Glutenfri mat i Paris

ufot

Trådstartare
Om drygt en vecka åker jag på min mycket efterlängtade semester till Paris.

Jag söker tips på restauranger/krogar som serverar god och prisvärd glutenfri mat.

Jag är inte intresserad av lyxrestauranger utan typ pizzerior (om det nu finns pizzerior i Paris med glutenfri botten). Äter gärna kebab också. Älskar pommes.

Även buffé tar jag gärna emot tips på.

Jag är extremt kräsen och gillar husmanskost, kött och potatis, gärna kyckling.

Jag har aldrig ätit lamm och skulle gärna testa det.

Inte intresserad av små pluttiga portioner fint upplagda. Rejält med mat ska det vara.

Alla tips mottages tacksamt.
 
Jag har inga speciella tips men vi var tre vuxna och fem barn i Paris för några år sedan, tre glutenfria. Det var inga bekymmer alls, och vi åt inte på några fancy ställen.
 
Jag har inga speciella tips men vi var tre vuxna och fem barn i Paris för några år sedan, tre glutenfria. Det var inga bekymmer alls, och vi åt inte på några fancy ställen.
När jag var i Paris för några år sedan (innan pandemin) tyckte jag det var svårt att hitta restauranger som serverade glutenfri mat till vettigt pris.

Jag kan inte ett ord franska och min engelska är … intressant … så att säga.

Det blev pommes på McDonnals i drygt en vecka…

Nu har jag lite mer pengar att lägga på mat och skulle gärna pröva något annat än bara pommes.
 
När jag var i Paris för några år sedan (innan pandemin) tyckte jag det var svårt att hitta restauranger som serverade glutenfri mat till vettigt pris.

Jag kan inte ett ord franska och min engelska är … intressant … så att säga.

Det blev pommes på McDonnals i drygt en vecka…

Nu har jag lite mer pengar att lägga på mat och skulle gärna pröva något annat än bara pommes.
Ja om man inte kan kommunicera kring det blir det såklart lite mer knepigt. Du får lära dig vad glutenfritt heter och antingen säga eller ha med en lapp.
 
Inte så svårt!

Glutenfritt = utan gluten = sans gluten

Det beror lite på hur känslig man är, är man bara känslig för stor mängd så räcker det ganska långt att välja rätter som inte lagas med råvaror som innehåller gluten. Men väldigt mycket i Frankrike binds ihop med ”roux” och då får man in mjölet där.
 
Inte så svårt!

Glutenfritt = utan gluten = sans gluten

Det beror lite på hur känslig man är, är man bara känslig för stor mängd så räcker det ganska långt att välja rätter som inte lagas med råvaror som innehåller gluten. Men väldigt mycket i Frankrike binds ihop med ”roux” och då får man in mjölet där.
Dessvärre är jag relativt känslig.

Det är just detta med ”roux” som gör att jag inte vågat äta på restaurang i Frankrike. Jag kan inte äta mat med någon typ av mjölredning i. Redan 1 msk i en stor gryta är för mycket.
 
För att underlätta språket, använd dig av Google translate och deras avläsningstjänst. Med hjälp av kameran på telefonen får du hjälp med översättning av tex en meny.

Du kan ju också skriva vad det är du är ute efter på restaurangen och visa helt enkelt för personalen. Funkar väldigt bra oavsett land och språk.
 
För att underlätta språket, använd dig av Google translate och deras avläsningstjänst. Med hjälp av kameran på telefonen får du hjälp med översättning av tex en meny.

Du kan ju också skriva vad det är du är ute efter på restaurangen och visa helt enkelt för personalen. Funkar väldigt bra oavsett land och språk.
Tack!
Har faktiskt två på jobbet som talar flytande franska.
Ska be de skriva ihop något.

Hälsningar Johannes.
 
Tack!
Har faktiskt två på jobbet som talar flytande franska.
Ska be de skriva ihop något.

Hälsningar Johannes.
Det är en bra idé, och även om du bara lär dig just att be om en rätt ”sans gluten” så är det något som alla restauranger ska kunna hantera. Om man inte är kräsen i övrigt tror jag det går som en dans att få en njutningsfull resa i det franska köket helt utan gluten.
 
Jag tycker att TripAdvisor är en väldigt bra sida. Där skriver man in sitt resmål, väljer restauranger och sedan går det att filtrera på massor av olika saker. Bland annat så går det att välja glutenfritt. Då får man fram restauranger som har glutenfria alternativ. Funkar bra tycker jag, har hittat många trevliga restauranger på det sättet.
 
  • Gilla
Reactions: Sel

Liknande trådar

Fritid Efter en rätt tung och tuff period i livet känner jag för att komma bort lite och göra något på egen hand. Jag har aldrig varit i Paris...
Svar
8
· Visningar
822
Senast: Javan
·
Mat Oförutsedda utgifter denna månad ger mig 7 kr om dagen för mat resten av april :o Ja, eller 30 kr i veckan då om man kan köpa något för...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
7 247
Senast: mandalaki
·
Övr. Barn Ska med båda barnen till huvudstaden och bjuda deras moster på krogen :d Som alla med barn vet är det inte helt avslappnat att ha...
2 3
Svar
59
· Visningar
5 506
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp