Tankar kring studiebidrag+lån

Piek

Trådstartare
Jag pluggar på heltid och den här terminen har jag även jobbat ca 80% så jag har inte tagit något csn. Det funkar dock inte så till våren kommer jag gå ner i tid samt ha arbetsuppgifter som gör att jag kan lägga viss arbetstid på studierna (givetvis är det ok för mina chefer). Jag kan anpassa mina uppgifter så att jag i princip kan jobba lika mycket som jag gör idag men lönen kommer minska betydligt, jag har idag dubbla chefstjänster och får betalt därefter.

Min tanke är att ta csn för halvtidsstudier både lån och bidrag och sedan jobba så jag kommer upp i maxgräns på vad jag får tjäna. En stor anledning till det är för att skydda SGIn eftersom jag aldrig under mina studier kommer tjäna som jag gör idag.

Hur tänker ni kring arbete och csn?
Har ni någon strategi för att kunna tjäna så mycket som möjligt och ändå skydda sgi?

Det kommer bli betydligt mycket mindre pengar in vilket såklart är skrämmande :nailbiting:
 
Förstår nog inte riktigt frågeställningen, din SGI från innan du påbörjade studierna är ju skyddad under studietiden oavsett om du jobbar eller ej. Däremot blir den vilande och du får en studietids-SGI baserad på den eventuella lön du har medan du studerar. Men det är ju inte så intressant, för när du sedan inte är studerande längre så återfår du ju din vanliga SGI. Men jag kanske har missuppfattat totalt vad du frågar efter :confused:
 
En stor anledning till det är för att skydda SGIn eftersom jag aldrig under mina studier kommer tjäna som jag gör idag.
Jag har varit i kontakt med Försäkringskassan och enligt dem behöver man inte längre ta CSN för att skydda SGI under studier. Det räcker att man studerar helt enkelt. Såhär skrev de i mailet till mig:

"Från den 1 juli finns det inte längre något krav på att ta ut studiemedel för att skydda sin SGI. De gällande förutsättningar som ska vara uppfyllda för att omfattas av detta SGI-skydd är att studierna bedrivs på minst halvtid och är på eftergymnasial nivå eller bedrivs från och med det andra kalenderhalvåret det år den försäkrade fyller 20 år. Studierna ska bedrivas på en studiemedelsberättigad utbildning."

:)
 
Däremot blir den vilande och du får en studietids-SGI baserad på den eventuella lön du har medan du studerar. Men det är ju inte så intressant, för när du sedan inte är studerande längre så återfår du ju din vanliga SGI.
Nä? Förut behövde man ta CSN för att skydda SGI under studier, dvs om man då blev föräldraledig till exempel så fick man sin föräldrapenning baserad på den lön man hade innan studierna.

Nuförtiden behöver man inte göra något särskilt för att skydda SGI under studier, förutsatt att man studerar minst halvtid och att det är en CSN-berättigad utbildning.
 
Nä? Förut behövde man ta CSN för att skydda SGI under studier, dvs om man då blev föräldraledig till exempel så fick man sin föräldrapenning baserad på den lön man hade innan studierna.

Nuförtiden behöver man inte göra något särskilt för att skydda SGI under studier, förutsatt att man studerar minst halvtid och att det är en CSN-berättigad utbildning.
Ja det stämmer att man inte längre behöver ta ut CSN för att skydda SGI:n, men vad jag vet så får man fortfarande en studietids-SGI? Men jag vet inte, FK själva verkar inte ha stenkoll på detta eftersom det är så nytt. Det står inte ens rätt överallt på deras hemsida.
 
Huvudorsaken till att jag fortsätter jobba är såklart för att tjäna mer pengar än att leva på CSN :p Jag hade faktiskt missat att man inte längre behöver CSN för att skydda SGIn. Men är min SGI då skyddad ifrån att jag började studera i september? Påverkas SGIn inte öht av lönen jag haft sedan dess? Vad är studietids-SGI @Ja88 hittar ingen info om det med hjälp av google?

Så här står det i försäkringskassans SGI-guide:

Du måste ha skyddat din tidigare SGI

Din SGI ligger till grund för hur mycket pengar du kan få om du till exempel blir sjuk eller ska vara föräldraledig. Du kan till exempel ha skyddat din SGI om du gjort något av det här:

  • studerat med studiestöd från CSN.
  • studerar på en studiemedelsberättigad utbildning på minst halvtid, men utan studiestöd från CSN. Du påbörjade utbildningen tidigast den 1 juli 2018.
  • varit sjukskriven och fått sjukpenning.
  • anmält dig som arbetssökande på Arbetsförmedlingen inom tre månader från att du blev arbetslös.
  • varit föräldraledig och fått föräldrapenning
  • varit ledig från din anställning för att studera inom ditt eget yrkesområde. Din SGI är då skyddad även om du inte tagit studiestöd.

Det är viktigt att det inte finns några glapp i tiden där du varken har arbetat eller skyddat din tidigare SGI på något av de ovanstående sätten. Om det gör det, är det inte säkert att din SGI är skyddad.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en tjej på 15 år som bor i Stockholm och har ridit i drygt 8 år på ridskola och nu blivit medryttare för andra gången på en...
Svar
18
· Visningar
2 932
Kropp & Själ Jag känner mig less och låst. Jag vill göra något annat med mitt liv men vet inte var jag ska börja. Helst hade jag velat jobba inom...
2
Svar
30
· Visningar
2 806
Senast: miumiu
·
Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 444
Senast: Fiorano
·
Fritid *Varning för långt inlägg.* Jag har separerat ifrån min sambo, flyttat in hos mina föräldrar. Mina föräldrar är världens bästa och har...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 695
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp