sej om, hon tyckte ej han skulle vila. Jag låter hästen vila några dgr för säkerhets skull. Skrittar igång. Ingenting. Tar sedan en liten längre skogstur (endast skritt). Hästen känns bra. Upptäcker dagen efter att hö. kota är lite varm och svullen. Känner på senan och upptäcker att den har två svullna "kulor" långt ner, nära kotan. Misstänker direkt senskada. Särskilt med tanke på att hästen inte viljat trampa under sej med hö. bak.

Avvaktar lite med att ringa vet då jag känner att jag vill ha lite mer kött på benen till nästa gång. Vill undvika hältutredning på klinik och funderar på om man helt enkelt skulle behandla hästen som om den hade senskada. Det verkar ju ändå vara den behandling man brukar för diverse hältor. Någon form av operation är inte på tal.
Jag kommer att tillkalla samma vet. då denna ÄR väldigt duktig på häst.

Personligen tycker jag inte det låter som en senskada. Senskador brukar ofta te sig på följande sätt:

Senan svullnar upp och hästen blir VÄLDIGT halt samt ömmar fruktansvärt vid palpation. Och vad det låter som på dig så stämmer ju inte något av detta in på din (?) hästs skada.

Får jag fråga varför operation och hältutredning inte önskas? :confused: Hältutredning är väl det bästa när hästen har ont/är svullen och om den behöver opereras får man väl göra det helt enkelt? :confused:

Bull Dozers Am. Bulldogs skrev:
Känner på senan och upptäcker att den har två svullna "kulor" långt ner, nära kotan. Misstänker direkt senskada. Särskilt med tanke på att hästen inte viljat trampa under sej med hö. bak.

Tror det är griffelbens ändarna du känner. Dom känns som två små kulor. Jämför på andra benet.

/Maria

Nä, hästen har aldrig varit halt och det ömmar inte när jag palperar.

Jag vill helst undvika hältutredning på klinik då hästen får panik i transporten. Dyra operationer tänker jag inte (har inte råd) lägga ut på en promenadhäst. Då skänker jag hellre bort den till någon som vill.

De kändes väldigt svullna. Kylde och 24 h efteråt var de betydligt mindre och mjukare men kändes tydligt. Skall kolla hur det verkar idag. Skulle tro att de är borta.

Min allra första tanke när den andra kotan var varm och svullen var kotledsinflammation.

Om hästen har vrickat sig, räcker det inte med att låta den stå några dagar.
Den bör behandlas o vila o sen ha en schema lagd igångsättning.

desto fler ggr skadan går upp ju längre konvalescens får du räkna med.

du kan inte låta bli att ta hästen till klinik bara för att du TROR att den måste opereras.Det behöver inte alls vara nödvändig.

Liknande trådar

Foder & Strö Någon som har erfarenhet av kollagen- tillskott till häst med ligament- / senskada ? Självklart är hästen under vet uppsyn och nu även...
Svar
0
· Visningar
289
Senast: ako
·
Hästvård Nu har min häst varit in och ut ur kliniken flertalet gånger utan resultat. I starten på mars svällde vänster fram rejält och hon blev...
Svar
14
· Visningar
500
Senast: Mirtai
·
Hästvård Lindrig senskada av förstärkninsbandet höger fram 4/10. Ska nu skrittas. Någon som sitter på något typ av progressionsprogram? Nu...
Svar
1
· Visningar
415
Senast: Elo
·
Hästvård skulle vilja höra era historier om sparkskador på bakbenen då min pålle blev sparkad på bakbenen och är tyvärr rädd för att han ska ha...
Svar
10
· Visningar
1 069
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka