Serverproblem.

Sorbe

Trådstartare
Jag tänkte bara fråga lite snabbt. Min bror åkte till New York i morse och kommer hem om en vecka. Han har lämnat båda sina hårddiskar på och de skulle behöva stängas av tycker jag. MEN, det är det att vi har en server som min dator är kopplad till för att kunna få internet till min dator (tror det är så, någon fattar väl?) och den stängs väl av om jag stänger av hans datorer? Kan jag annars bara ta internetsladden som är kopplad från internetuttaget i hallen till servern som förser honom med internet direkt till min dator och få internet så så jag kan stänga av hans datorer eller måste jag installera massa grejjs då?

Sv: Serverproblem.

Varför vill du stänga av hans datorer? Fråga först om det är okej. Jag hade blivit tokig om någon stängde av min burk utan att fråga!

Förstår inte hur du menar att ni har delat ert internet. Om det är en router spelar det ingen roll om hans dator är på eller ej. Däremot, om du får din anslutning via hans dator måste den vara på för att du ska kunna surfa.

Hur som helst, fråga innan du stänger av något! Bror din kan säkert förklara för dig.

Vad har ni för typ av internet? Det bästa är ju om du testar ta internetkabeln från servern till din dator direkt utan att stänga av den. Om det inte funkar så är det bara att sätta i den i servern igen och stäng inte av den, annars stäng av :)

Jag skulle gärna vilja ha en klarare bild av hur det ser ut. Skulle du kunna rita en paint-bild där du ritar sladdar, datorer och andra komponenter? Bor han i lägenhet där internetsladden sitter ovanför dörren eller däromkring?

För övrigt så Bör det fungera att sätta in sladden i din dator om du ändrar MAC-adressen till samma som han har på nätverkskortet där internetsladden går in.
Annars så ska en dator klara av att stå på långt längre än en vecka. Slå av skärmen om den inte redan är av och surfa på du!

Varför ska de stå på dygnet runt i en vecka och bara dra ström för? Därför vill jag (och min mamma, som BETALAR HYRAN OCH ELEN) stänga av dem.

Okay, det rör sig alltså om en lägenhet och du vill inte låta datorerna stå på.
Behöver fortfarande veta vad internetsladden sitter i, i båda ändar.

För typ av internet? Nu kommer vi till sånna där grejjer jag har noll koll på. Vi har iaf BBB (behöver du säkert inte veta), kommer ur ett uttag i hallen via en sladd till hans server inne i hans rum, från mitt rum går en sladd till hans server så jag 'åker snålskjuss' på internet därifrån så att säga.

Fast datorer är väl som bilar, ju längre man kör dem desto mindre bensin drar dem. Samma sak för datorer ju längre de står på desto mindre el drar dem.

Men det är bara så, det är en sladd som sitter stenhårt fast i ett internetuttag i hallen, går in till hans rum, sitter fast i den lilla gråa lådan (servern), längst ut på kanten, 5MDI står det där den sitter fast i, några hack åt vänster sitter min sladd fast, där det stod något med X2 och sen går den in i mitt rum och sitter fast i min hårddisk.

Be honom betala för den el han förbrukar. Det finns elmätare som man kan sätta i vägguttaget mellan uttag och stickpropp. Enkelt fixat.

Själv hade jag blivit mer än lovligt förbannad om någon fipplat med mina datorer och hårddiskar.

Och? Vi vill inte ha datorerna på helt enkelt, är det så svårt att acceptera?

Vi har fått stänga av dem tidigare, jag ska ringa honom senare, det är ju knappast så att han inte kan säga att vi inte får stänga av dem. Han har typ bara internet och något mer uppe som är enkelt att starta upp sen. Det är ju inte direkt att jag sliter ut kontakten i väggen, jag stänger ju av datorn som man ska. Han hade bråttom till flyget i morse och försov sig skulle jag tro, därför han inte stängde av.

Förstår att an inte vil ha datorer på.. Finns inget mer störande moment... man vet att den står där och drar strm (för den drar ju faktiskt mer än om den skulle vara avstängd)
Dessutom är de ju de där med brandrisk...

Okay, det låter som om det ska fungera att stänga av hans dator då sladden verkar sitta i en s.k. router alternativt modem.

Annars vore det väldans konstigt. Har ni provat förut med hans datorer avstängda?

Senast han stängde av sin dator var väl när vi flyttade hit, sådär 7 år sen.
Jag ska prova senare!

Gör det! Utifrån vad du beskrivit så finns det ingen anledning till att hans dator är nyckeln till internet iallafall. Lycka till!

Men det är bara så, det är en sladd som sitter stenhårt fast i ett internetuttag i hallen, går in till hans rum, sitter fast i den lilla gråa lådan (servern), längst ut på kanten, 5MDI står det där den sitter fast i, några hack åt vänster sitter min sladd fast, där det stod något med X2 och sen går den in i mitt rum och sitter fast i min hårddisk.

Då låter det som att det är en router och inte en server. Då borde du fortfarande vara uppkopplad även om hans datorer är avstängda.

Sedan kan det ju vara så att någon av hans datorer fungerar som server, därför är den alltid på. Annars kan man ju inte komma åt det som ligger på den.

Om jag hade haft uptime på 7år på min server hade jag slagit ihjäl den som stängde av den :P.
Vad står det mer på den gråa lådan?
Hehe och sladden sitter säkerligen inte fast i din hårddisk utan i din dator :P.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

IT & mobiler Jag håller på att bli totalt tokig här. Jag har en dator och en router. De har fungerat bra ihop och jag har helt automatiskt kunnat...
Svar
8
· Visningar
2 683
Senast: aiquen
·
IT & mobiler Jag har hamnat i ett ekorrhjul när jag ska hjälpa min åldrige far att få ordning på hans iPad... Han fick den för tre år sen - inte... 2
Svar
26
· Visningar
1 744
Senast: Elementary
·
Övr. Katt I början av juli lämnade vi våra båda katter till en vän på en skärgårdsö när vi åkte på semester. När vi kom tillbaka efter tre veckor...
Svar
12
· Visningar
3 711
Senast: MJLee
·
Äldre Jag och min sambo har tagit in en inneboende. Killen flydde från sin hemort pga. att han var förföljd och jagad. Hurvida detta är... 3 4 5
Svar
84
· Visningar
12 541

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka