• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Aeternum
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 2 508
Sv: Senskada

Tråkigt.

Min donna skar av sig tåsträckaren på v.b. i slutet av juli. Hon gick i sjukhage tom förra veckan, nu går hon i en något större hage. Vid denna typ av skada räknar man med ca 4 månaders boxvila/sjukhage (generellt, är naturligtvis mkt individuellt) Enligt vet i Skara blir 80% helt återställda.

Vad som gäller för böjsenorna vet jag dock inte. När min skadades konstaterades att djupa böjsenan inte var skadad, och att det var en himmla tur. Detta tolkar jag som att skador på böjsenorna är allvarligare än sträcksenorna.

Lycka till!

Sv: Senskada

Tåsträckaren är generellt en av de absolut 'bättre' alternativen om de ska skada en sena. Oftast mycket god prognos, och precis som du är inne på är det betydligt sämre prognos på böjsenor än sträcksenor.

Liknande trådar

Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på... 2
Svar
34
· Visningar
2 137
Senast: starcraft
·
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 394
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 442
Senast: Edla
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
2 115

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka