Separerande hovvägg + lera

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Graendal
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 052
G

Graendal

Min hästs hovvägg har sen ett missförstånd i somras, då hon gick någon vecka för länge innan verkning, haft problem med att hovväggen håller på att separera från hoven. Jag gör rent hovarna ofta, hon är verkad med (5-6 veckors mellanrum på sistone och jag har följt rådet att skrubba hovarna med ättikssyra för att desinficera. Men nu när det är blött ute har hon ju konstant lera, smågrus osv i hovarna, vilket trycker upp innanför hovväggen och det måste ju förvärra enormt.

Tips..? Tänkte ringa hovslagaren och be om råd imorgon, men någon här kanske har några erfarenheter? Skulle det hjälpa att sko henne? Jag har funderat på att köpa barfotaboots, det kanske vore smart att ha såna nu?

Tack! :bow:

Sv: Separerande hovvägg + lera

Hästen kanske inte kan gå oskodd utan behöver skor.Har den alltid varit oskodd eller har den haft skor förr?

Har inga tips förutom att ringa ut en hovslagare snabbast möjligt.
De jag vet som haft detta har blivit bra när de fått skor på sig kan nämnas.

Hon har varit oskodd till och från de senaste fyra åren. Det har funkat utmärkt i övrigt..

Jag blev av en person avrådd att sko nu, eftersom det gör att hovväggen inte växer i samma takt som resten av hoven och att de glider ifrån varandra pga det. Stämmer det? :confused:

Du kan packa jodopaxindränkt bommul i "hålen", dels stoppar det skit från att komma djupt in, dels är det bakteriehämmande. Gör rent från grus/sten varje dag, och byt bommull när den börjar krypa ut eller minst ett par ggr/vecka. Låt hovslagarn göra det första gången (om han anser det lämpligt) så det blir ordentligt "utskuret" och rengjort!

Min hovslagare har gett mig order om att göra så, men min häst har bärrandsröta (eller rötan har avstannat i de hål där jag packat bommull, men tyvärr har nya hål uppstått på andra ställen *suck*) Jag kommer dock låta sko så fort hovis ger klartecken, men just nu finns inte tillräckligt material att spika i fram, eftersom hålen sitter precis där sömmen skall sitta... typiskt

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka