• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Rocco
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 859
R

Rocco

Kan man ha senskydd vid dressyr eller är det enbart vid hoppning man har det????

//Rocco :banana:

Det är ju en smaksak :p :)
Dressyrryttare föredrar väl lindor då det ser mer "dressyr" ut :D
I hoppning, där skaderisken av bommar m.m, är större, så väljer man ju senskydd.

På dressyrtävlingar FÅR MAN INTE tävla med senskydd. :)

Sendkydd använder man för att skydda senorna från slag. Den risken är ju minimal i dressyrarbete. Därför används de vi hoppning. Att linda benen är till för att ge stöd. Lindor och senskydd har alltså olika funktioner.

Klart man får, men det är inte så vanligt om man inte använder senskydden/strykkappor/lindor bara för att hästen inte ska stryka sig.

På träning får man väl ha vilka skydd man vill :confused:? Vid dressyrtävling får hästen varken ha lindor eller benskydd under uppvisningen. På framridningen får du använda de skydd som behövs! Jag har senskydd på min dressyrhäst, eftersom han är så stor i gången att han några gånger har lyckats få tåbrodden bak att rispa upp huden på baksidan av senorna fram när han hade "vanliga" strykkappor.

Jag brukar ha senskydd även när jag tränar dressyr, min pålle kan vara lite studsig ibland så jag har det för säkerhets skull!

Liknande trådar

Utrustning Jag gillar inte att rida med skydd eller lindor pga värme och har aldrig sett nåt behov av det förrän Barkas nuvarande ligamentskada...
Svar
11
· Visningar
522
Senast: Elo
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 911
Senast: Görel
·
Utrustning Har en häst med grova ben där Veredus strl M är för tighta, men är rädd att L blir för höga. Är det någon som har mått på Carbon Gel?
Svar
0
· Visningar
96
Senast: feel
·
Utrustning Hej jag är tjej på 168cm som rider islandshäst, min islandshäst är runt 144cm och jag skulle vilja testa tävla på honom. Har en... 2
Svar
20
· Visningar
1 615
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka