Separationsångest

Nahar

Trådstartare
Försökte hitta någon liknande tråd i sök men fann ej. Vet ni någon så länka gärna.

I alla fall. Tre hästar som gått tillsammans i åratal och aldrig skiljts åt, inte ridits, inte hanterats mer än absolut nödvändigt. Tas en av dem ut utanför hagen får de andra total panik. Den som tas ut håller sig dock lugn förutom precis vid separation/tillbakasläpp. Det blir fara för dem själva och för de som hanterar dem. Den enda information jag finner om liknande situationer råder mig att sära på hästarna, sätta dem i olika stall, noll kontakt på åtminstone några månader, men av anledningar jag inte kan gå in på här så är det inte aktuellt i dagsläget.

Vad tror ni? Går situationen att lösa utan att skicka ut dem på olika håll? Finns det kanske praktiska lösningar som kan försäkra att det åtminstone inte blir fysiska skador på de hästar som är kvar i hagen och de människor som hanterar dem?
 
Kanske prova att ha dom i separata hagar intill varandra först (att varje häst går själv men kan se dom andra 2) och sedan flytta dom till hagar som ligger längre bort från varandra och släppa ihop med nya hästar?
Men jag vet faktiskt inte då jag själv inte har haft ett liknande problem så gissar bara:idea:.
Hoppas att det löser sig för er! :)
 
Har du box så prova ställa in alla i varsin box och sedan ta ut 1 av dem, och se hur dem 2 som är kvar i boxen reagerar, i boxen är det kanske mindre skaderisk?
 
Har du box så prova ställa in alla i varsin box och sedan ta ut 1 av dem, och se hur dem 2 som är kvar i boxen reagerar, i boxen är det kanske mindre skaderisk?
Risken med att göra så är väl att hästen utveckal stressbeteenden som vävning. Men om dem inte gör det blir det nog mindre skaderisk.
 
Risken med att göra så är väl att hästen utveckal stressbeteenden som vävning. Men om dem inte gör det blir det nog mindre skaderisk.
Jag menade inte att man ska låta dem stressa i en timme, utan bara en kortare stund, så man tränar hästarna att vara ifrån varandra, ensamhets träning :)
Och när hästarna är okej med en kort stund ökar man långsamt tiden tills hästarna är lugna ensamma, då kan man prova ha dem i hagen ensamma och se om det funkar :)
 
Jag har också tänkt i liknande banor med att på något sätt separera dem kortare stunder, men problem uppstår ändå när de ska släppas ihop igen. De klarar i dagsläget inte av att vara i separata boxar bredvid varandra.

Funderar på någon slags slussar vid hagen så att en häst kan släppas in utan att de andra två måste hållas, men det skulle i sådana fall vara en tillfällig lösning medan de ensamhetstränas.

Släppa ihop med andra hästar kan också vara en idé, kanske skapa en annan dynamik. Bara inte alla hästarna blir lika neurotiska då - men det är nog bara mina hjärnspöken där. Separata hagar kan fungera men vill inte hålla dem så särskilt länge då jag tänker att det också stressar på sitt sätt.

Funderar på om det skulle hjälpa att ta ut alla samtidigt, att de får jobba/göra något på var sitt håll, istället för att som nu två är kvar och kan stressa upp varandra. Att ta ut två och lämna en känns för grymt mot den som blir kvar, tänker jag. Hur det ska lösas praktiskt (hitta tre personer som vågar och vill och har tid att jobba med det ofta) vet jag dock inte nu.
 
Om dem inte ens klarar av att vara i separata boxar bredvid varandra måste du börja där innan du börjar gå iväg med någon.
Som tidigare tipsade om, dela upp hagen så dem går i varsin hage men bredvid varandra, eller ta in dem en stund varje dag och ställ dem i varsin box bredvid varandra så dem får börja träna på det.
 
Om det finns möjlighet att ha fler hästar i hagen, så låter det som ett säkrare sätt att börja med.

Har varit med om att ta emot en 5-årig ponny till stallet som gått i hagen hela livet tillsammans med sin mamma. Den ponnyn var enligt dem som var med vid hämtning och transport lätt hysterisk hela färden till nya stallet. Separationen från mamman/flocken blev antagligen ett trauma.

Efter två dagar så lugnade ponnyn ner sig då hon hittade en ny häst att knyta an till. Ett äldre snällt och tryggt ponnysto. Hon blev som ett klister på det äldre stoet. Så i slutänden var det mer som om "trygghetsindividen" hade ersatts av en ny. Dock så gick det lite enklare att dela på dem då det äldre stoet inte hade samma separationsproblem, vilket i sin tur säkert hade en viss lugnande inverkan på den yngre. Men ponnyn mådde inte bra de stunder de var ifrån varandra, även om hon inte sprängde hagen. Det blev dock bättre med tid och invanda rutiner.
 
Om dem inte ens klarar av att vara i separata boxar bredvid varandra måste du börja där innan du börjar gå iväg med någon.
Som tidigare tipsade om, dela upp hagen så dem går i varsin hage men bredvid varandra, eller ta in dem en stund varje dag och ställ dem i varsin box bredvid varandra så dem får börja träna på det.

Får se om jag kan dela upp hagen. Misstänker att jag oavsett måste försöka locka in lite fler personer till att jobba med det här. Inte precis den roligaste radannonsen att sätta in kanske men ska höra runt i bekantskapskretsen och se om någon kan förbarma sig över oss. Det är ju jättefina hästar egentligen (tycker jag i alla fall) men svårt att rekrytera folk när de inte kan ridas än.

Hur gamla är hästarna?

Alla är över 15. Ston. Tror att de har gått tillsammans i 5-10 år.

Om det finns möjlighet att ha fler hästar i hagen, så låter det som ett säkrare sätt att börja med.

Har varit med om att ta emot en 5-årig ponny till stallet som gått i hagen hela livet tillsammans med sin mamma. Den ponnyn var enligt dem som var med vid hämtning och transport lätt hysterisk hela färden till nya stallet. Separationen från mamman/flocken blev antagligen ett trauma.

Efter två dagar så lugnade ponnyn ner sig då hon hittade en ny häst att knyta an till. Ett äldre snällt och tryggt ponnysto. Hon blev som ett klister på det äldre stoet. Så i slutänden var det mer som om "trygghetsindividen" hade ersatts av en ny. Dock så gick det lite enklare att dela på dem då det äldre stoet inte hade samma separationsproblem, vilket i sin tur säkert hade en viss lugnande inverkan på den yngre. Men ponnyn mådde inte bra de stunder de var ifrån varandra, även om hon inte sprängde hagen. Det blev dock bättre med tid och invanda rutiner.

Rutiner är något jag jobbar med att få in också. Just nu består de dock mest av att jag kommer in i hagen och ryktar dem var och en, samt tränar med grimma och ledning. Bara så att de kommer in i att bli hanterade varje dag och slutar förknippa grimma med separation.


Tackar alla som tipsat om att släppa ihop dem med en större flock! Har funderat på detta fram och tillbaka men varit orolig och nojig. De har ju en väldigt fast dynamik mellan sig och jag har fått hjärnspöken om att det skulle bli mer konflikt än trygghet för dem. Det är inget jag kan ordna idag men ska leta runt efter möjligheter. Det blir definitivt lättare än att sära på dem i olika stall i flera månader.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 985
Senast: Mabuse
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 130
Senast: super
·
Hundavel & Ras Jaha, då var det dags för min egen rasvalstråd! 😊 Varning för liten uppsats! Har kikat runt på forumet här ett tag, men nu vill jag ta...
2
Svar
34
· Visningar
4 272
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 219
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp