Ser skillnaden!

IngelaH

Trådstartare
Ja, jag är då ganska nyligen styrd in på barockridning á la AR á la BB. *S* Jag har varit på två helgkurser, en för MH och en för en av hans elever H.

Själva "utbildningsfasen" går att läsa här... *S* http://w1.192.telia.com/~u19215171/timadbjuni03.htm

030614, Lördag - "Navelskådning"
030628, Lördag - Det där kan bli något...
030629, Söndag - Blir ingen rysk balett..

Nu har det gått fyra veckor sen första kursen snart. Tima har haft lite tomtar på loftet nu och BLÅVÄGRAR att gå åt något annat håll än vårat "dressyrgärde". Eftersom jag har en ryggmärgsskada och har lovat neurokirurgen som skruvade ihop mina halskotor för några år sen, så låter jag henne vinna, lite för lätt kanske. Så det blir gärdet.

På gärdet är det skritt, trav, tempoväxlingar, flytta fram- och bakdel, samt olika böjningsövningar. På MH-kursen var det flera som red på kapson och stång och MH förordade det på många hästar som gärna är höga och spända i nacken. Jag provade stång tisdagen efter MH's kurs och blev glatt överraskad. Jag har även provat helt kandar en gång, men där är det jag som tappar lite på att jag måste träna lite mer med dubbel tygelfattning. Men jag har bara provat detta en gång med varje som sagt och rider i övrigt på vanligt tvådelat tränsbett.

Innan kurserna hade jag problem att få Tima att bibehålla den låga formen. Hon sprang gärna ifrån arbetet och spänningar skapades både här och där. Men nu när jag verkligen har jobbat med tempot, så börjar Tima verkligen bibehålla formen och det känns verkligen rätt för oss.

Härom dagen hade jag hästmassör ute hos Tima. Jag har nämligen haft gnagande känsla om hennes nacke, då jag har haft problem i ena varvet. De flesta har bara sagt att det är en dålig vana och att det kommer med rätt ridning och konditionsökning. Men massören hittade en del spänningar i bogarna och högt uppe i nacken. Igår KÄNDE jag verkligen att massagen i måndags gett resultat och jag försöker även stretcha i sidorna från marken dagligen. Tima böjer sig gärna i hals och sida nu. H försökte hjälpa mig med det första kursen. Men då var INTE Tima mottaglig. Massören kommer på återbesök nästa torsdag.

Nästa helg kommer H igen och då ska det bli kul att höra om HON ser någon skillnad, eller om det är jag som inbillar mig. Jag känner i alla fall att jag har hittat hem.

Ni får väl följa oss i vår riddagbok om ni är nyfikna.
banana.gif
 
Senast ändrad av en moderator:
Vad kul att det känns bra!
Du har inga rid-bilder som vi får se?
wink.png


Nirak
 
Senast ändrad av en moderator:
Jag väntar på bilder från MH-kursen

Så den som väntar på något gott... *S*

Men det är ju NU som jag känner skillnaden. Jag har förmodligen hovfotograf med mig på H-kursen nästa vecka oxå. Så sen får ni vänta, på det.
 
Re: Jag väntar på bilder från MH-kursen

då får du lova att lägga ut en hel hög med bilder!
smile.png


Nirak
 
Senast ändrad av en moderator:
Grattis till framstegen!

Var försiktig med stånganvändningen bara! Att endast rida på stången innebär att allt det arbete som vanligtvis görs med träns eller kapson, t.ex. böjning, måste skötas med sitsen. Jag tycker att du gör helt rätt som håller fast vid tränset såhär i början.

Ett tips för att träna ridning på dubbla tyglar är att sätta fast ett extra par i nosgrimman och så kan du träna på att bara hålla i fler tyglar och rida på tränstygeln som vanligt. Jag tycker själv att det är oerhört mycket enklare att rida med tre tyglar i vänster hand (båda stångtyglarna och vänster bridongtygel) och bara höger bridongtygel i höger hand. Det blir totalt kaos för mig med 2+2 = ingen möjlighet att korrigera tyglarnas längd känns det som
tongue.png
.

Detta med två tyglar kan du ju träna på i skogen och i dressyrarbetet. Men man BEHÖVER inte rida på kandar bara för att man vill rida enligt den akademiska ridkonstens principer. Det funkar bra med tränsbett också.

Anneli
 
Senast ändrad av en moderator:
Stång o kandar

Nepp, jag vet. *S* Man kan rida med den utrustning som ryttare o häst trivs med. Men nu var det ju det att just den dagen jag testade stången gick hon fantastiskt BRA! och jag fick sitsen att funka. Men det är inte alla dagar som jag får sitsen att funka som den ska, det beror på hur trött jag är i övrigt, med tanke på min ryggmärgsskada.

Att jag provade med kandaret beror på att grunden att rida hästen i böjning och låg, ju bör ske på tränsbett eftersom du säger att böjningen blir svår att reglera genom stången.

Jag kommer fortsättningsvis främst inrikta mig på att rida med tränsbett ett tag till och ta stången nån gång emellanåt som variation och koll för att se hur "utvecklingen" går. Jag kommer förmodligen ha stång på H-kursen nästa helg, så hon får säga vad hon tycker. Jag kommer ha vanligt tränsbett med om det skulle vara HELT åt skogen.
 
Re: Stång o kandar

Hej! Är lite nyfiken på hur du menar: "...ta stången nån gång emellanåt som variation och koll för att se hur "utvecklingen" går."

Vad är det du skal kolla och hur?

Ett annat bra tips för stela och höga nackar är föresten grimma! I vissa fall kan orsaken till den höga och stela nacken vara dålig ridning i olika former. Risken att omedvetet dålig ridning maskeras för den ouppmärksamme är mycket mindre med grimma då hästens frihet att reagera på ridningen är nästan obegränsade.
 
Re: Stång o kandar

Hej! Är lite nyfiken på hur du menar: "...ta stången nån gång emellanåt som variation och koll för att se hur "utvecklingen" går."

Jag känner mest ryttare och instruktörer som har ett mer försiktigt förhållande till stången än vad som är normalt idag. Gröna ryttare och gröna hästar får inte rida på stång. Träningen sker inte på blank stång utan möjligen på stång och kapson. De anser att hästen ska kunna mycket mer än bara skolor och lite halva steg innan man kommer på tanken att rida på stång. Och ryttaren ska definitivt vara väldigt balanserad och medveten om sin egen kropp innan skarpare betsling används.

De använder också stången för att just kolla utvecklingen. Är det något som man inte klarar av att göra på stång ser man ofta vad det är som saknas i utbildningen. Blank stång anses vara ett verktyg som man rider enbart de rörelser hästen behärskar på.
Blank stång på enhandsfattning ansågs som det slutgiltiga målet när den akademiska ridkonsten kom till Sverige och det är väl där dessa människor har kvar sitt tankesätt. Träningen sker som sagt alltid på träns- eller kombinationsbett.
De flesta vet jag har fått detta från Bent en gång i tiden.
 
Re: Stång o kandar

Ett annat bra tips för stela och höga nackar är föresten grimma!
JA, grimma. Min favoritutrustning, duger till allt. Jag rider alltid in alla mina hästar i grimma. De flesta anser mig lätt tokig.
 
Re: Stång o kandar

Min fråga var visserligen främst ställd i pedagogiskt syfte, men...kraven på ryttarens balans och kroppsmedvetenhet är egentligen lika stora vad man än har satt tyglarna i, det är främst med balans och kroppsmedvetenhet man manövrerar sin häst. Att vara försiktig kan vara bra, tyvärr övergår det ofta i ängslighet, och skärpan den sitter i rytarens huvud och hand snarare än i utrustningen. Jag går med på att enhandsfattning är ett mål, med vilket bett det än må vara, men inte att stångbettet skulle vara ett mål, det är endast ett medel. De du refererar till må ha fått sina idéer från Bent en gång i tiden men det stämmer inte riktigt med den verklighet jag upplevt på plats.

Någon som behöver fråga om hur man använder stång eller varför tjänar nog på att vänta lite med att använda stångbett. En grön ryttare eller en grön häst hamnar dessutom sannolikt mycket sällan i en situation då de är betjänta av ett stångbett, det är rätt men ändå att se det ur fel vinkel. Att tala om stångbettets plats i termer av erfarenhet förstärker den omotiverade hierarki jag har funnit i hästvärlden där utrustning och olika övningar verkar symbolisera status och erfarenhet oavsett om de begrips eller ej. I jantelagens anda slutar nybörjarna då att tänka och förstår sedan fortfarande inte i vuxen ålder, trots ett helt liv i sadeln, vad de olika utrustningsdetaljerna har för funktion.

Jag vill att man skall se till varje enskilt betts funktion och gämföra det med ekipagets behov, inget annat.

Har man problem med böjning via sits märks det tydligare med till exempel stångbett eller grimma istället för med bridong eller kapson. Har man problem med hög nacke märks det tydligare med till exempel tränsbett eller grimma istället för med stångbett. Att bara rida rörelser hästen behärskar med blank stång är för generellt. Det beror på vilka rörelser det handlar om, vilken sorts stång man använder, hur man sätter tyglarna i stången och hur man håller i tyglarna. Gueriniere med flera generaliserade till exempel inte på det sättet, tvärt om.

"...det är inte bettet, utan ryttarens konst, som gör hästen lätthanterad." William Cavendish, hertig av Newcastle

Misstänker på något sätt att jag egentligen håller med dig när det gäller den allmänna inställningen, "Zora", men inte i detaljerna.
 
Re: Stång o kandar

Duger til allt? Hm, visa mig det och du har en ny elev!
 
Re: Stång o kandar

Jag visar dig gärna. Men tror att du kan hålla dig inom familjen och använda min instruktör i stället. Hon är jättebra och passar oerhört bra ihop med med min använda grimma till allt vana. Du kan ju följa med henne hit någon gång vet jag, jag finns ganska nära där ni har era hästar.

Om det nu var hantering av hästar som du tänkte på, och inget mera kinky? För där så använder jag INTE grimma.
 
Re: Stång o kandar

Hehe, du kommer tycka att jag är "störtlöjlig" (favorituttryck ur djungelboken)

Jag är en gammal dresyrmupp i den obligatoriska ridskoeleandan och där har alltid målet och drömmen varit att kunna rida hästen på kandar/stång. Jag har alltid haft motvilja till skarpare bett än tränsbett. De travare och den arab jag red in eller ridutbildat, har jag aldrig använt annat än vanligt tränsbett, martingal och gummisnodd vid nödfall. Men drömmen har varit att någon gång komma till "slutmålet" kandarridning.

Så kom hästolyckan som höll på att ända mitt liv, eller sätta mig i rullstol. Cilla o Markus lyckades dra mig upp ur dyn och slänga upp mig på Cillas Mazal. De började då informera mig lite om akademisk ridkonst, där som du säger stången o "kandarridningen" är ett medel och inte ett mål.

Nu när jag har egen häst, och efter två år kommit så långt att jag börjat rida för instruktör i akademisk ridkonst och det går bra och är JÄTTEKUL!!! Då vågar jag börja experimentera för att kolla vad jag och Tima trivs bäst på. Men som sagt... för mig är FORTFARANDE ett av mina mål att rida häst på stång/kandar.

Jag red Tima mkt på repgrimma förra året efter centrerade ridkursen som gav mig jättemkt också. Likaså i våras när jag hade en svacka i mitt mod, då red jag tima på en liten fyrkant på stallbacken i repgrimma. Tima är jättelyhörd och gör vad jag begär med mikroskopiska hjälper. Det gäller bara att jag vågar slappna av och lita på min häst.

Markus återupplivade några av minnena från centrerade ridkursen i fjol faktiskt. Så jag känner att AR och CR är rätta medicinen för mig, min kropp, mitt mod och min ridning. Bättre kan jag nog tyvärr inte förklara...

Men från att ha sprungit med rollator, till första gången jag satt på häst igen två lektioner, innan jag åkte på helgkurs i "vanlig dressyr" och fick beröm för min ridning... Till dess att jag skaffade egen hsät, blev nertryckt i skorna pga att hästen blev svårriden pga lite felkonstruerad foderstat, till idag i nytt stall, med instruktör och en pigg, rund och glad häst, kan det bara bli bättre. Varje litet delmål som jag räknat upp nu, trodde jag var SLUTMÅLET och att det inte kunde bli bättre. Men nu vet jag...

Detta är första dagen på resten av ditt liv, gå ut och gör något vettigt av den!
bounce.gif
 
Senast ändrad av en moderator:
Re: Stång o kandar

Jag gör precis tvärtom vad det gäller betten...
Båda mina hästar arbetas för tillfället på stång, eftersom jag tycker att det fungerar bäst i nuläget. Men jag går ständigt tillbaka och känner efter hur det fungerar på ett vanligt tränsbett -det tycker jag ger ett kvitto på om arbetet på stång varit utvecklande.

Min kallblodstravare började jag att rida på stång väldigt tidigt, eftersom hon inte svarade för tränsbettet utan blev stark och hetsig, bara sprang iväg. Stångbettet bröt den onda cirkeln och hon lärde sig att följa bettet framåt-nedåt. Nu rider jag på tränsbettet med jämna mellanrum för att se vilken utveckling det har gett. Alla har vi olika vägar!
smile.png
 
Senast ändrad av en moderator:
Re: Stång o kandar

Jo grimma GÅR att använda till allT!
smile.png


Jag har använt grimmor i varierande storlekar till selar åt grisar i motsvarande storlek, en ardennergrimma har jag en gång haft som sele till en get. Har använt lädergrimmor som avbärar/verktygsbälte (nackrem runt midja och nosrem runt ena benet),. samt nu senast en föllädergrimma till att remma ihop min mantel och militärspade så att det blev ett bekvämt bärbart paket sist jag var på "lajv".

När ena bildörren var trasig "låste" jag med en fölgrimma samt en bit rep...

Ja möjligheterna är oanade!!!!

/Kung Tulle
 
Senast ändrad av en moderator:
Tackar, du o jag är nog på samma spår...

Tima kan bli "stark" emellanåt och lyssnar inte för fem öre. Det är också en av anledningarna, till att jag ville känna på stången. Men jag kommer köra tvärtemot dig, träns mest och som sagt var slänga på stången ibland för att "följa upp" utvecklingen.
bow.gif
 
Senast ändrad av en moderator:
Re: Stång o kandar

Ja precis så.
Grimman, den ultimata utrustningen. Kommer till pass i alla lägen.

Jag tror att jag skall ta och lägga en i bilen "utifallatt".
 
Gah!!! jag är så GLAD!!!!

Visst i denna hetta, kan man inte trimma hästen så värst... MEN!!!

På söndag är det H-kurs med Timatant

OCH det kuligaste av allt!!! Min "reservplats" till MH-kursen 10 augusti blev RIDPLATS!!!
bounce.gif
roflmao.png
bounce.gif


Tjoho!!! *aj, fick visst ryggskott, när jag försökte hjula*
biggrin.png
 
Senast ändrad av en moderator:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp