separerade föräldrar, vad är bäst för barnet?

laeikinois

Trådstartare
utan för mycket detaljer blir det nu.....

jag har ett barn på 8 månader, barnet bor hos mig och träffar pappan då och då. nu vill han helt plötsligt börja ha barnet några dagar i veckan, vilket jag är ytterst tveksam om.

MEN, jag vill veta, för detta är mitt första barn och jag har ingen i min bekantskapskrets som har haft en liknanade situation att fråga så jag vill veta vad som är bäst för barnet? när kan man börja ha barnet några dagar var? hur intruducerar man ev barnet till ett sånt liv och när är bäst? hur kan barnet påverkas? annat att tänka på, m.m m.m.... jag vill veta ALLT och berätta gärna era situationer, länka till bra sidor om ämnet så jag kan få en bättre grund att stå på hur jag ska handla i detta.

inget är spikat å klart, långt därifrån, men jag vill veta mer i ämnet.

tack på förhand!

Sv: separerade föräldrar, vad är bäst för barnet?

Ju mindre barn, desto kortare perioder med umgängesföräldern. Det är en bra tumregel. Att låta barnet redan nu börja bo några dagar hos pappan, tror jag är lite tidigt. Ni får öka tiden successivt ett bra tag. Det bästa är väl om pappan kan vara med barnet hos dig, utöka tiden efter hand, sen ta med sig barnet några timmar osv. Sen beror det ju väldigt mycket på hur tryggt barnet är med sin pappa - är barnet tryggt så går det ju att gå fortare fram så att de kan övernatta hemma hos pappan.
Men jag vill inte ge några tidsramar, för det är utanför min kunskap.

Ju mindre barn, desto kortare perioder med umgängesföräldern. Det är en bra tumregel. Att låta barnet redan nu börja bo några dagar hos pappan, tror jag är lite tidigt. Ni får öka tiden successivt ett bra tag. Det bästa är väl om pappan kan vara med barnet hos dig, utöka tiden efter hand, sen ta med sig barnet några timmar osv. Sen beror det ju väldigt mycket på hur tryggt barnet är med sin pappa - är barnet tryggt så går det ju att gå fortare fram så att de kan övernatta hemma hos pappan.
Men jag vill inte ge några tidsramar, för det är utanför min kunskap.

precis det som du skriver har jag hört också, så det känns skönt att höra från någon annan så det inte känns som om jag har fått något om bakfoten.;)

kl.
men fler får gärna skriva!:)

Jag kan väl tillägga att när vårt äldsta barn var litet så veckopendlade maken till jobb och han fick ägna typ första dagen varje helg åt att dottern skulle känna igen honom... Kortare stunder och ofta är bättre, om man har möjlighet att välja. Det hade vi inte då...

Min pappa gjorde likadant, mitt första minne är hur han kommer hem och min mamma blir jätteglad och jag är skiträdd för honom.

Jag skulle rekommendera att ni kontaktar familjerätten för att få hjälp att lägga upp umgänget på ett sätt som passar barnet bäst. Där ni får klargöra vad ni har för mål och sedan får hjälp att nå dit. Man måste inte vara osams för att ta hjälp av dem.:) Där kan även utbildat folk som ska se till barnets bästa förklara för er båda varför ett visst tillvägagångssätt är lämpligt. Jag kan förstå att pappan vill ha barnet mer helt på en gång, men han kanske behöver hjälp att förstå hur barnet upplever världen just nu och vad som är bäst för just barnet.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 693
R
Gravid - 1år I dag var min man och jag och gjorde ett tidigt ultraljud, då vi ville se om allt såg bra ut med "vårt lilla Pyre" (jag är i v. 7). Vi... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 569
Senast: julgrisen
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 377
Senast: Johanna1988
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
11 858
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka