• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Aeternum
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 2 508
A

Aeternum

Vi har en häst i stallet som gick igenom tråden igår. Skar upp hela karleden och for in på kliniken.
Det sprutade blod överallt, jättehemskt! :cry:
Den ytliga böjsenan är helt av, den djupa är skadad.
Hur lång konvalecens är det på en sån skada?
Kan dom någonsin bli bra?

Sv: Senskada

Vi har en häst i stallet som gick igenom tråden igår. Skar upp hela karleden och for in på kliniken.
Det sprutade blod överallt, jättehemskt! :cry:
Den ytliga böjsenan är helt av, den djupa är skadad.
Hur lång konvalecens är det på en sån skada?
Kan dom någonsin bli bra?

Det låter som en mycket dålig prognos, tyvärr. Senor är mycket svårläkta och de blir i vilket fall som helst aldrig så starka som de varit innan. Jag skulle gissa att hästen förblir skadad.

Vad hade ni för staket? Elrep är livfarliga just för risken om hästen går igenom.

Han och en annan ponny gick själva i en hage med breda elband eftersom att ingen av dem får äta hösilage (som det är i alla andra hagar)
Han blev opererad inatt och är gipsad nu :(

Han och en annan ponny gick själva i en hage med breda elband eftersom att ingen av dem får äta hösilage (som det är i alla andra hagar)
Han blev opererad inatt och är gipsad nu :(

Usch vad tråkigt! Valack dessutom... Det är bara att hålla tummarna, men ägarna får räkna med en mycket lång konvalescens.

uch vad tråkigt.....
min häst har också en gammal senskada men den var inte så allvarlig som eran. utan mer som en bristning och inte av.
han har tagit det lungt i 3 år... senan läkte på ungefär 1 år och sen har han ridits igång och nu är han hel igen.
Och detta var en "liten" sen skada..
han kommer enligt vet kunna ridas och tävlas som vanligt nu men ingen kan lämna garanti. Ofta så är det så att senskador spricker upp efter någar år eller vid hård träning igen.
precis som någon sa p.g.a att senan är inte lika tålig som förut.
Om jag får "tro" så kommer han som bäst kunna promenad ridas resten av sitt liv.
men jag hoppas på något bättre.

hahaha ja men det är klart! *skyller på 1½ timmes sömn inatt :angel:

im not really this slow... haha

Han hade fått feber. Han står hemma hos ägarna nu tror jag :( Har inte hört nå mer.

min gamla häst råkade ut för nåt liknande..fastnade i en tråd och böjsenan gick nästan av..väldigt väldigt skadad blev den iallafall och hon kom tillbaka..tog lång tid med lång lång uppbyggnad igen men nu tränas hon och rids som vanligt.

va ja hört om senskador så kan dom flesta läka och dom håller lika bra sålänge man ger hästen tillräckligt med tid att läka, och sen tar de väldigt lugnt med igångsättningen..

dom hästar som inte håller har ja hört beror på att man inte gett dom tillräckligt med tid..även om senan ser bra ut på ultraljud betyder inte de att man kan rida som vanligt direkt..tar tid för senan att stärkas igen.

sen tar senskador sån jättetid..min har en väldigt väldigt lätt skada..syns knappt på ultaljudet men den läker fruktansvärt långsamt..va innan sommarn han blev skadad och den är fortfarande inte helt hel...så de tar tid men de går.

va ja hört om senskador så kan dom flesta läka och dom håller lika bra sålänge man ger hästen tillräckligt med tid att läka, och sen tar de väldigt lugnt med igångsättningen..

Det stämmer inte. Senor "hittar" inte varandra i läkningen, så det är inte alls säkert det blir ett bra resultat oavsett tid - känner flera hästar som aldrig blev ridbara igen och då gick inte senan av, som i det här fallet.

och de är lika många som blir helt bra och kan träna/tävla hårdare med.

visst de är väl olika men va ja hört så är de bara viktigt att ge de tillräckligt med tid och gör man de så är inte risken så stor att skadan går upp igen.

sen är de ju klart inte senan håller om man rider i djpare sand eller galopperar i djup snö mycket o sånt..
men de är ju inte bra för någon sena..och sen måste man ju vara noga med uppvärmning och nervärmning.
men dom ja har hört om tävla och tränar som vanligt utan problem..men då har hästen också haft en lång vila efter de att senan läkt..inte hel vila men lättare ridning.

Senast ändrad av en moderator:

och de är lika många som blir helt bra och kan träna/tävla hårdare med.

visst de är väl olika men va ja hört så är de bara viktigt att ge de tillräckligt med tid och gör man de så är inte risken så stor att skadan går upp igen.

sen är de ju klart inte senan håller om man rider i djpare sand eller galopperar i djup snö mycket o sånt..
men de är ju inte bra för någon sena..och sen måste man ju vara noga med uppvärmning och nervärmning.
men dom ja har hört om tävla och tränar som vanligt utan problem..men då har hästen också haft en lång vila efter de att senan läkt..inte hel vila men lättare ridning.

Mina veterinäkällor ger i alla fall vid handen att detta är några av de värsta skador man kan få. Var har du hört detta? Skulle gärna se tillfriskningsstatisk.

Om hästen inte klarar av djup sand är den knappast fullt återställd, och då lär det knappast hålla för tävling heller. Särskilt inte hoppning och andra aktiviteter som ger stor belastning.

vad ja har hört..har hört från min vet. + har ja vänner med hästar med skadade senor som kommit tillbaka..trots att skadorna vart ganska så allvarliga..
så ja går inte på nån statistik..går på dom hästar ja träffat och vet om.
dom hästarna har tävlat främst i hoppning och fälttävlan.

sen så är de inte bra för friska senor att gå i djup sand ofta heller..ja pratar inte om enstaka ggr för de klarar en läkt sena med..men rida ofta i djup sand är ju som att be om skador/förslitningar.

sen så är de inte bra för friska senor att gå i djup sand ofta heller..ja pratar inte om enstaka ggr för de klarar en läkt sena med..men rida ofta i djup sand är ju som att be om skador/förslitningar.

Absolut. Men vid hoppning belastas senorna ännu mer, fram. Min kompis häst klarar inte av djupt underlag öht trots utläkt senskada. Hon är utdömd.

skrev inte att alla hästar kommer tillbaka..men att dom flesta kan man rida normalt igen..om man ger dom tillräckligt med tid till att läka.

skrev inte att alla hästar kommer tillbaka..men att dom flesta kan man rida normalt igen..om man ger dom tillräckligt med tid till att läka.

Det handlar faktiskt inte om det allena. Dels handlar 'komma tillbaka' mycket om vad hästen var på för nivå innan. En galopphäst eller FT-häst kommer betydligt mer sällan tillbaka till samma nivå som innan, jämfört med en hobbyridhäst t ex, bara för att ta några ytterligheter. Det är därför du ofta ser att galopphästar som får en senskada, även lindrig, sälja som ridhästar direkt, istället för att prova få dem tillbaka. Oddsen är helt enkelt för dåliga generellt för att det ska löna sig att prova. Däremot kan de i många fall fungera bra som ridhästar.

Sen handlar det inte enbart om tillräckligt lång tid. Tiden är av stor vikt ja, men av största vikt är läkningen. Senskador har ganska klarlagda läkningsstadier, men när senan läkt det den kan, då hjälper ingen tid i världen till att förbättre oddsen. Utan då håller det för det den håller för, punkt.

Om man däremot inte ger senan tiden att läka klart, eller - minst lika viktigt - låter senan läka under för LÅG påfrestning - då kommer den inte hålla. Det handlar ju inte bara om läka, det handlar om belastningen under läkningen med, som varken ska vara för hög eller för låg. Om en häst med senskada bara skrittar i hagen t ex under hela läkningen/återuppbyggnaden etc, då är risken stor att gå i hagen är vad den kommer hålla för senare.

Det låter som en mycket dålig prognos, tyvärr. Senor är mycket svårläkta och de blir i vilket fall som helst aldrig så starka som de varit innan. Jag skulle gissa att hästen förblir skadad.

Vad hade ni för staket? Elrep är livfarliga just för risken om hästen går igenom.

det där håller jag inte med om, jag har själv haft en senskadad ponny hon gick LD hoppnning när skadan kom och jag sålde henne för ett år sedan utbildad LA och hon har ALDRIG haft problem med senan, ger man bara senan tiden att läka och en rättvis igång sättning så ska det inte vara några problem,
Min vetrinär sa, får dom skada och den läker ihop dyker det aldrig upp igen och att en sena blir starkare efter en sådan skada.

Dock var inte min ponnys sena av men jag tror och hoppas att ägaren till denna häst ger hästen en rättvis chans att få komma tillbaka och läka ordentligt och länge!

Liknande trådar

Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på... 2
Svar
34
· Visningar
2 137
Senast: starcraft
·
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 394
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 442
Senast: Edla
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
2 115

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka