Tankar kring studiebidrag+lån

Piek

Trådstartare
Jag pluggar på heltid och den här terminen har jag även jobbat ca 80% så jag har inte tagit något csn. Det funkar dock inte så till våren kommer jag gå ner i tid samt ha arbetsuppgifter som gör att jag kan lägga viss arbetstid på studierna (givetvis är det ok för mina chefer). Jag kan anpassa mina uppgifter så att jag i princip kan jobba lika mycket som jag gör idag men lönen kommer minska betydligt, jag har idag dubbla chefstjänster och får betalt därefter.

Min tanke är att ta csn för halvtidsstudier både lån och bidrag och sedan jobba så jag kommer upp i maxgräns på vad jag får tjäna. En stor anledning till det är för att skydda SGIn eftersom jag aldrig under mina studier kommer tjäna som jag gör idag.

Hur tänker ni kring arbete och csn?
Har ni någon strategi för att kunna tjäna så mycket som möjligt och ändå skydda sgi?

Det kommer bli betydligt mycket mindre pengar in vilket såklart är skrämmande :nailbiting:
 
Förstår nog inte riktigt frågeställningen, din SGI från innan du påbörjade studierna är ju skyddad under studietiden oavsett om du jobbar eller ej. Däremot blir den vilande och du får en studietids-SGI baserad på den eventuella lön du har medan du studerar. Men det är ju inte så intressant, för när du sedan inte är studerande längre så återfår du ju din vanliga SGI. Men jag kanske har missuppfattat totalt vad du frågar efter :confused:
 
En stor anledning till det är för att skydda SGIn eftersom jag aldrig under mina studier kommer tjäna som jag gör idag.
Jag har varit i kontakt med Försäkringskassan och enligt dem behöver man inte längre ta CSN för att skydda SGI under studier. Det räcker att man studerar helt enkelt. Såhär skrev de i mailet till mig: