Sgi skyddad av csn - återbetalningsskyldig till csn, vad händer?

Freyja_bus

Trådstartare
Hej!

Jo, jag undrar om någon vet vad som händer om man blir återbetalningsskyldig till csn för att man tjänat för mycket och samtidigt har haft sin sgi (arbete innan studier) vilande just för att man skyddat den med studiestöd... Om en del av studiemedlet behöver betalas tillbaka (ca 5000kr i det här fallet), betyder det då att sgi:n inte varit fullt skyddad? Eller räknar man det som att det extra arbete (dvs de extra inkomsterna) tillsammans med studiestödet skyddar den? Eller räknar de enbart studiestöd eller enbart jobb?

Någon som vet?

Och om sgi:n i så fall ändras, blir man då återbetalningsskyldig för en del av det man redan fått utbetalt eftersom sgi:n i så fall varit felaktig från början (även om man inte visste det då)?

:crazy:

//Julia
 
Sv: Sgi skyddad av csn - återbetalningsskyldig till csn, vad händer?

Jag vet inte om jag riktigt förstår vad du menar men SGI:n har ju ingenting med CSN att göra utan det är ju hos Försäkringskassan din SGI är skyddad så länge du studerar.
Att du blir återbetalningsskyldig till CSN har inget att göra med huruvida din SGI är skyddad eller ej utan på att du tjänat mer under ett halvår än man "får" för CSN - runt 50.000 kr/halvår är det.

FK har ingenting med den biten att göra.
 
Sv: Sgi skyddad av csn - återbetalningsskyldig till csn, vad händer?

Fast sgi:n är ju skyddad just pga att jag har skyddat den med studiemedel. Om jag nu blir återbetalningsskyldig till csn så drar de ju en del av bidraget under året, och min fråga är då om det innebär att min sgi faktiskt inte varit skyddad helt och hållet då? Förstår du?
 
Sv: Sgi skyddad av csn - återbetalningsskyldig till csn, vad händer?

jo sgi i samband med fp blir skyddad om du studerar med bidrag från csn. så det är sgi innan du började studera som gäller om du skulle få barn under studietiden under förutsättning att du hela tiden har haft fullt studiestöd.

freya: tror inte jag förstår din fråga:confused:

jag jobbade innan jag började plugga men termin 3 så drog csn ut på beslutet i 4månader, fick ett avslag i november:o:( (pga jag hade en praktik som skulle slutföras i samband med termin 3 då jag låg på bb när den praktiken var termin 2. då rasade min sgi ner till 0 eftersom csn ansåg att föda barn inte är giltig frånvaro:confused:) och jag skulle börja betala tillbaka redan i februari. lagom kul men jag kämpade mig igenom hela termin 3 utan studiestöd och fp, hade jag tagit fp för att kompensera uteblivet studiestöd och fått min ansökan godkänd så hade den omprövats direkt med avslag.......
 
Senast ändrad:
Sv: Sgi skyddad av csn - återbetalningsskyldig till csn, vad händer?

Hm, vet inte om jag kan vara tydligare... :laugh:

Försöker igen. Min sgi grundar sig på det år jag arbetade innan jag började plugga. Den har alltså skyddats av mitt studiestöd i 3,5 år. Nu fick jag återbetalningskrav på en del av studiemedlet för 2008, eftersom jag tjänat nästan 30 000kr för mycket. Min fråga är alltså om det då kan påverka min sgi? När jag betalar tillbaka till csn så betalat jag ju tillbaka en del av bidraget, dvs jag har inte haft rätt till fullt studiemedel under hela 2008. Betyder det då att min sgi egentligen inte varit skyddad? Kan FK ompröva mitt ärende när de får reda på detta och komma fram till att min sgi inte varit skyddad, eftersom jag blivit återbetalningsskykdig på en del av bidraget?

Och i så fall, vad händer då?

//Julia
 
Sv: Sgi skyddad av csn - återbetalningsskyldig till csn, vad händer?

Finns det ngr krav pa hur mkt CSN man maste ta för att skydda sin SGI? Om inte sa tycker jag att det borde vara lugnt, du har jag fatt csn bara inte fullt (eller fullt har du väl fatt men om jag räknar bort det du betalar tillbaka). Om man tex. pluggar halvtid, är sgi´n skyddad da ocksa?
 
Sv: Sgi skyddad av csn - återbetalningsskyldig till csn, vad händer?

Det är precis det jag inte vet, kan inte hitta det någonstsans. Försökte fråga lite på chatten i går och svaret blev att det var möjligt att sgi:n kunde behövas räknas om då, men de kunde bara svara på generella frågor och det var rätt svårt att få ut något mer än vad vad man själv kan läsa sig till på hemsidan.

Samtidigt så tycker jag ju att sgi:n borde vara skyddad eftersom jag då haft både inkomst och studiemedel, men det kanske inte fungerar så. De kanske räknar på jobb eller studier som skyddar sgi:n, inte att man kan ha båda samtidigt?

Hua, jag vågar knappt ringa och fråga, men får väl ta mod till mig på måndag. Tänk om sgi:n räknas om och istället beräknas på det jag arbetade under studietiden, då sänks den med nästan 100 000kr :eek:. Och vad händer då? Blir jag återbetlaningsskyldig till dom också då? bläääääääää
 
Sv: Sgi skyddad av csn - återbetalningsskyldig till csn, vad händer?

Jobbigt, ovisshet är det värsta, hoppas allt är i sin ordning som det är.
Jag är oroar mig för hur det ska bli när vi flyttar tillbaka till Sverige i sommar. Jag har räknat med att bara fa lägsta ersättningen men sa läste jag ngt om att man maste bott i Sverige ett visst antal dagar för att fa den ocksa, men kan inte hitta ngt om det pa fk hemsida.
Föresten kommer vi flytta till Göteborg (om vi far tag i lägenhet) kanske vara smaskruttar vill ses och leka da?
 
Sv: Sgi skyddad av csn - återbetalningsskyldig till csn, vad händer?

När CSN kräver tillbaka pengar är det då för vissa veckor eller en generell sänkning av vilket belopp per vecka som du egentligen var berättigad till?

Kräver FK att du ska studera på heltid med fullt bidrag/lån från CSN för att skydda SGI eller skyddas den även om man studerar heltid men bara tar ut en del av det man har rätt till från CSN?

Om CSN sänker generellt och FK inte kräver fullt bidrag för att skydda SGI så borde det vara lugnt för din del. I annat fall mer tveksamt.
 
Sv: Sgi skyddad av csn - återbetalningsskyldig till csn, vad händer?

jag fick infon om att studerar du heltid måste du ha fullt stöd från csn för att skydda sgi, studerar du halvtid förstod jag det som att man måste kompensera upp med att jobba 50% eller ta 50%fp för att skydda.
 
Sv: Sgi skyddad av csn - återbetalningsskyldig till csn, vad händer?

Det är så jag också förstått FK. Så det betyder enligt vad jag förstått att Freyja får sänkt SGI, men jag kan ha fel och är inte säker och för Freyjas skull hoppas jag att jag har fel :-/
 
Sv: Sgi skyddad av csn - återbetalningsskyldig till csn, vad händer?

sen har ju Freyja jobbat ocksa sa det kanske väger upp att hon inte har fullt csn efter att ha betalat tillbaka.

Jag har iaf inte hört att man fatt betala tillbaka föräldrapenning, sa även om sgi´n blir sänkt sa har jag svart att tro att du skulle betala tillbaka ngt av den föräldrapenning du fatt (men fk har tyvärr förvanat mig förut).
 
Sv: Sgi skyddad av csn - återbetalningsskyldig till csn, vad händer?

kl

Tack för att ni engagerar er =)

Jag ska kanske ta mod till mig och ringa på måndag. Jag vet inte hur csn gör; om de drar två fulla bidrag eller om alla bidrag sänks under hela perioden, men hur de än gör så kommer ju inte bidragsbiten att vara 100%. Däremot så har jag ju faktiskt jobbat (vilket är orsaken till att bidraget sänks) så man tycker ju att det borde väga upp, eller?

Blir lite nervös över återbetalingsskyldighet och så, för även om det är NU som sgi:n i så fall räknas om, så kan man ju trycka på att sgi:n faktiskt aldrig varit skyddad helt (om man vill vara jäklig då) och i så fall borde jag ju inte haft den höga sgi:n från början = återbetalningsskyldig. Hua... Hoppas att det inte är så!

//Julia
 
Sv: Sgi skyddad av csn - återbetalningsskyldig till csn, vad händer?

Detr har gått bra! Man behöver inte ha fullt bidrag för att sgi:n ska vara skyddad, det räcker med att man haft bara lite bidrag, så det var skönt!
 
Sv: Sgi skyddad av csn - återbetalningsskyldig till csn, vad händer?

Men om man hoppat över csn-bidrag helt och hållet för man visste att man skulle tjäna för mkt (180000 på ett år) då skiter sig SGI'n eller?

Jag gjorde så ett år. Ansökte om fp för över 3 månader sedan, de tuggar fortfarande på mitt ärende..anar oråd..
Sjukt att SGI'n ska hänga på om man tog CSN-bidrag eller ej.. Jag jobbade som en slav bredvid studierna men det ska jag tydligen straffas för..
 
Sv: Sgi skyddad av csn - återbetalningsskyldig till csn, vad händer?

Ja, tyvärr verkar det vara så... Jag tycker också att det är skit.
 
Sv: Sgi skyddad av csn - återbetalningsskyldig till csn, vad händer?

Tyvärr nollar de SGI:n om man inte tagit bidrag från CSN under en period (eller den räknas inte som vilande då i alla fall, men om man jobbat får man väl SGI baserat på den inkomsten istället).
 
Sv: Sgi skyddad av csn - återbetalningsskyldig till csn, vad händer?

Ja jag vet inte, suck. Snart 4 mån sedan jag ansökte, inget svar än. Nu håller de på och rotar i exakt hur många dagar jag jobbat på de olika ställena, ska ha en massa intyg för perioder som ligger 4 år tillbax. Jag jobbade ju liksom inte heltid eftersom jag pluggade heltid, men det verkar som de letar kryphål..Men jag har ju inte varit arbetslös!?

Ursäkta trådkapningen, jag var bara så trött på fk...
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 039
Senast: Niyama
·
Skola & Jobb Jag har räknat med att få ett återkrav från CSN för vårterminen för två år sen. Jag fi k jobb en månad in på terminen och stoppade...
Svar
10
· Visningar
1 920
Senast: fio
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 546
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Jag har pluggat fram till nu den 11 juni, då avslutas min sista kurs. Jag har under studietiden jobbat extra via ett bemanningsföretag...
Svar
12
· Visningar
1 311

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp