Seven games - vad tror ni om detta? (häst som sticker)

Phadrah

Trådstartare
Har en rätt så stark häst här hemma, som vid tryck av grimma/grimskaft dra iväg åt motsatt håll.
Kan ta ett exempel. Reagerar han på något, och börjar dra iväg från dig, så blir det ju automatisk ett tryck i grimma, då blir han rädd och så tar han i allt han orkar och så sticker han. Han sticker dock inte rakt framåt, utan han kastar sig runt så att han står med huvudet mot dig och sen sätter han huvudet så högt han får det och sätter fart iväg bakåt och drar emot. I denna situation är det ingen idé att försöka prata med honom eller "ta strid" och hålla emot, då får han total panik, utan det är bäst att bara släppa. Då springer han iväg några meter från dig och så svänger han och kommer tillbaka, men fortfarande skärrad, så man måste vara försiktig då man ska ta fast honom igen, och röra sig lugnt, för att han inte ska slänga sig iväg igen (han är väldigt misstänksam och rädd av sig) I början kom han inte tillbaka alls, utan man fick försöka "driva" honom framåt tills han riktade uppmärksamheten mot dig och då börja "locka in honom" tillbaka (svårt att förklara men ni vet vad jag menar) Nu står jag bara kvar på samma ställe och han kommer tillbaka frivilligt, så jag tycker att vi har kommit lite framåt med problemet i alla fall (eller vad tycker du?)
Samma sak händer om man ska "ta i" honom, alltså man till exempel ska sätta honom tillbaka på hans plats bredvid dig då man leder till exempel. Tar man då tag i grimskaftet så att trycket kommer plötsligt, så blir han genast skärrad och 95% av gångerna så drar han iväg. Annars går det hur bra som helst att leda honom, och han följer utan problem, men vid tryck så blir han skärrad.
På grund av det här problemet, som jag upptäckte rätt snabbt då han kom, så har jag inte ens försökt att binda fast honom, utan i stället så står han lös i boxen vid all hantering, vilket går helt bra för oss. Vill inte riskera att något ska hända och att problemet ska bli ännu värre än vad det redan är (eller tänker jag helt fel här?)
Jag hittade en sida med "seven games" och läste om bland annat "Jojo-leken", och började då fundera på om jag skulle försöka träna honom med den här metoden (det där med att svänga med repet vet jag dock inte riktigt, tror jag får ändra lite så att det passar för oss) Tror ni det skulle fungera med en sån häst? Eller har ni några andra tips att ge som fungerar?

Och inga kommentarer om varför man köper (har inte köpt honom dock) en sådan idiot häst m.m, tack. Nu har jag den här hästen i stallet och då måste jag försöka få honom att förstå, så enkelt är det :)
 
Senast ändrad:
Sv: Seven games - vad tror ni om detta? (häst som sticker)

Hur gammal är han? Inriden och hur tycker han i så fall om träns? Och vad tycker han om att du håller på med ansiktet annars, får du borsta och klappa och sådär utan problem?

Hur du gör med repet spelar ju mindre roll, men själva iden om att jobba mycket med lekar och förtroendeövningar låter ju som att det skulle kunnna vara något för hästen.
 
Sv: Seven games - vad tror ni om detta? (häst som sticker)

Jag tror att du tänker rätt, men tänk tränare i första hand.
Att börja "leka" seven games lite på känn är sällan en bra idé, och absolut inte med den hästen du har där.

Jojo är nog inte heller precis det jag skulle börja med, Friendly game är det han behöver massor av. Han behöver lära sig att han inte kommer att dö om något prasslar till/grimskaftet tas i lite hastigt/whatever.

Men du kommer att behöva någon som KAN det här redan, för att kunna lära hästen på rätt sätt så du inte skrämmer den mer.
Det finns massor av duktigt folk här i landet, var bor du, vi kanske kan tipsa om någon som är bra? :idea:
 
Sv: Seven games - vad tror ni om detta? (häst som sticker)

Ta hjälp av en tränare. Det behöver inte vara någon specifik "nh-tränare", utan en kunnig unghäst/häst tränare som stöter på olika typer av hästar hela tiden i vardagen. Någon med mycket erfarenhet helt enkelt :)
 
Sv: Seven games - vad tror ni om detta? (häst som sticker)

Jag skulle aldrig hantera en unghäst i annat än repgrimma. Allt blir så mycket lättare.
 
Sv: Seven games - vad tror ni om detta? (häst som sticker)

Promenader a la hund- FOT! där du ökar, minskar, travar, stannar, går snett o svänger framför allt bort från dig gör tricket. Ha träns på. dra inte utan försöka att kommunicera med tydligt kroppspråk, små signaler o bli inte kvar hängande.

Gå ut i skog o mark så att han börjar känna att du är trygg att vara med o en trevlig prick som låter honom komma ut o se den stora Världen. går den att tömköra- gör även så ute.

Glöm inte o uppmuntran o beröm o att du själv har kul som smittar av sig.

Det låter som om ngt har hänt där han inte fått hjälp med hur han ska agera. Mkt troligt av repgrimma.
 
Senast ändrad:
Sv: Seven games - vad tror ni om detta? (häst som sticker)

Jag tror du ska försöka hitta en duktig tränare nära dig. Du behöver inte rikta in dig på övningar med namn a la Seven games eller annat trademark:at. Det du behöver är en vettig, kunnig människa med erfarenhet av liknande hästar. Det finns tekniker att klara av hästar som uppför sig så. Och att få dem att börja få tillit till människor. Leta efter de som hanterat mycket problemhästar och unghästar. Och kolla att de har resultat, inte bara är bra på att snacka.

Att släppa förstärker problemet. Att dra förstärker också. Du måste lära dig andra tekniker. Det är inte särskilt avancerat egentligen. Men det behöver läras ut på plats.

Det behöver inte alls vara så att hästen fått någon form av trauma med repgrimma etc. Det kan lika gärna vara att den en gång blivit skrämd för något annat och man då släppt/tappat efter att man först försökt dra i den för att stanna. Sen har det upprepats och den gör då därför så, omdevetet eller medvetet. Den kan lika gärna suttit fast och börjat så med att slita loss.
Repgrimmor skadar inte hästar - det är människan som skadar hästen med en repgrimma isf. Och då gärna om man har för tunnt rep.
Det är inte direkt ett ovanligt problem då man åker på problemlösningar. Och jag kan garantera att alla de hästarna inte haft repgrimma. Så nje - de kan börja uppföra sig så av alla möjliga skäl. Det finns ett gäng såna som letts felaktigt med kedja och ryck etc.

Din låter ju lite skraj iaf i de lägena. Men man får inte bli för mesig i kroppsspråk med såna hästar. Så att man konstant smyger runt dem. Det kan stressa dem mer.
De måste gradvis utsättas för annat än försiktighet. annars kommer de för alltid vara rädda för annat än försiktigt smygande.

Det finns andra tillitsövningar som ger mer än 7 games. Men iom att de bygger så mycket på timeing, på att man kan läsa hästen, väljer rätt sorts övning för individen, på att man gör det när de är i rätt sinnesstämning etc så måste det läras ut på plats.

Lycka till med din häst!
 
Sv: Seven games - vad tror ni om detta? (häst som sticker)

Hej Phadrah:
Peralli 7-Games.
Like most Sweds you are very good at English, so here is a very good video of what I think of Pat Parellis 7-games:

www.youtube.com/watch?v=tBZgT5VyPTs

Det viktiga är som Rick Gore säjer är "Tid", har du inte tid ska du inte hålla på med häster!
 
Sv: Seven games - vad tror ni om detta? (häst som sticker)

Svarar nu till alla.

Tack för tipsen. Jo, jag tänkte inte att jag bara skulle köra Jojo-leken och skita i resten, tänkt nog mera på OM det skulle fungera att göra liknande med en sån häst som nu står här, om någon annan har testat och fått resultat med en sån här/liknande häst. Jag har själv haft hästar länge, men tycker ändå att det är bra att ta hjälp utifrån för att man själv lätt kan bli "hemmablind" med en hel del saker. Tränare letar jag efter, och jag har kanske hittat en nu som ser på hästhantering lite på samma sätt som jag gör, så vi får se hur det utvecklas.
Jag misstänker, precis som tuaphua skrev, att han kanske har suttit fast och där har hela problemet startat. Jag har tidigare haft hästar som har hållit på och slitit sig bara pga en olat som de har lagt sig till med, för att de kan, men den här hästen får alltså riktigt panik då trycket kommer, och då sticker han. Jag upplever också att det är trycket som skapas i nacken, som gör att han får panik, men det är ju något som jag kanske bara inbillar mig också. Annars är han en ängel att hantera, snäll och lugn, och han följer gärna då man leder, men då trycket uppstår på ett eller annat sätt, då är det kört.
 
Sv: Seven games - vad tror ni om detta? (häst som sticker)

Hej Phadrah:
Peralli 7-Games.
Like most Sweds you are very good at English, so here is a very good video of what I think of Pat Parellis 7-games:

www.youtube.com/watch?v=tBZgT5VyPTs

Det viktiga är som Rick Gore säjer är "Tid", har du inte tid ska du inte hålla på med häster!

To be honest, I do not like Perelli and his methods that much, but when I found seven games, I thought that maybe it would help a little (with some modification so suit us). To rush through things, get a "quick fix", is not something I do. Everything takes time, and there is no difference to me if that time is 1 month or 3 years.
Thanks for the video, and I will watch it.
 
Sv: Seven games - vad tror ni om detta? (häst som sticker)

Det finns andra tillitsövningar som ger mer än 7 games. Men iom att de bygger så mycket på timeing, på att man kan läsa hästen, väljer rätt sorts övning för individen, på att man gör det när de är i rätt sinnesstämning etc så måste det läras ut på plats.

För mig är 7games inte tillitsövningar precis, det är ett alfabet man vill använda i vidare träning. Friendly game är kanske lite tillitsövning, fast jag vill nog ändå ha det till att den handlar om att visa för hästen att "mina grejer och jag" är inget som är farligt, så att jag sedan kan använda stick och rep för kommunikation för att hästen FÖRSTÅR vad jag menar, inte för att han är RÄDD för att få pisk. (vilket kan vara svårt att se skillnad på)

Det som bygger tillit är att hjälpa hästen att ta sig igenom sina rädslor.

Tycker jag.
 
Sv: Seven games - vad tror ni om detta? (häst som sticker)

To be honest, I do not like Perelli and his methods that much, but when I found seven games, I thought that maybe it would help a little (with some modification so suit us). To rush through things, get a "quick fix", is not something I do. Everything takes time, and there is no difference to me if that time is 1 month or 3 years.
Thanks for the video, and I will watch it.

Rick Gore har flera videos och ett omfättenda web site.
du kan sök i youtube ruten tx. rick gore riding, eller rick gore communicating ect.
Han är lite special och jag själv hålla inte med allt, men han är lite mer jörd nära och hålla saker enkelt.
Du kan lära dig en hel del.
 
Sv: Seven games - vad tror ni om detta? (häst som sticker)

Nej, jag menade inte att 7 games är tillitsövningar. Jag uttryckte mig klantigt.
Däremot finns det andra övningar, som mer blir tillitsövningar. Som jag tycker gynnar de flesta hästar. Speciellt då såna som denna.

Jag vill inte vara beroende av prylar för att hantera hästar(stick, flaggor eller vad man nu kan komma på). Givetvis kan man ha nytta av det som förlängd arm etc i vissa lägen.
Men en häst som drar vill jag inte behöva vara beroende av sånt med.

Halft kl

Den behöver lära sig att det inte är farligt och att den inte kommer loss först och främst.
För få har sån hästhållning att man helt kan undvika leda hästarna och därför kan mjukstarta med annan träning. Man behöver kunna leda dem ganska per omgående.
För varje gång hästen kommer loss befäst ju problemet. Det vet du iofs. Det är mer som tillägg jag nämner det..

Det finns som sagt tekniker för att med människorstyrka(även som kvinna i min strl) kunna hålla hästen så den inte kan dra. Och så att man inte behöver belasta nacken/huvudet så på dem.
Men då måste man vara snabb i eftergiften och använda sig av böjning och att få flytt i bakbenen. Bakben som hela tiden går sidvärts kan inte skjuta framåt eller rygga.

Har man en så befäst problematik som ts har tycker jag dock att man ska ta hjälp av tränare på plats. För både häst och människas skull.
Får man rätt hjälp brukar såna här problem kunna avhjälpas hyfsat fort.
Det är ingen idé att dra ut på obehaget det här innebär för båda parter.
Det finns bra, erfarna tränare som inte tar överpriser. Kan man betala för ridträning så kan man absolut punga ut för en problemlösning. Man har med sig kunskapen till andra hästar framöver.

Det är så otroligt många som haft häst hela livet som bara är "riders". De kan inte läsa häst på backen. Och inte träna bort rädslor, oönskade beteenden etc.
Det tror jag beror på kulturen att ta ridlektioner endast i Sverige. Och de utbildningar som finns för tränare i Sverige.
Inte fasen börjar man rida på egen hand och tror att man kommer kamma hem vinster på det sättet. Inte heller genom att fråga boxgrannen som haft häst 10 år på hobbynivå.
Men man frågar så om ens det gällande hur hästar funkar på backen.
 
Sv: Seven games - vad tror ni om detta? (häst som sticker)

Kan man ta honom med en nypa salt tycker jag han kan ha en hel del poänger.
Han är ganska rolig tycker jag om man fattar hans humor.

Sen är jag mycket för att just lyssna på videor och inte kolla. Få har så bra timeing i sitt arbete att man blir impad. Men man kan lära sig mycket av det många säger.
 
Sv: Seven games - vad tror ni om detta? (häst som sticker)

Ja, han kan skena iväg och tappa tråden, men hans grund är stabil i horsemanship:
Tid
Tålamod
Consistant
 
Sv: Seven games - vad tror ni om detta? (häst som sticker)

Nej, jag menade inte att 7 games är tillitsövningar. Jag uttryckte mig klantigt.
Däremot finns det andra övningar, som mer blir tillitsövningar. Som jag tycker gynnar de flesta hästar. Speciellt då såna som denna.

Jag vill inte vara beroende av prylar för att hantera hästar(stick, flaggor eller vad man nu kan komma på). Givetvis kan man ha nytta av det som förlängd arm etc i vissa lägen.
Men en häst som drar vill jag inte behöva vara beroende av sånt med.

Halft kl

Den behöver lära sig att det inte är farligt och att den inte kommer loss först och främst.
För få har sån hästhållning att man helt kan undvika leda hästarna och därför kan mjukstarta med annan träning. Man behöver kunna leda dem ganska per omgående.
För varje gång hästen kommer loss befäst ju problemet. Det vet du iofs. Det är mer som tillägg jag nämner det..

Det finns som sagt tekniker för att med människorstyrka(även som kvinna i min strl) kunna hålla hästen så den inte kan dra. Och så att man inte behöver belasta nacken/huvudet så på dem.
Men då måste man vara snabb i eftergiften och använda sig av böjning och att få flytt i bakbenen. Bakben som hela tiden går sidvärts kan inte skjuta framåt eller rygga.

Har man en så befäst problematik som ts har tycker jag dock att man ska ta hjälp av tränare på plats. För både häst och människas skull.
Får man rätt hjälp brukar såna här problem kunna avhjälpas hyfsat fort.
Det är ingen idé att dra ut på obehaget det här innebär för båda parter.
Det finns bra, erfarna tränare som inte tar överpriser. Kan man betala för ridträning så kan man absolut punga ut för en problemlösning. Man har med sig kunskapen till andra hästar framöver.

Det är så otroligt många som haft häst hela livet som bara är "riders". De kan inte läsa häst på backen. Och inte träna bort rädslor, oönskade beteenden etc.
Det tror jag beror på kulturen att ta ridlektioner endast i Sverige. Och de utbildningar som finns för tränare i Sverige.
Inte fasen börjar man rida på egen hand och tror att man kommer kamma hem vinster på det sättet. Inte heller genom att fråga boxgrannen som haft häst 10 år på hobbynivå.
Men man frågar så om ens det gällande hur hästar funkar på backen.
Fast nu har vi fått det motsatta- folk som inte kan rida som köper häst o kan sedan hantera dem från marken som om de vore vildhästar o farliga som de framställs over there, ,men de är lika rädda o okunniga när de sitter upp. Visst man kan skrämma skiten ur hästen eller få ett bra förtroende från marken, men sällan blir det samma sak när man väl kommer upp då "ledaren" är försvunnen i hästens ögon. De fattar inte vilka behov hästar har. Inte ens en hund nöjer sig med att träna på plan 30 min. o sen sitta inne.
Om man rider hästen får man sällan problem från marken med normal övrig hantering. De som är orädda skapar sällan problem i o m att de oftast inte krånglar till det o ser faror i ALLT.

Unghästar som fötts upp som i S. är hanterade från start- förbereds sakta o behöver inte drillas, men ofta ofta hamnar de i fel händer- orutinerade o okunniga o lägger vi dessutom på osäkerhet är problem ett faktum.

Konstigt att trav o galopptränare inte utövar "de sju spelen" eller måste utsätta de för att stå ut med saker bara för att.... Där har vi dessutom stor andel hingstar som kan bli direkt farliga om man börjar med kadaverdisciplin.
De använder sig av flockdjurets tänk- andra rutinerade hästar som sällskap!

Vi i S. har förståelse för hästen känslor o vet hur man bygger upp förtroende med ett flyktdjur o inte agerar som om det vore rovdjur vi sysslar med. Det du propagerar för är one rain stop fast från marken. attman kan kontrollera bakbenen gör att den sen inte kan bocka eller resa sig uppsuttet. det är det som det handlar om. Även fast hästen inte visar såna tendenser.

Herregud jag har också sett mina hästar göra extrema konster i luften i hagen ja t om vid tömkörning som unga, men de har aldrig gjort så med mig på. Den som de gillar o föder dem. Jag litar på mina hästar o jag får tilliten tillbaka.

Det tar tid o det är väl det det handlar om. Man vill ha en quick fix.

Jag förutsätter aldrig att hästarna ska vara si eller så utan tar ev. smärre problem om o när det dyker upp.
De ä'r alla individer.
Även hästar behöver livserfarenheter o mognad.
 
Sv: Seven games - vad tror ni om detta? (häst som sticker)

Då förstår jag hur du menar :bow:

(WHAT in the name of god har hänt med smilisarna om man trycker på "fler"?? Jisses, det gör man inte om..)
 
Sv: Seven games - vad tror ni om detta? (häst som sticker)

Det jag pratar om att ts bör lära sig är en sak man måste ta till när det redan skitit sig totalt. Det är ingen vardagshantering. Utan en extremgrej.

Varför travtränare etc inte får problem är ju utöver att hästarna rastas just att de är proffs och jäkligt bra på häst. Vilket gemene man tyvärr inte är.
Jag har jobbat på travet hos en av våra duktigaste svenska tränare och hans stallchef är erkänd i branchen för sin känsla och kunskap kring unghästar.
Där gjordes det rätt från start. Hästarna fick aldrig lära sig fel.
Däremot är det inte alltid utan stryk i den branchen. I just det stall jag var i var det inget skrämsel. Men nog fasen såg man mycket sånt.

Och visst blir det problem om man inte motionerar hästen. Men en duktig hästmänniska fattar vikten av det och lägga en god grund avsuttet på ung häst, i komb. De räknar också in foder, hagvistelse etc.
Det blir problem om det blir för mkt eller för lite åt något håll.

Och med tanke på alla trådar här, alla lastproblem och det problemlösare möter dagligen: visst fan finns det enorma problem!
Men jag håller med om att det finns mkt ridproblem också!
 
Sv: Seven games - vad tror ni om detta? (häst som sticker)

One rein stop utfört korrekt handlar om ngt helt annat.
Det är en lång inlärningskurva och handlar om att göra det då hästen är lugn i början. För att till slut få ett igenkännande som också funkar i skarpt läge.
Och det börjar i en stor volt som gradvis minskar. Det har inget med att flytta bakbenen att göra. Tvärtom ska benen gradvis gå saktare tills de stannar.
Och endast stop är inte mål. Det är lugnet och igenkännandet i stopet man vill åt.

Det här är en sista utväg i skarpt läge att flytta bakbenen.
 
Sv: Seven games - vad tror ni om detta? (häst som sticker)

Seven games är 7 sätt att kommunicera med sin häst. De tre första lekarna är själva grunden i språket och de 4 andra är till för att bygga tillit och respekt. Jag använder seven games konstant när jag hanterar hästar på olika vis. Om du är intresserad av att få en genuin förståelse för hästar och hur de fungerar så rekomenderar jag verkligen Parellis program. Det är inget hokus pokus och än så länge har jag inte mött någon häst som inte svarat bra på det, det gäller bara att man vet vad man gör.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
663
Senast: Cattis_E
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
1 970
Senast: mily
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
729
Senast: Lutten
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 306
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Annonsera mera VII
  • Magsår eller kolik?

Omröstningar

Tillbaka
Upp