Bukefalos 28 år!

Senskydd, gärna med löstagbart fårskinn

M

md5krist

Eskadron-skydden har "permanent" ludd i va?

Från början så ville jag ha snygga skydd, senskydd fram och låga strykkappor bak, som jag kan ha på träningar och tävlingar när det är lerigt. Jag har nämligen läderskydd som jag är nöjd med, men tänkte mig ett komplement till dessa att ha när vi ska vara "halvfina". Företrädelsevis då Eskadron Flexisoft eller Veredus. Men, det var ju väldigt snyggt med fårskinnet i Eskadron-skydden. :love: Fast då faller ju det där "ha när det är lerigt"... :eek:

Finns det den här typen av skydd, alltså ej i läder, med löstagbart fårskinn?

Om det nu inte gör det, vilket jag väl misstänker, är det då bäst med Eskadron eller Veredus? Och Veredus finns ju i flera olika varianter. Är gel-modellen bra? Vilka fördelar (och nackdelar) har magnetskydden?

Velig.... :crazy: :)
 
Sv: Senskydd, gärna med löstagbart fårskinn

Har Eskadron med fårskinn och ja, dom är sååå snygga, isär dom bruna! :love: Tyvärr går inte fårskinnet att ta ut, MEN det funkar att tvätta dem i ljummet vatten (vilket ju inte är så bra med läderskydd). Så om du inte ska ha dom till vardags borde det funka. Annars finns ju dom nya från Veredus, med läderinsida, dom är snygga! :d

Magnetskydd tycker jag är onödigt, iom man har dom på en sån kort period. Mkt bättre då att köpa paddar med magneter så man kan linda och ha över natten i stallet. Veredus har ju färdiga stallskydd med magneter.

En annan grej som borde funka är att lägga i lösa inlägg i vanliga skydd. Men det funkar förmodligen inte med Eskadron för som är så små i stl, men med Veredus i stl large kanske det går?
 
Sv: Senskydd, gärna med löstagbart fårskinn

kan du inte köpa lösa fårskinnspaddar (ok de är rätt dyra) och lägga i?
jag klippte sönder min( :o ) fårskinnsvojlock till en fårskinnspad för att behövde endast en pad och tycker inte om modellen på vojlockar (resultatet blev faktiskt bra, inget som repar sig osv)
iallafall så fick jag rätt mkt rester av fårskinnsvojlocken kvar och har då klippt ut nosludd, inlägg till senskydden och kotskydden samt ludd till pullargrimman. har lite kvar som jag ska spara till senare.
det blev billigt för mig iaf :P och precis lika bra!

jag funderade innan på att köpa eskadron med fårskinn men köpte utan då man inte kunnat haft dom så ofta.
 
Sv: Senskydd, gärna med löstagbart fårskinn

Ja, det har jag i och för sig inte tänkt på. :o Jag har faktiskt färdiga fårskinnsinlägg liggande, till både fram och bakben. Fast det funkade inte så bra med dem i mina läderskydd, för de skydden är ganska tjocka i sig själva så med luddet så stack de ut alldeles för långt. Men det kanske går bättre i ett par andra skydd. Helt klart värt att prova om jag inte hittar några med färdigt ludd i. :)


Centaur, jo du har nog rätt angående magnetskydden. Ska det bli Veredus (fast då faller ju fårskinnsidén, inte så snyggt med fårskinn i sådana skydd tror jag), får det nog bli gele-varianten. De med läderinsida är i och för sig väldigt snygga, men jag vill inte smörja alls... ;) På mina läderskydd är insidan nästan jobbigast att göra rent; stövet/fettet från pälsen sitter jättehårt, så jag är lite avskräckt.
 
Sv: Senskydd, gärna med löstagbart fårskinn

jag har veredus med geleinsida. Tvättar dem i maskin när de blir allt för äckliga, och de är lätta att hålla snygga och frächa.
Jag tycker de är stadigare än de andra veredusskydden (pro-light och de med läder)
De känns också mer stötdämpade, men det har jag inga bevis för att det stämmer
 
Sv: Senskydd, gärna med löstagbart fårskinn

Det låter bra! Väldigt smidigt med maskintvätt... :d
 

Liknande trådar

Utrustning Min häst får skav på baksidan av benet på frambenen, precis på/ovanför kotleden. Inte av kanten på skyddet utan lite ovanför. Lindar man...
Svar
0
· Visningar
1 239
Utrustning Behöver lite hjälp här med val av senskydd;) Mitt fullblodssto ska snart få släppas ut i stor hage med polare igen:bump: efter att ha...
Svar
19
· Visningar
3 115
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp