Ser ni bogskav på andras hästar?

snigelfarmor

Trådstartare
Ja, tänkte höra om ni har sett nån skillnad förr o nu på skav av täcke?

Är bogskavet nästan borta nu iom. bogveck på täckena och bokskydd?
Min har bogskav trots bogveck och bogskydd, men ändå lite mindre tack vara bogskyddet detta året.

När jag tävlade ponny så var det bara de dyra ponnyerna som hade täcke, mamma lät inte mig köpa täcke till min rakade ens. Vi tog in honom lite tidigare om det regnade (skåning) bara :(

Jag kompenserar för det nu så nu har Donna 7 täcken :p och 4 olika benskydd! :D

Sv: Ser ni bogskav på andras hästar?

Ärligt talat så hatar jag bogveck. Alla 3 hästarna har täcken under vintern (2 mer eller mindre dygnet runt eftersom de är klippta) men vi har Aldrig haft problem med skav! Varken före eller efter bogveckens tid, köper utan om man lyckas hitta några. Däremot tycker jag täckena blir fladdriga och drar sig bakåt pga dessa j***a veck.
Men det är ju min åsikt, just för våra hästar, kallblodstravare kanske ska tilläggas om nån undrar.

mina glider med bak, jag tror det är därför hon får skav faktiskt. manken tar emot när bogen ska röra sig..Kanske blir bättre om man hade haft ett halvhalstäcke? /j

Håller med till fullo!
Bogvecket förvärrar bara passformen på täcket, dessutom sitter de flesta bogveck för långt bara för att de överhuvudtaget ska vara till någon hjälp.

snigelfarmor skrev:
Ja, tänkte höra om ni har sett nån skillnad förr o nu på skav av täcke?

Är bogskavet nästan borta nu iom. bogveck på täckena och bokskydd?
Min har bogskav trots bogveck och bogskydd, men ändå lite mindre tack vara bogskyddet detta året.

När jag tävlade ponny så var det bara de dyra ponnyerna som hade täcke, mamma lät inte mig köpa täcke till min rakade ens. Vi tog in honom lite tidigare om det regnade (skåning) bara :(

Jag kompenserar för det nu så nu har Donna 7 täcken :p och 4 olika benskydd! :D

Jag har märkt att många hästar har bogskav, Lukas har klarat sig fin fint tills hans mamma (jag) kom på att köpa Rambos Stable Rug 400 gr innetäcke. Satt lika bra som alla andra Rambotäcken.

Men när det kom på posten blev jag förvånad att ett så dyrt täcke inte hade glatt foder invändigt men tänkte att jag aldrig varit missnöjd med HW förut så det fick gå...

Tog tyvärr itne alltför länge innan han hade bogskav, satt då ett bogskydd men då fick han skav av bogskyddets spänne :confused: Suck, så nu kör jag med insulator stable men nästa gång blir det nog ett Rambotäcke igen men aldrig ett utan glatt foder...

Nåja man lär så länge man lever!!!

Flera hästar i vårat stall har bogskav, de har nästan alla täcken med bogveck.

~Ingrid

Ser hästar med bogskav. Min hade också förr men sen jag skaffade mig Horsewares täcken (använder bara dessa) så har hästen inte ett spår av något skav.

Min häst får skav oavsett om det är med eller utan bogveck om täcket inte passar 100.. ;)

Min häst börjar få skav tror jag. Hans päls är skabbig där nu :p

Min har knappt några skav trots intensivt täckande:o

Pålle har nästan uteslutande bucastäcken på vinterhalvåret, men i vinter när det varit så milt har han haft ett eventtäcke på sig, det också utan bogveck, som gett lite skav, men inte lika mkt som på de andra i stallet som har bogveck på sinahästar!

Jag har också noterat att hästar fått mer bogskav sen bogvecken,men nu sitter de längre bak än förrut, och bogskydd är ju inget att hurra för heller!

Min pålle får ändast skav nar han har täcke med bogveck. Han går just nu med ett vintertäcke med bogveck, med ett stalltäcke med typ.. fleecefoder. Inte glatt alltså. Inga skav alls. När vi tar bort innetäcket kommer han dock få skav av bogvecken igen..

Mina hästar har inga bogskav trots täcke både ute och inne. Jag har täcke med bogveck på ena innetäcket på ena hästen, inga skav. Bogvecken sitter där de ska, vid bogen och inte vid frambenet.
Den andra har utan bogveck (horseware) och får aldrig skav.

Har ett täcke som ger lite skav och det är mitt 400g innetäcke, det är så tungt så det åker bakåt lite när hästen lägger sig ner och då sitter det tight. Men det har hon bara när det är riktigt kallt i stallet, så det brukar sällan hinna bli skav då.

Lösningen på skav är bra täcken. Horseware med normal bog (ej halvhals) har aldrig lämnat ett skav på någon av mina hästar. Har både ute och innetäcke. Sedan har jag ju andra täcken med, som inte skaver, men de sitter också bra.

snigelfarmor skrev:
mina glider med bak, jag tror det är därför hon får skav faktiskt. manken tar emot när bogen ska röra sig..Kanske blir bättre om man hade haft ett halvhalstäcke? /j

I min erfarenhet så ligger täcken med halvhals ofta bättre i bogen - ja - men det beror ÄNDÅ på hästens form och täckets form i relation till det, tyvärr. Brukar säga att hitta ett täcke som passar den individuella hästen är som att hitta jeans till sig själv om man är kvinna :smirk: Men när man väl hittat det - ja då behövs inga mankemanger för att undvika bogskav, då funkar det.

ang bogskydd tycker jag det bara blir ytterligare en grej som sitter och spänner över bogen. har man ett väl passande täcke behövs inte bogskydd, och inget skav uppstår.

har inga bogskav problem på min häst alls, inte övriga i stallet heller, men det har som sagt helt att göra med hur täcken passar på hästen: samt att ha några täcken att varva med hjälper MYCKET också - dvs inte gå i samma för länge utan varva med andra några dagar, byta till nästa, osv....

Min får skav av ALLT! Iaf förra vintern, i år har vi sprayat med gnalsspray och varierat oss med bara täcke och ibland med "sport-bh" under. Förra vintern fick han iaf skav på bogen, av tyglarna, av sadelgjorden, på manken, på flanken (trots att jag inte hade något där ;) ) Hopplöst :p

misan skrev:
Ärligt talat så hatar jag bogveck. Alla 3 hästarna har täcken under vintern (2 mer eller mindre dygnet runt eftersom de är klippta) men vi har Aldrig haft problem med skav! Varken före eller efter bogveckens tid, köper utan om man lyckas hitta några. Däremot tycker jag täckena blir fladdriga och drar sig bakåt pga dessa j***a veck.
Men det är ju min åsikt, just för våra hästar, kallblodstravare kanske ska tilläggas om nån undrar.

Möjligt att bogveck är dåligt på det sättet, men har man "riktiga" bogveck som går ända upp, så underlättar det för hästen att röra sig fritt. Bogarna blir mera låsta av ett "vanligt" täcke upplever jag.
Jag upplever dessutom att de med bogveck ligger mera stilla och följer hästens röreles bättre än vad de utan bogveck gör.

Det förvånar mej lita att nästan alla hästar jag ser har skav av täcket. Inte bara på bogen! :eek:

Min häst har täcke dygnet runt. Och det är verkligen inte det dyraste man kan tänka sej. Men inget skav.
Kan det bero på formen på hästen eller hur dom rör sej?

:confused:

Min häst är väldigt bred framtill och får bogskav bara hon tittar på ett täcke. OM bogvecken sitter på rätt ställe blir det inget skav, MEN hur många täcken sitter de rätt på? Jag tycker det vimlar av täcken men för korta bogveck eller med vecken alldeles för långt bak. Då gör de ingen nytta alls, men när de sitter rätt är de väldigt bra. (tur att min häst sällar behöver täcke)

Asså vissa bogveck måste ju vara helt värdelösa, inte för att jag provat men det ser så ut ju :o
Hästhalsen är rund o avlång, bogarna mer kantiga (triangel = bogspetsarna o manke) så det är ju svårt att sy något som passar just däröver, samt att hästen gärna rör sig ganska mycket.
För att ta några teoretiska exempel :D
Här har man ju figursytt runt halsen, satt spännena högt (mer rörelse frihet) och gjort veck för bogarna.
Här har ju bogvecken dragits ut o täcket ligger tight över bogen iaf :crazy:
Här kan man ju fundera vad bockvecket gör för nytta.
Här ser det ganska bra ut med höga bogveck som sitter just vid bogen :) samt att täcket är tight runt halsen.

/Lisa

Senast ändrad:

Jag tycker problemet är att så många täcken är sydda så de hamnar lågt, långt ner på bogen. Jag har ett sådant och det ger speciellt stoet skav snabbt.

Jag tycker att det beror lite på vad fodret är gjort i för material. Är det blank och halt så slipper vi bogskav, men är det typ fleece eller annat lite grövre tyg så slits pälsen direkt. Det är ju bara att kolla hur mycket hår som fastnar i ett grovt tyg jämfört med ett blankt. Sedan tycker jag att det funkar bättre med täcken som sitter åt lite högre upp på halsen så de inte glider ner för långt och hamnar på bogarna. Alltså: blankt foder och hög hals! Rambotäckena är bra!

Hej!

Min tjej får skav av nästan alla täcken...

Bogskydd, bogveck, glatt innertyg i bogen, hon får skav iaf. Det värsta är täcket hon får skav på rumpan av också..

Fast min tjej får förstås skav av ridstövelkanten när jag rider barbacka, hon får skänkelskav av en lugn tur i skogen och har alltid skav brevid munnen av bettet. Är inte grimman "fodrad" får hon skav av den med, så hon e lite känslig för skav, skulle man kunna säja..

/ Lavinia, som skulle vilja kunna packa in ponny i bomull så allt skav försvann..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Somna in hemma
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Tillbaka