SH-avgiften?

R

Rosella

Vet inte om jag lägger den här frågan under rätt forum men jag antar att chansen att få svar är störst här.
Betalas SH-avgiften per sto som blivit betäckt, eller per hingst som betäckt stoet?

Har nämligen betalat den till hingsten som stoet blev dräktig med men har även fått en räkning från den hingsten som jag betäckte först med (3 ggr utan att stoet blev dräktig).
Kan det verkligen vara rimligt att betala avgiften 2 ggr på samma år för samma sto? :confused:

(SH´s växel har redan stängt...så kanke någon här vet svaret?)
 
fick du betala för att du har varit och betäckt med den första hingsten så får du betala sh avgift eftersom man måste redovisa hur många ston hingsten har betäckt även om stoet inte har blivit dräktigt. Jag är ju tvungen att kräva det av alla som är här och betäcker med min hingst :banana: ju..
 
Allright! Så man betalar SH-avgiften för att hingstägaren ska registrera antal betäckta ston, (även icke dräktiga - som de såklart måste meddela). Tack för ditt svar.

(Har aldrig behövt byta hingst förut!!! :crazy: )
 
SH-avgiften är väl en sto-avgift och ska nog bara betalas en gång per sto.
 
Jo, men varje hingstägare måste ju betala SH's stoavgift per betäckt sto, oavsett om den blir dräktig eller ej. Så jag tycker inte det är konstigt att SHavgiften tas ut flera gånger. Det är ju hingstägaren som betalar in den till SH.
Eller ja, vi inom arabhästar betalar in den till registraturen som sedan betalar in den till SH.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 921
Senast: Freazer
·
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
32 011
Senast: iNHALE
·
Avel Ska för första gången betäcka genom semin och har lite funderingar!😃 Har koll på hingstkostnaden men kan inte riktigt bestämma mig för...
Svar
9
· Visningar
1 282
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
4 903
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Lunchtips till "matlådehatare"

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp