senskydd runt om.

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare cerrox
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 50
  • Visningar Visningar 2 387
C

cerrox

jag undrar om det finns set med 4 st senskydd, alltså fram + bak att köpa alt. 2 set, ett med fram & ett med bak. har ju sett att det finns set om 4 st, men då är det långa 'vanliga' senskydd fram & korta bak.

som dessa. för dom verkar ha bra passform(?) & är snygga, samt ok pris. :)

7121.jpg

men jag skulle typ vilja ha som dessa, men med även höga senskydd bak. finns det? vart isåfall? det vore ju inte helt fel om det fanns i ungefär samma prisklass!! ;)

Sv: senskydd runt om.

Det där är väl bara bakstrykkappor? Det finns långa baksenskydd att köpa men jag vet inte om det finns set med fram+bak.

Det där är väl bara bakstrykkappor? Det finns långa baksenskydd att köpa men jag vet inte om det finns set med fram+bak.
jo, det kanske det är, fast det ser ut som korta senskydd. :D men jag menar 'vanliga' senskydd även bak. det behöver inte finnas set om 4. men är ute efter 'vanliga' senskydd bak+fram, alltså det ska vara samma märke/färg på dom. ;)

förresten vart finns dom baksenskydden att köpa? finns det samma i fram? kostar?

Eskadron har ju höga senskydd till bakbenen. De finns inte i set med framskydd, men det går ju att köpa senskydd till frambenen i samma färg.

Eskadron var precis vad jag också kom att tänka på.
De är ju lite dyrare dock. Hampa finns ju att köpa hela setet på Börjes för 379:-. Eskadron kostar ju kanske ca 600:- för enbart fram resp. bakskydd (om du ska ha höga bak).

Eskadron har ju höga senskydd till bakbenen. De finns inte i set med framskydd, men det går ju att köpa senskydd till frambenen i samma färg.
men det är ju ok. :) har dom nån hemsida? kostar?

Eskadron var precis vad jag också kom att tänka på.
De är ju lite dyrare dock. Hampa finns ju att köpa hela setet på Börjes för 379:-. Eskadron kostar ju kanske ca 600:- för enbart fram resp. bakskydd (om du ska ha höga bak).
oj, är dom så dyra!! hmm, finns inget billigare?? hade tänkt mej kanske max 600:- för 4 höga senskydd. men det lär man väl inte hitta? för ja, jag har tänkt mej höga även bak.

eskadron har men de kostar ju mer men håller sen oxå i månnga år
ok, jag får väl ta mej en titt på dom. :p kanske fastnar för dom ändå. ;) har dom nån sida man kan kolla lite på?

Varför ska du ha höga skydd bak? Oftast ger det en mer framtung galopp än innan.
gör det? visste jag inte!!? jag vill har långa bak för att skydda senorna även på bakbenen. eller tänker jag fel kanske?

men du har ju senskydd på frambenen för att den inte ska sparka sig på senorna med bakbenen... sparkar den sig själv på senorna bak med bakbenen? :o

Man har väl ändå senskydd fram främst för att skydda senan om hästen skulle sparka ner en bom? Har aldrig varit med om en häst som sparkar sig själv på senan under ridning?

men du har ju senskydd på frambenen för att den inte ska sparka sig på senorna med bakbenen... sparkar den sig själv på senorna bak med bakbenen?
:rofl: nä kanske inte. men det känns som att man vill skydda senorna även bak ändå. :p men det kanske är onödigt med höga skydd bak då? hästen stryker inte sej bak heller. så det kanske även är onödigt med låga såna där kotskydd eller bakstrykkappor eller vad det heter? sånadär som visas på bilden där uppe. ;)

har tänkt ha skydden vid hoppning, bla i skogen.

Man har väl ändå senskydd fram främst för att skydda senan om hästen skulle sparka ner en bom? Har aldrig varit med om en häst som sparkar sig själv på senan under ridning?
:rofl: ni har så rätt så, jag är lite trög ibland. :D

men om hästen inte stryker sej bak är det då önödigt att ha sånadär låga skydd? eller gör dom nån nytta?

cerrox skrev:
gör det? visste jag inte!!? jag vill har långa bak för att skydda senorna även på bakbenen. eller tänker jag fel kanske?
Jo det gör det. Det är många som inte tänker på det. Hög/tunga skydd bör man bara använda vid hoppning för att få hästen att ta i lite extra.

Tigertofflan skrev:
Vet en kompis som hade en häst som sparkade sig/landade på senan fram vid hoppning. Hästen förstörde inget, blev bara sår men det kunde ha blivit allvarligt. Så visst kan hästen trampa sig på senan.

cerrox skrev:
:rofl: ni har så rätt så, jag är lite trög ibland. :D

men om hästen inte stryker sej bak är det då önödigt att ha sånadär låga skydd? eller gör dom nån nytta?
Stryker sig inte hästen är det egentligen ingen anledning att ha dem. Men man kan ju ha det för säkerhets skull eller för att det är snyggt och då är korta helt klart att föredra eftersom det påverkar hästen minst. Men har hästen aldrig haft skydd bak lär du säkert märka skillnad i början.

Jo det gör det. Det är många som inte tänker på det. Hög/tunga skydd bör man bara använda vid hoppning för att få hästen att ta i lite extra.
men det är vid hoppning som dom kommer att användas.

Liknande trådar

Utrustning Hej allvetande bukefalister! Jag har precis köpt mig en hästtransport, en Blomert Nairobi från 2013 för att vara exakt. Jag skulle...
Svar
9
· Visningar
460
Senast: warg
·
R
Utrustning Jag skulle vilja fråga om nån har tips på ben skydd som INTE blir för varma! För som nog domflesta vet så är det ju inte bra för senorna...
Svar
13
· Visningar
1 004
Senast: ako
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 506
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 714

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka