Servitut för brunn?

Jag lovar, det är inte en tentafråga. :grin: Jag skulle vara en rätt usel juridikstudent tror jag. (Fast just nu skulle jag hellre ha det som tentafråga än praktik. Det är lite för mycket i nya huset som började strula samtidigt - samma dag som vi lämnat över nycklar och skrivit sista kontrakt på det gamla; jag fick litegrann känslan att nya huset tyckte att nu kunde det sluta hålla in magen och se fint ut; dags att slappna av... :rolleyes: )
Haha nej jag förstod att det var på riktigt, men mina tentafrågor såg ofta ut sådär och flashbacken var inte nådig, kallsvettningarna när man vände blad osv… 😆
 
Ämne mer spännande är att jag har servitut på två vägar som idag inte ens finns kvar utan är mer av karaktären stig 😅

Äsch det är väl ingenting.

Finns gott om gamla villaservitut där fastighetsägare (även i numera rätt tätbebyggda bostadsområden) enligt servitutet exempelvis inte får anlägga kompost eller inte får bygga något utan att säljaren av fastigheten (!) godkänt ritningarna, inte får uppföra slakteri eller hålla rävar på tomten :p
 
Äsch det är väl ingenting.

Finns gott om gamla villaservitut där fastighetsägare (även i numera rätt tätbebyggda bostadsområden) enligt servitutet exempelvis inte får anlägga kompost eller inte får bygga något utan att säljaren av fastigheten (!) godkänt ritningarna, inte får uppföra slakteri eller hålla rävar på tomten :p
Underbart! Jag älskar såna där gamla dokument och lagstiftningar 🥰 det finns så mycket roligt att läsa i såna.
 
Det togs vattenprover innan vi flyttade in. Men anledningen till att vi började titta igår var att vattnet plötsligt var brunt. Nu har det gått över, men det kändes som läge att börja kolla in hur den där brunnen ligger och hur den mår. I synnerhet som det verkar stängslas upp för hage precis intill.
När mitt vatten plötsligt blir brunt (egen brunn) betyder det att det är litet vatten kvar i brunnen. Upptäckte det första gången när jag kört 3 tvättmaskiner på raken när det var varmt och torrt. Sparsam resten av dagen och sen var det som vanligt. Så någon av er 3 kanske har tagit ut mycket vatten.
 
Äsch det är väl ingenting.

Finns gott om gamla villaservitut där fastighetsägare (även i numera rätt tätbebyggda bostadsområden) enligt servitutet exempelvis inte får anlägga kompost eller inte får bygga något utan att säljaren av fastigheten (!) godkänt ritningarna, inte får uppföra slakteri eller hålla rävar på tomten :p
Aj fan, jag får ta och läsa på lite bättre vad som gäller på min tomt, jag som har kompost och hade tänkt börja slakta rävar... :cool:
 
När mitt vatten plötsligt blir brunt (egen brunn) betyder det att det är litet vatten kvar i brunnen. Upptäckte det första gången när jag kört 3 tvättmaskiner på raken när det var varmt och torrt. Sparsam resten av dagen och sen var det som vanligt. Så någon av er 3 kanske har tagit ut mycket vatten.
Kan också vara högt inflöde av ytvatten, som efter skyfall :)
 
När mitt vatten plötsligt blir brunt (egen brunn) betyder det att det är litet vatten kvar i brunnen. Upptäckte det första gången när jag kört 3 tvättmaskiner på raken när det var varmt och torrt. Sparsam resten av dagen och sen var det som vanligt. Så någon av er 3 kanske har tagit ut mycket vatten.
Jag bor på järnrikt berg. Mitt vatten från den borrade brunnen (90 meter) blir gult, luktar och smakar järn om jag använt för lite vatten.

Då behöver jag tömma brunnen. Låter det rinna ut i en slänt tills vattnet mer liknar kaffe. Sedan låter jag bli att använda vatten på några timmar och vattnet är klart och jättegott igen.

Svåger och exets gård har en grävd brunn som ligger på sandås. När det regnat massor får de brunt vatten. Använder de massor av vatten blir det klart igen.
 
Jag har också brunn mitt på åkern och tror jag läste typ 50 m till hage som rekommendation? Vi håller inte riktigt det, och har just stolpat en ny hage - med på "nedansidan" brunnen iaf (marken lutar lite). Med filter till anläggningen hade jag brytt mig mindre.
Borde vara samma som vid gödselspridning på åkermark egentligen och då handlar det om max 15 meter om jag inte minns fel. Om brunnen är rätt gjord så rinner ju inget markvatten ner i brunnen. Bara filtrerat vatten som trycks upp i brunnen under mark.

Inte att ni tänker fel. Bara att ni säkert inte behöver ta till så mycket som 50 m om ni inte vill 😉
 
Borde vara samma som vid gödselspridning på åkermark egentligen och då handlar det om max 15 meter om jag inte minns fel. Om brunnen är rätt gjord så rinner ju inget markvatten ner i brunnen. Bara filtrerat vatten som trycks upp i brunnen under mark.

Inte att ni tänker fel. Bara att ni säkert inte behöver ta till så mycket som 50 m om ni inte vill 😉
Tack!! Mitt minne är väldigt vagt.. 15 låter mycket mera rimligt (annars borde ju ingen lagt brunnen på åkermark, om knappt fältet går att nyttja).
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 339
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 280
Senast: Calmiche
·
Hundträning Igår var vi ute ett par timmar men såg till att Alvin och Milou hela tiden hade tillgång till skugga och vatten och dom hade kylvästar...
Svar
16
· Visningar
2 421
Senast: Pilot
·
Trädgård & Växter Vi har en damm/göl/pöl på vår mark, ca 60x20 m stor. Enligt tidigare ägare så var det personen innan dem som grävde den med syfte att...
Svar
19
· Visningar
2 111

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Masked Singer 2024
  • Strejk

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp