Sevärdheter och mat Göteborg

parellikusken

Trådstartare
Min bror kommer ned till mig i helgen och det blir första gången han är i Göteborg. Så jag vill såklart visa honom stan från sin bästa sida.
Han är dock lite snäv i sina intressen, men gillar allt kyrkligt och sånt som har med historia att göra. Alltså inte riktigt grejer jag har koll på.
Det vi har inplanerat är stadsmuseet och högmässa i Domkyrkan.

Mat är också ett dilemma. Han gillar bra kötträtter, tänk kött och potatis och annat traditionellt, medan jag äter veganskt och gärna mat från andra kulturer.
Så tips på restauranger där de serverar både vanliga kötträtter och veganskt vore uppskattat.

Jag behöver hjälp med både sevärdheter som skulle passa honom, kyrkor värda att besöka och även restauranger.
 
Jag vet att Örgryte nya kyrka har en ”nybyggd” barockorgel som tydligen ska vara ganska fancy, var en dokumentär på SVT om den för något år sen. Annars vet jag inte riktigt vilka kyrkor som kan vara fina 😅, att jag bott i gbg i tio år och dessutom sjunger i kyrkokör gjorde tydligen inte att jag är rätt person att fråga 🙃.
 
Jag vet att Örgryte nya kyrka har en ”nybyggd” barockorgel som tydligen ska vara ganska fancy, var en dokumentär på SVT om den för något år sen. Annars vet jag inte riktigt vilka kyrkor som kan vara fina 😅, att jag bott i gbg i tio år och dessutom sjunger i kyrkokör gjorde tydligen inte att jag är rätt person att fråga 🙃.
Tack för tipset om orgeln, det kan nog vara intressant för honom. Lagom specifikt liksom. 😅

Jag har nog inte varit inne i någon kyrka här, så har pinsamt dålig koll.
 
Min bror kommer ned till mig i helgen och det blir första gången han är i Göteborg. Så jag vill såklart visa honom stan från sin bästa sida.
Han är dock lite snäv i sina intressen, men gillar allt kyrkligt och sånt som har med historia att göra. Alltså inte riktigt grejer jag har koll på.
Det vi har inplanerat är stadsmuseet och högmässa i Domkyrkan.

Mat är också ett dilemma. Han gillar bra kötträtter, tänk kött och potatis och annat traditionellt, medan jag äter veganskt och gärna mat från andra kulturer.
Så tips på restauranger där de serverar både vanliga kötträtter och veganskt vore uppskattat.

Jag behöver hjälp med både sevärdheter som skulle passa honom, kyrkor värda att besöka och även restauranger.

Om han gillar historia så ett besök på Bohus fästning kanske? Älvsborgs går väl inte besöka nu, annars hade det kanske varit en uppskattad grej 🤷
 
Vilken sorts historia? Finns ju massor både i och strax utanför Göteborg.

Förutom Bohus fästning (och nya älvsborgs) så finns ju även Carlstens (på Marstrand). Även Kronhuset och kronhusgården är trevligt. Och både Skansen Kronan och Göta Lejon.

Museer och kyrkor finns massor. Vill man lite utanför stan finns fantastiska (och lite annorlunda) kyrkor i tex Nödinge (typisk 1700tals kyrka) och kyrkan på Käringön (också 1700 tal men typisk 'kustkyrka´.
 
Vilken sorts historia? Finns ju massor både i och strax utanför Göteborg.

Förutom Bohus fästning (och nya älvsborgs) så finns ju även Carlstens (på Marstrand). Även Kronhuset och kronhusgården är trevligt. Och både Skansen Kronan och Göta Lejon.

Museer och kyrkor finns massor. Vill man lite utanför stan finns fantastiska (och lite annorlunda) kyrkor i tex Nödinge (typisk 1700tals kyrka) och kyrkan på Käringön (också 1700 tal men typisk 'kustkyrka´.
Historia, typ gamla saker?
Vi känner inte varandra så väl längre, så har kass koll på vad för historia som är intressant för honom.

Med kronhuset och stället där är ju fint, det hade jag glömt bort. 🙂

Vilka muséer tänker du då?
Har kass koll på annat än konst och sånt och det är han tyvärr inte intresserad av.

Tack för kyrkotipsen!
 
Beroende på vilken sorts historia finns ju bla:
Sjöfartsmuseet - fokus på sjöfart
Aeroseum - flygplan och flygandets historia
Medicinhistoriska museet - som namnet antyder
Spårvagnsmuseet - se namn
Volvomuseet - igen, se namn
Ostindienfararen Götheborg II - skepp byggt enligt gamla principer
Lödöse museum - om staden/folket innan det blev Göteborg
 
Beroende på vilken sorts historia finns ju bla:
Sjöfartsmuseet - fokus på sjöfart
Aeroseum - flygplan och flygandets historia
Medicinhistoriska museet - som namnet antyder
Spårvagnsmuseet - se namn
Volvomuseet - igen, se namn
Ostindienfararen Götheborg II - skepp byggt enligt gamla principer
Lödöse museum - om staden/folket innan det blev Göteborg
Tack!
Ska kollas upp! 👍🙂
 
Jag behöver hjälp med både sevärdheter som skulle passa honom, kyrkor värda att besöka och även restauranger.
Har ni bil kan det ju vara kul att åka till Tjolöholms slott i Kungsbacka. Den skotska kyrkan där är ju lite roligt, samtidigt som slottet själv givetvis är så värd en rundtur, inkl utbyggnaderna. Jag vet inte när julmarknaden börjar, men den brukar väl dra igång i början på november.
 
Har ni bil kan det ju vara kul att åka till Tjolöholms slott i Kungsbacka. Den skotska kyrkan där är ju lite roligt, samtidigt som slottet själv givetvis är så värd en rundtur, inkl utbyggnaderna. Jag vet inte när julmarknaden börjar, men den brukar väl dra igång i början på november.
Tjolöholm har jag varit på en del, typ körtävlingar. Men aldrig varit in där, så det hade varit kul!
Ska kolla upp julmarknaden också.
 
Min bror kommer ned till mig i helgen och det blir första gången han är i Göteborg. Så jag vill såklart visa honom stan från sin bästa sida.
Han är dock lite snäv i sina intressen, men gillar allt kyrkligt och sånt som har med historia att göra. Alltså inte riktigt grejer jag har koll på.
Det vi har inplanerat är stadsmuseet och högmässa i Domkyrkan.

Mat är också ett dilemma. Han gillar bra kötträtter, tänk kött och potatis och annat traditionellt, medan jag äter veganskt och gärna mat från andra kulturer.
Så tips på restauranger där de serverar både vanliga kötträtter och veganskt vore uppskattat.

Jag behöver hjälp med både sevärdheter som skulle passa honom, kyrkor värda att besöka och även restauranger.

Old corner har både en klassisk meny och en veganmeny. Lite mer pubmat är det ju men helt okej och ni borde väl kunna hitta något ni gillar båda två. I övrigt kommer jag nog inte på någon mer restaurang med det konceptet men det finns säkerligen.

Gunnebo slott tycker jag är fint i tillägg till alla andra tips du har fått om ställen att besöka.
 
Old corner har både en klassisk meny och en veganmeny. Lite mer pubmat är det ju men helt okej och han borde väl kunna hitta något han gillar. I övrigt kommer jag nog inte på någon mer restaurang med det konceptet men det finns säkerligen.

Gunnebo slott tycker jag är fint i tillägg till alla andra tips du har fått om ställen att besöka.
Gunnebo är jag så ofta att jag blivit lite trött på det, men bra tips annars. De har ju bland annat ett super mysigt café. 🙂

Pubmat låter som något han skulle uppskatta, så det tackar jag för. Är nog maten som känns svårast då vi äter helt olika saker.
 
Tack @parellikusken för den här tråden. Har bott i GBG drygt 20 år, men de flesta av de här grejerna har jag inte provat :D

Ang Bohus fästning så har de absolut öppet, och där finns en del historie-utställningar, och man kan skjuta pilbåge och annat skoj utan kostnad där inne.
Det kan vara trevligt i fint väder att promenera längs Västra Gatan och älven i Kungälv, för att titta på gamla fina hus till exempel :)
 
Tack @parellikusken för den här tråden. Har bott i GBG drygt 20 år, men de flesta av de här grejerna har jag inte provat :D

Ang Bohus fästning så har de absolut öppet, och där finns en del historie-utställningar, och man kan skjuta pilbåge och annat skoj utan kostnad där inne.
Det kan vara trevligt i fint väder att promenera längs Västra Gatan och älven i Kungälv, för att titta på gamla fina hus till exempel :)
Har typ aldrig varit i Kungälv, så det hade ju varit roligt. Så Bohus fästning är inplanerat. 🙂
 
På matfronten kanske brewers beer bar skulle funka? Bla roliga surdegspizzor och några grillrätter, med gott om veganska varianter. (De har även kommit ihåg tex efterrätterna när det gäller veganskt.)

Ölutbudet tillhör stans bästa på lokalproducerat och sådant som annars är svårt att få tag på.

BBB finns på Magasinsgatan och på 3:e lång.
 
På matfronten kanske brewers beer bar skulle funka? Bla roliga surdegspizzor och några grillrätter, med gott om veganska varianter. (De har även kommit ihåg tex efterrätterna när det gäller veganskt.)

Ölutbudet tillhör stans bästa på lokalproducerat och sådant som annars är svårt att få tag på.

BBB finns på Magasinsgatan och på 3:e lång.
Justja, det finns ju. Det känns som ett bra ställe. 👍🙂
 
När det gäller mat så finns ganska många ställen att dricka öl på som har godkänt utbud av mat med. Brewers som nämnts brukar väl även ha veganska efterrätter från Doux Pastry men även ställen som Haket, Ostindiska, Red Lion, Ölrepubliken, Ölstugan Tullen mfl brukar ha veganskt på menyn. Vill du ha mer restaurang så fanns det en del på vegan göteborgs hemsida som ser ut att vara värda att prova men jag har inte provat så många av dom själv.

Historiska saker är inte helt min grej men bland museer som tipsat ser jag inte Stadsmuseet.

Kyrkligt är inte heller min grej men jag tycker att Öckerö Gamla kyrka är fin. Ligger rätt nära hembygdsgården som kanske inte är jättespännande men åker man ut till ön kanske man vill ha mer än en sak att titta på :D
 
Jag var på Operan igår och då visade det sig att alla i sällskapet (förutom jag) vid något tillfälle hade varit på rundvandring bakom kulisserna och uppskattat det väldigt mycket. Det kanske inte alls är möjligt att ordna med kort varsel eller på helgerna men det finns ju ett visst mått av både historik och kultur i det?
 

Liknande trådar

Mat Om drygt en vecka åker jag på min mycket efterlängtade semester till Paris. Jag söker tips på restauranger/krogar som serverar god och...
Svar
11
· Visningar
1 147
Senast: annersia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Svensk politik nr 3
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp