SG Treeless Dressage

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare trolli
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 999
T

trolli

Ja nån som har någon erfarenhet av den bomfria sadeln? Hittade den när jag satt och surfade runt lite.

Sv: SG Treeless Dressage

Den såg ju spännande ut.
Hoppas den har någon kvalité med tanke på priset...´
Synd att det inte var nästa helg jag ska till Nyköping. Då hade jag åkt in o klämt på den.

/T

Med tanke på hur uselt den ligger på bilden (då man ändå vill visa fram det bästa med sadeln) hyser jag inte mycket hopp. Läderkvalité till det priset känns rätt främmande...

Är det bara jag som inte ser någon bild???:confused:

Jag hittade ingen som heter SG Treeless Dressage? Hittade en som hette SG Dressage, men det är en bomsadel... Fanns hos en svensk ÅF, är det den du menar?

Men det står ju att den är byggd på en träbom :confused:

Aja den är nog inte så bra med tanke på priset och att det är en lädersadel. Sedan ligger den ju jättedåligt på hästen... Dock vore det super om den var ok.

Nja, det verkar vara två olika sadlar vi pratar om. Startsidan på sadelgrossisten som jag tittat på visar två olika.
Den bomlösa har jag inte sett på någon hästrygg däremot den med bom.

Okey. Var fel på deras hemsida men fick se små bilder iaf.

Tycker tyngdpunkten ser ut att ligga aldeles för långt bak.

Fördelen är ju när bossorna är löstagbara att man kan få sadeln mer i våg genom att bredda eller smalna av kanalen fram eller bak.

Jo fast den är ju byggd för att ligga på ett visst sätt men ska inte säga så mkt mer eftersom jag bara sätt småbilder..

Nä inte jag heller eg:o
Den är rätt lik lipizzan tycker jag och den hade tidigare lösa bossor om jag inte minns fel.
När den kommer till butiken ska jag åka o klämma o känna vill jag lova:bump:

Sadelgrossisten öppnar butik i närheten av mig i helgen. Men jag tror att den bara ska sälja westernprodukterna. Men på deras webshop finns den bomlösa dressyrsadeln men det står att den är slutsåld och att en ny modell kommer att komma framöver.

De har också en bomlös hoppsadel (!).

/Camilla

Uppdatering:

I går kväll hade jag förmånen att känna och klämma på den bomlösa dressyrsadeln, dvs SG Treeless Dressage.

Hm, ja, jag förstår ju att de tänker utveckla en ny modell och att denna är på utgående. Läderkvalitet som man kan förvänta sig av priset och den kändes rätt så plastig.

Modellen har väldigt långa kåpor men i övrigt kan man väl inte säga så mycket om den förutom att framvavlet är väldigt lågt. Det påminner lite om Kari-sadelns framvalv fast med en skillnad - panelerna är väldigt tunna så vavlet hamnar väldigt lågt.

Panelerna var rena skämtet, tycker jag. Platta, som sagt, men även väldigt smala samt otroligt kantiga och hårda! Inget jag skulle ens prova på en häst. Sadeln var mycket styv i längsled men supermjuk på tvärsen, om ni förstår vad jag menar.

Klämde också på bomvarianterna (både dressyren och hopp) och de var väl lite bättre relativt priset. Funderar lite på hoppsadeln i vid bom till min häst men möjligen är de lite för svängda..

Westernsadlarna så faktiskt rätt okej ut. Lite plastig känsla även här i lädret men verkar raka och i övrigt okej.

/Camilla

Liknande trådar

Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
549
Utrustning Någon som har en bra säkerhetsväst till rimligt pris att rekommendera? Gärna runt 1500:- ☺️ Har inte så mkt erfarenhet av västar men...
Svar
1
· Visningar
271
Senast: Fiorano
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
881
Senast: Lisen82
·
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
446
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31