senskydd runt om.

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare cerrox
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 50
  • Visningar Visningar 2 387
Sv: senskydd runt om.

Stryker sig inte hästen är det egentligen ingen anledning att ha dem. Men man kan ju ha det för säkerhets skull eller för att det är snyggt och då är korta helt klart att föredra eftersom det påverkar hästen minst. Men har hästen aldrig haft skydd bak lär du säkert märka skillnad i början.
som sagt så stryker han sej inte & det kanske är lite onödigt att ha skydd bak, men jag vill mest ha försäkerhetsskull, hästen är ju en unghäst också som inte är hoppad så mycket. hästen har haft skydd innan.

Jag har använt strykkappor bak och senskydd fram vid hoppning, bara för säkerhets skull. Hästen stryker sig inte normalt, men det känns bättre att ta det säkra före det osäkra, speciellt när det är mycket svängar och sånt. Senskydden vill jag alltid ha på vid hoppning, risken finns ju att hästen sparkar ner en bom.

Ska man skydda mot tramp från bakbenen så tjänar man nog mer på boots, för det är extremt sällan som hästen sparkar sig själv så högt upp på benet så att senan kommer i kläm. Balltramp kan dock vara jobbiga... Normalt rider jag inte med boots, men det har hänt.

Jag har använt strykkappor bak och senskydd fram vid hoppning, bara för säkerhets skull. Hästen stryker sig inte normalt, men det känns bättre att ta det säkra före det osäkra, speciellt när det är mycket svängar och sånt. Senskydden vill jag alltid ha på vid hoppning, risken finns ju att hästen sparkar ner en bom.
det är så jag också tänker. för säkerhetsskull.

Ska man skydda mot tramp från bakbenen så tjänar man nog mer på boots, för det är extremt sällan som hästen sparkar sig själv så högt upp på benet så att senan kommer i kläm. Balltramp kan dock vara jobbiga... Normalt rider jag inte med boots, men det har hänt.
så egentligen är det då onödigt kanske att ha höga skydd bak? handlar det om högre hinder osv så kanske man ska fundera på boots eller? för tillfället hoppar vi inte direkt högt.

Annars kan du ju ha såna där mjuka som går runt hela benen bak? Såna har jag när jag rider ut och hoppar och det fungerar bra. Ger ju inte riktigt samma skydd som hårda senskydd, men i alla fall en hel del skydd! Och stöd...

Annars kan du ju ha såna där mjuka som går runt hela benen bak? Såna har jag när jag rider ut och hoppar och det fungerar bra. Ger ju inte riktigt samma skydd som hårda senskydd, men i alla fall en hel del skydd! Och stöd...
jag har sådana när jag rider ibland, men vet inte varför men har inte använt dom vid hoppningen. men det borde ju inte vara några problem!? är det typ sådana här du menar?

610329.jpg

Jag har det där settet som du vissar på din bild. Å tycker dom är helt kannon, dom är lite mer stödjande än vanliga strykkapor för bakbennen.

Jag skulle rekomendera dig att köpa dom, tycker dom håller kannonbra, jag älskar mina :love:

Jag har det där settet som du vissar på din bild. Å tycker dom är helt kannon, dom är lite mer stödjande än vanliga strykkapor för bakbennen.

Jag skulle rekomendera dig att köpa dom, tycker dom håller kannonbra, jag älskar mina

ja jag funderar starkt på att köpa dom. för att jag vill ju ha senskydd fram, hade planer på även bak, men nu när jag tänkt efter så bör det nog räcka med dessa korta skydden bak. :)

är det bra passform på dom? hur är dom i storlekarna? har en arabkille, som brukar ha cob i alla grejerna. ska man ta ponny eller full?

Jag skulle ta full, för hellre att de är för stora i strl än för små, då passar de inte alls. Jag har haft cob på min stora häst, och det funkar bara inte. Hon är väldigt smal annars runt benen. (vbl)

Jag hade mina bak som skydd mot broddar, och skaren på snön.

Jag kan rekommendera dem, absolut!

Dom är helt kannon.
Underbar passform tycker jag, fast det kommer in lite fin sand i baksydden när man rider i ridhus.
Dom är ganska små i storlekarna så jag skulle faktiskt ta å prova full på honom. Min c-ponny har jag ponny storlek på å när jag provade ett annat märke i ponnystorlek så var dom för stora för henne. Min har väldigt väldigt smäckra ben (även om jag sett lite smäckrare på en del andra ponnyer).

Jag skulle ta full, för hellre att de är för stora i strl än för små, då passar de inte alls. Jag har haft cob på min stora häst, och det funkar bara inte. Hon är väldigt smal annars runt benen. (vbl)

Jag hade mina bak som skydd mot broddar, och skaren på snön.

Jag kan rekommendera dem, absolut!
så du har också dom. :) det är klart ponny lär ju bli för litet nu när jag tänker efter så har jag faktiskt cob i endel storlekar & full i några, undrar hur det hade sett ut i ponny. :smirk:

Dom är helt kannon.
Underbar passform tycker jag, fast det kommer in lite fin sand i baksydden när man rider i ridhus.
Dom är ganska små i storlekarna så jag skulle faktiskt ta å prova full på honom. Min c-ponny har jag ponny storlek på å när jag provade ett annat märke i ponnystorlek så var dom för stora för henne. Min har väldigt väldigt smäckra ben (även om jag sett lite smäckrare på en del andra ponnyer).
låter ju bra. ;) jo, jag tar nog full, för att jag kom nyss på att i dom flesta har jag cob, men även nått i full & är dom lite små i storlekarna så blir det nog bra med full. :)

cerrox skrev:
är det bra passform på dom? hur är dom i storlekarna? har en arabkille, som brukar ha cob i alla grejerna. ska man ta ponny eller full?

Har inte just dom skydden du visade men ett liknande set till araben, hon har ponny i fram och full i bak :D
I sina Veredus har hon dock ponny rakt igenom.

Har inte just dom skydden du visade men ett liknande set till araben, hon har ponny i fram och full i bak
I sina Veredus har hon dock ponny rakt igenom.
ok, får la se om dom passar i full. annars är det ju bara till att byta. ;)

Liknande trådar

Utrustning Hej allvetande bukefalister! Jag har precis köpt mig en hästtransport, en Blomert Nairobi från 2013 för att vara exakt. Jag skulle...
Svar
9
· Visningar
460
Senast: warg
·
R
Utrustning Jag skulle vilja fråga om nån har tips på ben skydd som INTE blir för varma! För som nog domflesta vet så är det ju inte bra för senorna...
Svar
13
· Visningar
1 004
Senast: ako
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 503
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 714

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka