Seriös????

Mysaan

Trådstartare
Har en bekant som har en häst ute på annons. TYvärr hade hon ingen bra bild på hästen när annonsen lades ut så hon struntade i bild.

Nu har hon fått massa svar i stil med:

Hej! Har du bild på lilla xxxx? MVH

Detta och inget mer. INget namn på densom maila ingen info om mailare eller något alls.

Några av dem har hon ändå mailat tillbaks till och frågat vilka de är och vad de kan erbjuda hästen osv.

Till svar har hon då fått liknande svar:

Hej! Eftersom jga inte vet om jag vill ha hästen utan att se bild så får du skicka en sådan först. Mvh

Hur allvarligt ska man ta dessa spekulanter?

Sv: Seriös????

Finns många oseriösa människor och de förstör för de som är seriösa tuvärr. Skriv alltid i annonsen att mail undanbedes och att seriösa spekulanter är välkömmna att ring vid intresse.

Jag skulle inte ta sådana svar på allvar, skulle aldrig sälja min häst till någon som bara går efter utseendet.

Sånna som mailar så där är det bara att strunta i. Hoppas att hon har fått något seriöst svar som hon kan lägga ner tid på ist. De finns mycke rötägg här i världen

Du anar inte hur många korkade svar jag fått när jag haft min häst ute på annons och då har jag ändå ca 10 bra bilder på honom. Nä de är inte nöjda med bild - de vill ha video annars är de inte intresserade av att ens åka och titta. Jag har fått minst 20 sådana mail. Och jag har ingen möjlighet att filma. Nä - jag tar bara de på allvar som vill komma och se hästen live.

fast det är väl inget konstigt om folk frågar om man har möjlighet att skicka en video? att åka kanske 50 mil o komma fram o märka att den hästen inte alls va som sina förväntningar kan ju undvikas om man har tid att kanske filma en 5 min lång snutt...

dom flesta digitalkameror har ju filmfunktion och om man inte har ngn själv så är det ju inte omöjligt att ngn man känner har en man kan låna en liten stund. Det kan faktiskt underlätta för både köpare o säljare med en liten video.

jag har sålt häst nu och jag har fått massor av beröm för att jag mailat en liten videosnutt på hästen. och hästen blev såld ganska snabbt så fort en video fanns tillhanda :)

(fast har man absolut ingen möjlighet så är det ju en sak...men om möjligheten finns menar jag..)

Tror nog att du kan utgå ifrån att de inte är seriösa för är man seriös tar man telefonkontakt anser jag. Har inte sålt jättmånga hästar själv (3st) men blivit bombarderad av liknande mail där jag till en början skrev "uppsatser" om hästen i fråga till ingen nytta. De hörde aldrig av sig via telefon eller bokade provridning. Jag kan däremot förstå att de vill se en bild eller en video om de bor långt borta, har själv kört 35 mil för att titta på en häst som jag i fantasin redan hade köpt för den lät helt underbar. Det jag sedan fick se och provrida var något helt annat, så det gör jag inte om.

Jag skulle aldrig åka och titta på en häst om jag inte först visste en massa om den, bild är skitviktigt. En bild säger mer än tusen ord som ni vet!

Jag vill absolut se en bild för att veta om jag ens är intresserad öht. Varför slösa bort säljarens (och min) tid i onödan om jag sen upptäcker när jag ser den att den inte alls är av en ändamålsenlig modell för det jag ska ha den till?

Jag tycker snarare att det är oseriöst att inte erbjuda bild på det man säljer.

Nä - jag tar bara de på allvar som vill komma och se hästen live.
Fast när man åkt långt för att titta på ett antal hästar varav var och varananan är sååå långt ifrån den muntliga beskrivningen man fått känns video som ett måste, jag lovar.
Åkte en av gångerna 20 mil enkel resa för att fråga i stallgången om han brukar vara så tjock i benet. "Nää jag såg det igår, han fick nog en spark i hagen igår". Redan när hästen skrittas ut ur stallet ser vi att den markerar... Jaha tack för det. Kunde ni inte kollat hästen om ni ser att den är svullen i benet. Trodde de att jag skulle säga ja till en häst för 70 tusen om den inte går rent?
Tyvärr var inte detta enda gången... en annan gång åkte jag nästan lika långt för att titta på hen häst som var 167. Var den 157 så tog jag i. Den hade dessutom tappat en sko och var således halt.

Skulle jag igen behöva titta på häst är video ett mycket starkt önskemål. Titta på häst förlorar mycket snart sin charm. Det blir bara mest komiskt när man upptäcker den ena konstigare hästen efter den andra.

Ja häst letande är en rad av besvikelser. Har åk en del vändor jag med. En häst fick jag inte prov rida för att den var blöt i pälsen.??(var typ helt torr men det var nog nåt annat) En annan var så ömmfotad att den inte kunde gå, de frågade om jag kunde komma till baka om ett par dagar så kunde de skod den. det fixar man väl för fan innan man tar dit folk. Nån var halt och en annan hade reservationer. Och mankhöjde jugs det JÄTTE mycket om. En häst jag tittade på (skulle vara 160) Var mindre än min D-ponny!

När jag tillslut köpte häst var det på enbart video och bilder. Såg hästen ridas Live genom 3g. En seriös säljare som fixade allt jag bad om. Hästen skickades till klinik för röntgen och bes. Och jag pratade undertiden med vetrinären om vad han tyckte om hästen. Sen kom den på lastbil med en månads ånger rätt. Det smidiaste häst köp jag gjort. (och det bästa)
Så om ni vill sälja en häst till en serös köpare. se då till att vara en seriös säljare och tillhandahålla så mycket information som möjligt om hästen redan i annonsen.

Men man vill ju se en skymt av hästen först eller? Jag svarar inte ens på annonser utan bild.

KL*
Frågan från början var väl ändå inte hurvida det är rätt eller inte att vilja se en bild på hästen, -det vill nog alla.

Den typen av mail som du beskriver blir jag bombad av varje gång jag annonserar ut en häst, oavsett hur många bilder som finns i annonsen, och oavsett hur utförlig annonsen är.

"kan du berätta mer om din häst? Skicka fler bilder om du har."
// *****

Min uppfattning är att detta är sysslolösa typer som skickar ut massmeil. Bilderna vill de oftast ha till stallet.se eller liknande forum.

Är man seriöst intresserad ringer man eller skriver åtminstone ut hela sitt namn samt tel. nr. vid mailkontakt.

Jag slänger alla sådana mail direkt.

*kl*

Jag har full förståelse för att man vill se bild på hästen. Även om nu inte jag gjorde det när jag köpte min men men.

Det vi har reagerat på är att folk skickat mail där det bara står: Hej! Kan du skicka bild på lilla xxxx? Mvh

Inget namn på den som är intresserad ingenting alls utan bara dessa ynkliga ord.

En tjej som hon trots allt svarade på och skickade 1 bild till ville ha fler bild vilket jag kan förstår men dessutom blev hon nog tvugen att diskutera detta med sin man. :crazy:

Känns som att det inte alls var särskilt förankrat detta med hästköp hos dem.

Jag ser ingen som seriöst intresserad innan de har ringt.

En bra bild i annonsen säljer helt klart!
Men såna mail med "Hej! Skicka mera bilder" dem raderar jag direkt...

Tja, jag hade knåpat ihop ett standarssvarsmejl i stil med:

"Tack för att du hörde av dig. Jag håller på att ta fram rättvisande bilder av hästen, du får gärna berätta lite om dig själv och din hästhållning, så skickar jag bilderna till dig när de är klara.

Med vänlig hälsning
xxxxxxxx"

De som inte återkommer går liksom fetbort...

Jag tillhör dom som absolut vill se bild på hästen för att avgöra om jag är intresserad eller inte. Jag har varit med om flera besvikelser vad gäller exteriöra beskrivingar jag fått av säljare och vill nuförtiden därför gärna se objektet innan jag sätter mig och åker iväg. Jag har inget intresse av att åka (ofta långt) och provrida något som jag inte tror kommer passa till vad jag ska använda hästen till.

Men de svaren som din kompis har fått låter inte seriösa, det måste jag hålla med om.
Jag tycker att man presenterar sig och berättar vad man letar efter, vad man kan erbjuda hästen osv, om man är seriöst intresserad.

Det lättaste är ju att som hästspekulant göra samma som säljaren, författa ett standardmail där man beskriver sig själv, sin hästhållning, sina ridmål etc med kontaktuppgifter och vad man nu vill lägga med.

När det sedan är en intressant annons är det bara att slänga iväg sitt standardmail med några få ändringar. Lätt som en plätt och nog trevligt både för köpare och säljare - att slippa slänga bort tid på fel kontakter.

Jag skulle inte ens bemöda mig på att svara på mailet ens.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 471
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 615
Senast: MiniLi
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som... 2
Svar
24
· Visningar
5 516
Senast: Sasse
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 897

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka