Bukefalos 28 år!

Servicehund - regler?

-Catherine-

Trådstartare
Jag undrar om det är ngn här som vet vad som gäller för utbildning av servicehund?

Får vem som helst köpa en valp och utbilda själv? Släpa med den överallt (butiker, apotek, sjukhus etc) och hävda att "den är under utbildning till servicehund"? Krävs det inte tillstånd för sånt?

*nyfiken* :o
 
Sv: Servicehund - regler?

Har för mig att hunden ska genomgå en typ av grundträning innan den kan börja användas som servicehund. Sen ska de ju ha sitt "jobbtäcke" på sig och tror att vissa även brukar ha "servicehund under utbildning" på sig just för att folk ska veta det och inte försöka klappa osv. Men jag är osäker...De här verkar dock ha en del info om saken
 
Sv: Servicehund - regler?

Jag undrar om det är ngn här som vet vad som gäller för utbildning av servicehund?

Får vem som helst köpa en valp och utbilda själv? Släpa med den överallt (butiker, apotek, sjukhus etc) och hävda att "den är under utbildning till servicehund"? Krävs det inte tillstånd för sånt?

*nyfiken* :o

För det första så måste du ha ett funktionshinder för att kunna utbilda sin hund till servicehund. Dvs vem som helst kan inte ha en sådan hund.
Hunden måste vara frisk och hälsokollad (har rasen/raserna i hunden rassjukdomar ska hunden kollas för detta), hunden ska vara kastrerad för att inte bli störd i sitt arbete.
Den ska inte vara en "problemhund" som tex agressiv, lättstressan mm

En hund under utbildning får ett servicehundstäcke och tränar med sin ägare tillsamans med en tränare som är ansluten till föreningen (sos eller fna). Utbildningen tar ca 0.5-1.5år beroende på hund och ägare. Utbildningen kostar ca 30.000-50.000kr, detta betalar ägaren ur egen ficka.
När hunden är färdig får den ett annat täcke samt servichunds ID. Varje år gör den ett test klarar den inte de blir den ej fortsat servicehund.

hoppas du fått lite svar på din fråga
 
Sv: Servicehund - regler?

Tack för svar!

Då var det som jag misstänkte, att det finns rätt hårda reger kring detta. Jag tyckte det var lite märkligt att man som privatperson utan ngn som helst kompetensutbildning skulle kunna köpa en valp, hänga på den en SBK-väst och sedan ta med den överallt och säga att det är en servicehund under träning.

Hur skulle det sluta om alla hundägare kunde göra på det viset?

Tack igen :)
 
Sv: Servicehund - regler?

menar du att du vet någon som gör de?:crazy: eller tror de är så?
det är ju skillnad på en vst som de framgr att de r en hund under utbildning och en SBK-väst :D

Sen har jag för mig att en butiksägare kan neka en servicehund att komma in i en affär(om de inte ändras och blivit lag på de). En ledarhund därimt har mer "status" och dessa få man ta ed sig överallt, de finns sedan länge lag på de
 
Sv: Servicehund - regler?

menar du att du vet någon som gör de?:crazy: eller tror de är så?
det är ju skillnad på en vst som de framgr att de r en hund under utbildning och en SBK-väst :D

Mja, nu vill jag inte gå in på detaljer rörande anledningen till uppkomsten av min fråga. Men jag, jag vet att det sker och ja, det är en SBK-väst det är frågan om. Jag blev nyfiken om det verkligen var så enkelt att sätta igång att utbilda en servicehund, och nu har jag fått reda på att det inte är det :)
 
Senast ändrad:
Sv: Servicehund - regler?

En ledarhund därimt har mer "status" och dessa få man ta ed sig överallt, de finns sedan länge lag på de

Min sambo jobbar i matbutik och där får de inte längre följa med in, inte där han jobbar iaf. Jag vet inte om det är så överallt.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 535
Övr. Katt Så jag har ett fritidshus på landsbygden och en katt som inte är så väl anpassad till livet i utomhus. Men hon är ändå väldigt nyfiken...
2
Svar
23
· Visningar
809
Senast: GoLightly
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 878
Senast: fejko
·
L
Hundavel & Ras Hej! Jag har två olika frågor som jag skulle bli jätte glad om nån kan svara på! :heart Den första frågan är att jag har sett att i...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 571
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp