Bukefalos 28 år!

Jozze

Trådstartare
Jag planerar inga barn den närmaste framtiden, men efter att ha läst här i några år vet jag ju att många av er har koll på det här med SGI. Därför tänkte jag passa på att dra nytta av er kunskap eftersom jag själv inte blir riktigt klok på vad som gäller när jag surfar på FKs hemsida...

Jag har tidigare arbetat och då byggt upp min SGI. Sedan förra hösten har jag varit tjänstledig för studier och då skyddat min SGI med studiemedel. Tyvärr har jag inte varit berättigad studiemedel senaste terminen, och har då förlorat min SGI eftersom jag inte omfattas av de undantag som finns.

Min fråga är nu hur lång tid det tar att arbeta upp sin SGI igen? Tidigare har jag läst att det tar åtta månader, men nu tyckte jag att jag läste sex månader.

Och hur mycket måste man arbeta (hel-/deltid) för att det ska räknas med i SGIn?

Förhoppningsvis kommer jag att arbeta heltid från och med (senast) den 1 februari till och med slutet av augusti. Sedan är planen att jag ska jobba två till tre dagar per vecka. Om nu gränsen är åtta månader hinner jag ju endast arbeta heltid under sju av dem och deltid resten.
 
Sv: Sgi

ja det är korrekt med 6 månader...
tror inte det finns någon gräns för hur mkt du måste arbeta men du får ju inte mer än lägstanivå fören du tjänat tillräckligt för att det ska överstiga 180kr dagen.
 
Sv: Sgi

Är det okej om jag lånar din tråd lite? har själv ett par funderingar ang SGI'n och vet att flera här inne har riktigt bra koll på vad som gäller och tyckte det var onödigt att starta en tråd till ;)

I vilket fall, jag kommer att vara hemma med Milton fram till att det är dags för mig att börja studera i september, med undantag för två veckor i sommar. Sambon ska ta dessa två veckor i samband med sin semester och kommer alltså vara hemma i fem veckor i sträck (han har svårt att vara ifrån jobbet längre, därav denna lösning). Jag har inget jobb att gå tillbaks till så jag kommer också vara hemma, men utan någon ersättning.

Vi planerar syskon och ett par år eller så och funderar över det här med hur det fungerar med min SGI när jag pluggar, fryser man alltid den när man pluggar, oavsett hur länge jag pluggar i ett sträck?
Kommer de två veckorna i sommar utan ersättning påverka min gamla SGI när jag sedan är föräldraledig igen?
Om jag jobbar på sommaren etc. mellan studierna, påverkas SGI'n av det?
Kan jag vara föräldraledig med Milton vid skoluppehåll (sommaren) på min gamla SGI? Påverkas SGI'n med eventuellt syskon av att jag är hemma sådana perioder med Milton?


Många frågor, men hoppas någon hängde med på vad jag menade och kan svara på alla mina frågor =)
 
Sv: Sgi

Så fort du har ett arbete som beräknas pågå i minst 6 månader är det grundande för din SGI.

Föräldrapenningen är indelad i 3 olika typer av ersättningar, och för du ska ha rätt till ersättning beräknad på din SGI måste du ha jobbat i 8 månader. Annars kan de bli så att du får 180kr om dagen de första 160 ersättningsdagarna, sen får du rätt att ta ut en högre ersättning grundad på din SGI och så har du ju de 90 lägsta nivådagarna kvar.

Armani__ Kolla med FK hur din fp-grundande inkomst påverkas av att du studerar. Man behåller den fp-grundande inkomsten mycket längre än man behåller sin SGI, över 2 år. Oavsett vad man gör under tiden. Och blir du gravid innan Milton är 1 år och 9 månader så kommer lillasyskonet få samma ersättningsnivå tills den är minst 2 år gammal.
 
Sv: Sgi

Jag är nog lite dum i huvudet här och jag orkar inte leta upp det ;) Men vad är skillnad på SGI och fp-grundande inkomst? :o
 
Sv: Sgi

FP-inkomsten har ett mkt högre tak som ger möjlighet till en högre ersättning än man får om man är sjukskriven då ersättningen grundas på sgi'n. Fp-inkomsten behåller man oxå i minst 2 år även fast man inte har full sysselsättning när barnet blir 1 år.
Eftersom FP-inkomsten inte heller har samma krav som SGIn så kan man efter de första 180 dagarna med SGI-nivå få en högre FP-ersättning de övriga 210 dagarna.
SGIn beräknas ju varje år på den faktiska inkomsten. FP-inkomsten behåller man även vid nästa barn om man blir gravid inom 1 år och 9 månader.
 
Sv: Sgi

Föräldrapenningen är indelad i 3 olika typer av ersättningar, och för du ska ha rätt till ersättning beräknad på din SGI måste du ha jobbat i 8 månader.
Hur fungerar det då med mitt upplägg ovan, dvs att jag kommer att arbeta heltid i (knappt) sju månader och sedan deltid resten av året medan jag pluggar 100% på universitetet? Vet du? :)
 
Sv: Sgi

Hur menar du nu ?

Hur får man mer efter 180 dagar med SGI dagarna ?

Har man inte full sysselsättning när barnet fyller 1 år så nollas ju SGI:n och får man då inte ett syskon inom 1 år och 9 månader så har man ju lägsta ersättning, något att tänka på. Blir man sjuk dessutom får man ingen SGI baserad sjukpenning. Om man har en bra SGI så gör man klokast i att skydda den.
 
Sv: Sgi

Sjukpenning, föräldrapenning och tillfällig föräldrapenning baseras på din sjukpenninggrundande inkomst SGI

Max SGI beräknas på 7,5 prisbasbelopp
Mini SGI beräknas på 24 % av ett prisbasbelopp


För föräldrapenning används 10 prisbasbelopp för beräkning. Detta innebär att har du en hög inkomst kan du få mer i föräldrapenning än i sjuk- och tillfälligföräldrapenning.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har en fundering om 240 dagars villkoret i föräldraförsäkringen. Jag har en SGI eftersom jag hade en skriven-anställning på 6...
Svar
1
· Visningar
676
Senast: _FiA_
·
Skola & Jobb Jag pluggar på heltid och den här terminen har jag även jobbat ca 80% så jag har inte tagit något csn. Det funkar dock inte så till...
Svar
5
· Visningar
783
Senast: Piek
·
Skola & Jobb För att inte trådkapa @Ramona s tråd startar jag en egen och hoppas att någon har erfarenhet av mitt dilemma och kan hjälpa mig. Jag...
Svar
16
· Visningar
1 773
Senast: lizan
·
Övr. Barn Jobbar för ett bemanningsföretag inom äldreomsorgen sedan december 2013, har nu haft ett vikariat på en arbetsplats fram till 31...
Svar
1
· Visningar
1 204
Senast: Tassetass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp